A tisztán elektromos jövő Bulli modellje: világpremierjét ünnepli az új ID. Buzz

A Volkswagen és a Volkswagen Haszonjárművek március 9-én mutatta be a nagyközönségnek Hamburgban az új ID. Buzz és ID. Buzz Cargo modelleket. Európa első, tisztán elektromos személyszállító és áruszállító kisbusz modelljével a Volkswagen egy további megoldást kínál a fenntartható és szén-dioxidtól mentes mobilitás területén. Az ID. Buzz a legmodernebb ID. szoftverrel érkezik és a legkorszerűbb biztonsági, kényelmi és töltési funkciók és rendszerek révén új mércét állít szegmensében.

Martin Meiners

Ralf Brandstätter, a Volkswagen márka igazgatótanácsának elnöke így nyilatkozott: „Az ID. Buzz1 az elektromos korszak igazi ikonja. Autó, amelyhez hasonlót csak a Volkswagen képes építeni. Az 1950-es években a Volkswagen Bulli képviselte az autóipari szabadság, a függetlenség és a hatalmas érzelmek új érzését. Az ID. Buzz ezt az életérzést viszi tovább és emeli át a jelen korszakba. Károsanyag-kibocsátástól mentes, fenntartható, hálózatba kapcsolt közlekedést kínál és készen áll a következő fejezetre is, amely az autonóm vezetést jelenti. Most először, ebben az autóban egyesül ACCELERATE stratégiánk összes, központi területe.”

Carsten Intra, a Volkswagen Haszonjárművek márka igazgatótanácsának elnöke hozzátette: „Az ID. Buzz mindkét változata a fenntarthatóság tekintetében úttörő: gyártásuk és szállításuk karbonlábnyom nélkül valósul meg. Újrahasznosított szintetikus anyagokat is alkalmazunk, illetve a belső tér mentes minden, valódi bőrből készült anyagtól.” Az igazgatótanács elnöke így folytatta: „Az ID. Buzz a jövő autonóm mobilitási koncepcióinak is része lesz, mint amilyen például a fuvarmegosztás, a Csoport leányvállalataként működő MOIA elektromos shuttle szolgáltatása, amelyet egy alkalmazás segítségével foglalhatunk le. Így az elektromos Bulli is a jövő belvárosi közlekedésének részévé válik.”

Csakúgy, mint a Volkswagen márka ID. családjának minden modellje, az ID. Buzz is ugyanazt a műszaki alapot, a Csoport moduláris elektromos platformját (MEB) használja, és a Volkswagen Haszonjárművek hannoveri üzemében készül. A világ első, tisztán elektromos autók számára készült, méretezhető, sorozatgyártásra alkalmas platformja biztosítja a több márka által is használt alapot a különböző modellek és szegmensek számára. Felépítése a szoftverek és technológia olyan irányú továbbfejlesztését is lehetővé teszi, amelyet nem csupán az ID. Buzz-hoz hasonló új modellek, de a távoli frissítésnek köszönhetően a már kiszállított példányok is hasznosíthatnak.

Az ID. szoftverének legújabb generációja új vezetéstámogató és töltési funkciókkal

Az új modellcsalád vezetéstámogató rendszerei könnyed vezetést és tökéletes biztonságot garantálnak. Az ID. Buzz és ID. Buzz Cargo modellekben az alapfelszereltség része a „Car2X” közvetlen környezetre vonatkozó figyelmeztető rendszer, amely más járművektől és a közlekedési infrastruktúra egyéb elemeitől érkező jelzéseket használja, hogy valós időben észlelje az esetleges veszélyeket. Szintén a szériafelszereltség része a vészfék-asszisztenssel rendelkező „Front Assist” rendszer illetve a kisbusz esetében a forgalmi sáv tartását segítő „Lane Assist” is. Az új szoftverrel új vezetéstámogató funkciók is érkeznek az ID. család kínálatába. Opcionálisan a tömeges adatgyűjtést használó „Travel Assist” funkció is elérhető, amely a részben automatizált vezetést támogatja a teljes sebességtartományban illetve – most először – az autópályán történő sávváltásban is segítséget nyújt. Szintén újdonság a már korábban mentett útvonalhoz kapcsolódó automatizált parkolást segítő „Memória funkció”.

Akár 170 kW töltési teljesítmény, „Plug & Charge” és kétirányú töltési

Az ID. Buzz és az ID. Buzz Cargo modellek Európában egy 77 kWh kapacitású akkumulátorral (bruttó kapacitás: 82 kWh) mutatkoznak be. Ez látja el árammal a 150 kW teljesítményű elektromos motort, amely – hasonlóan ahhoz, ahogy a T1 modellnél egykor a boxermotor – a hátsó tengelyen kapott helyet. A mélyen a szendvicspadlóban elhelyezett akkumulátor pozíciójának és a könnyű elektromos hajtásrendszernek köszönhető az autó jó súlyelosztása és alacsony tömegközéppontja. Ezek együttesen biztosítják az autó optimális kezelhetőségét és agilitását. A lítium-ion akkumulátor falitöltőről és nyilvános töltőállomásról is tölthető 11 kW teljesítményű váltakozó áramról. CCS csatlakozó használatával az egyenáramú gyorstöltő állomásokon a töltési teljesítmény elérheti az akár 170 kW-ot is. Ennek alkalmazásával az akkumulátor 5 százalékról 80 százalékra való töltése közel 30 percet vesz igénbe. A legújabb ID. szoftver használatával a modellcsalád a „Plug & Charge” funkciót is kínálja a jövőben. Ennek használatával az ID. Buzz a töltőcsatlakozón keresztül – az ISO 15118 szabványt használva – számos szolgáltató egyenáramú gyorstöltő állomásán tudja magát hitelesíteni. További kényelmi funkció, hogy az autó ily módon az összes szükséges információt közvetlenül egyezteti a töltőállomással. A kétirányú töltés lehetővé teszi, hogy az akkumulátorban tárolt, nem használt energia az ügyfél otthoni rendszerébe kerüljön visszatáplálásra (V2H). Az energia áttöltése és a kommunikáció egy speciális egyenáramú kétirányú falitöltő segítségével valósul meg.

