Ismét egy hosszabb, háromhetes pihenő következett a Katalán Rali után a ralis mezőny számára. A hétvégén viszont ismét felzúgnak a motorok, hiszen az a Wales/Brit Ralit következik, amely idén visszatért megszokott helyére, a szezon végére, így ezúttal is Walesben mondanak búcsút a szezonnak a rali világbajnokság résztvevői.
Az időjárás mindig kulcsfontosságú kérdés ezen a ralin. Hideg és esős körülmények és saras-murvás utak a jellemzőek erre a ralira. Ez a verseny abban is különleges, hogy ez a versenynaptár egyik legkiszámíthatatlanabb megmérettetése. Az abroncsválasztás kulcskérdés lesz, a verseny nagyon nehéz, az utak csúszósak, s akár hó és jég is része lehet a show-nak.
A Brit/Wales Ralit néhány rendhagyó év kivételével 1959 óta a világbajnokság utolsó versenyeként jegyzik. Az 1932-es év óta RAC Raliként, majd pár éve Wales Raliként emlegetett versenyt idén sem szeptemberben, sem decemberben, hanem közötte, novemberben, egy kicsit enyhébb időjárási körülmények között tartják. Ez nem változtat azon, hogy ez a szezon egyik leghíresebb ralija, többek között azért, mert általában itt dől el a világbajnoki címek sorsa.
Az idei Rali Világbajnokság ismét rendhagyóan rövid volt. A szokásos 15 helyett 2013-ban is csak 13 helyszínen kellett megvívnia a mezőnynek. Így miközben a Forma-1-es résztvevők kevesebb helyszínért küzdenek, addig a Rali Világbajnokság futamainak száma még kezelhető a ralis csapatok számára. A rali vb-s szezon így a régen szokásos december helyett novemberben ér véget.
Várhatóan két pilóta között alakul ki nagy csata a hétvégén. A ponttábla második és harmadik helyezettje, Thierry Neuville és Jari-Matti Latvala között. Utóbbi nyerte az elmúlt két Wales Ralit, de előbbi esélyesebb.
Thierry Neuville idén kiemelkedő formáját hozta. A belga pilóta a második helyen áll az egyéni ponttáblán, s ez meg is hozta a jutalmát. A Hyundai ugyanis leszerződtette Neuville-t elsőszámú pilótájának a 2014-es szezonra. A 25 éves pilóta több évre kötelezte el magát a dél-koreai gyártóhoz, amellyel harmadik rali világbajnoki szezonát kezdi meg jövő januárban, Monte-Carlóban.
Nasser Al-Attiyah hamarabb mond búcsút az idei szezonnak, ugyanis a hétvégén nem áll rajthoz. Spanyolországban ugyanis egy ütközés során nagyon megsérült a keze, s nem ajánlották a katari pilótának a versenyt.
A rali
A 2013-as Wales Rali három napon át tart, s a 24 gyorsasági szakasz 290.48 km-t tesz majd ki.
Bár a rali időpontja visszatért régi helyére, ezen kívül idén szinte minden új lesz a futamon. A főhadiszállás és a központi szervizpark elköltözik Cardiffból 180 km-re északra, Flintshire-be. A 24 gyorsasági szakasz több mint fele vagy új lesz, vagy már nem volt használatban a kilencvenes évek óta.
Az elmúlt évek Wales/Brit Rali győztesei:
2012 J-M Latvala (Ford)
2011 J-M Latvala (Ford)
2010 S Loeb (Citroën)
2009 S Loeb (Citroën)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Hirvonen (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 P Solberg (Subaru)
2004 P Solberg (Subaru)
2003- P Solberg (Subaru)
2002 P Solberg (Subaru)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 R Burns (Subaru)
1999 R Burns (Subaru)
1998 R Burns (Mitsubishi)
1997 C McRae (Subaru)
1996 A Schwarz (Toyota)
1995 C McRae (Subaru)
1994 C McRae (Subaru)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 C Sainz (Toyota)
1991 J Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása a Katalán Rali után:
Pilóták
1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport 265 pont
2. Thierry Neuville Qatar WRT 158 pont
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport 144 pont
4. Mikko Hirvonen Citroën WRT 126 pont
5. Dani Sordo Abu Dhabi Citroen WRT 117 pont
6. Mads Östberg Qatar M-Sport WRT 89 pont
7. Sebastien Loeb Citroën WRT 68 pont
8. Jevgenyij Novikov Qatar M-Sport WRT 67 pont
9. Martin Prokop JIPOCAR Czech National Team 55 pont
10. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport 2 40 pont
Gyártók
1. Volkswagen Motorsport 382 pont
2. Citroën WRT 274 pont
3. Qatar M-Sport WRT 174 pont
4. Qatar WRT 169 pont
5. Abu Dhabi Citroen WRT 63 pont
6. Jipocar Czech National Team 57 pont
7. Volkswagen Motorsport 2 40 pont
8. Lotos WRC Team 20 pont
(Forrás: Amber PR)