Ikonikus formavilág: az ID. Buzz a mobilitás fenntartható formájának új arca

A jövőbemutató technológia optikai keretéül szolgál az ID. Buzz egyedülálló formavilága. „Az 1950-es évek ikonja, a T1 a mobilitás és szabadság lehetőségét kínálta az emberek számára. Az ID. Buzz modellel a T1 eme génjét emeljük át napjainkba és ezzel az elektromos mobilitás korszakába.” – véli Jozef Kabaň, a Volkswagen vezető formatervezője. „Az ID. Buzz-zal visszatér a rokonszenv és az emberközeliség érzése az utakra.” – folytatja a szakember. És az arányok azok, amelyek az ID. Buzz modellt olyan egyedivé teszik. Kabaň rávilágít az eredeti, klasszikussá vált járművel való közvetlen kapcsolatra is: „A T1 modellben lényegében az első tengely felett foglalsz helyet, nincs első túlnyúlás. Biztonság szempontjából és a technológiát szem előtt tartva az ID. Buzz modell egészen rövid túlnyúlásokkal készül.” A tervező így foglalja össze: „Az ID. Buzz időtlen, fenntartható, ugyanakkor kiemelkedően funkcionális, ez teszi teljesen egyedivé.”

Egy másik, a modellcsaládra különösen jellemző megoldás az ikonikus orr rész a jellegzetes, LED fényszórók között elhelyezett V formájú első borítással illetve a kéttónusú fényezés is.

Átgondolt dizájn, tágas belső tér a mozgalmas élethez

Az ID. Buzz vezetője és utasai egy tágasan megalkotott belső térben tapasztalhatják meg az új Bulli érzést. Jellegzetes Bulli: egyértelmű kialakítás, átgondolt koncepció és optimális térkihasználás jellemzi az újdonságot.

Az egyterű változat hívogató, barátságos hangulatú belterében öt személynek és csomagjaiknak (1 121 literig) jut bőséges hely az utazás során. Ha a második üléssort lehajtjuk, a csomagtér befogadóképessége 2 205 literre nő. Az ID. Buzz Cargo áruszállító kivitelnél az ügyfél kívánsága alapján két vagy három ülés kerül az első sorba, amelyeket egy fix válaszfal határol a 3,9 m3 rakodótértől. A károsanyag-kibocsátástól mentes áruszállító változat akár két szabvány raklapnyi, keresztben elhelyett áru befogadására is képes.

Hosszú tengelytáv, kompakt karosszéria

Az ID. Buzz és ID. Buzz Cargo modellek egyik jellemzője a 2 988 milliméteres tengelytáv, amely hozzávetőleg megegyezik a jelenlegi T6.1 modellével. Mindkét változat hossza 4 712 milliméter. Az igen hosszú tengelytávnak köszönhetően még optimálisabb a jármű kihasználhatósága. A tetőantennával együtt az ID. Buzz két változata – kiviteltől függően – 1 937 mm vagy 1 938 mm magas lehet. 1 985 milliméteres szélességével az új modell 81 milliméterrel szélesebb, mint a T6.1. Fordulóköre szokatlanul kicsi, átmérője alig haladja meg a 11,1 métert.

Az első egyterű egy személyautó légellenállási együtthatójával

Az első Bulli, a T1 esetében is már a dizájn követte a funkciót, az autóipar eme központi tételét az ID. Buzz formavilágának megalkotásánál is követték. A letisztult, ikonikus forma itt kiemelkedő aerodinamikai mutatókkal párosul: az ID. Buzz légellenállási együtthatója 0.285, míg az ID. Buzz Cargo esetében ez 0.29. Mindez csökkenti az energiafogyasztást és növeli az autó hatótávolságát.

Németországban készült

 

Az ID. Buzz modellcsalád tagjai a Volkswagen Haszonjárművek hannoveri központi üzemében készülnek. Az ide szállítandó elektromos hajtásrendszer egységek többsége szintén Németországban készül, a legszigorúbb minőségi előírásoknak megfelelően, jelen esetben a Csoport saját csapatának, a Volkswagen Csoport Alkatrész részlegének bevonásával. 2022. óta a hannoveri üzem a Csoport egyik legkorszerűbb, tisztán elektromos járművek gyártását végző egysége. Az is közismert, hogy a Volkswagen Haszonjárművek márka egy átalakítási folyamatba kezdett, amelynek célja, hogy a jövőben még több elektromos modellt kínáljanak ügyfeleiknek. Hannoverben – ahol egykor a Bulli sorozat készült – napjainkban három párhuzamos Bulli gyártása zajlik, amelyek közül kettő elektromos. Az ID. Buzz és az ID. Buzz Cargo károsanyag-kibocsátástól mentes járműként gördülnek le a gyártósorról és egy olyan mobilitási döntésről tanúskodnak, amelynek révén tulajdonosaik képesek szembeszállni korunk éghajlati kihívásaival.

Az európai előértékesítés májusban indul, a piaci bevezetés ősszel várható. Az ID. Buzz és az ID. Buzz Cargo az első néhány európai országban, így Magyarországon is, idén ősszel jelenik meg a piacokon.

1., ID. Buzz/ID. Buzz Cargo: a járművek sorozatgyártás közeli koncepcióautók, értékesítésük még nem kezdődött meg