Magyarországon közel 87 ezer diák kezdi el 2017 szeptemberében a középiskolát, közülük mintegy tizenhétezren költöznek kollégiumba. Ez komoly pénzügyi és logisztikai tervezést igényel a családoktól, önállósodást a fiataloktól. A pihenés és nyaralás mellett így érdemes a felkészülésre is időt, figyelmet fordítani. A K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő szervezői körbejárták, hogyan lehet a pénzügyi tudatosság jegyében felkészülni a nagy változásra.
Az Oktatási Hivatal adatai szerint idén összesen 95 488 gyerek adta be jelentkezését a közel 780 középiskola valamelyikébe, ahová 86 978 diák – azaz mintegy 90 százalékuk– sikeresen felvételizett. Azok számára, akik az iskolaváltás miatt otthonról kollégiumba költöznek, a valódi önállósodás kezdetét is jelenti ez az időszak. Az állami és egyházi kollégiumok ugyan díjmentes lakhatást biztosítanak a diákoknak, de a költözés biztos, hogy anyagi terhet jelent a családnak. Az étkezés, a közlekedés olyan kiadások, amelyekkel nem, vagy csak részben kellett korábban számolni.
A napi étkezés kollégiumi szállás esetén valamivel 1000 forint alatt van. Előre érdemes tervezni, hogy hány hétvégére utazik haza a gyermek, hiszen ez az utazás és az ellátás költségét is befolyásolja. Az alapvető kiadások így átlagosan 20 – 28 ezer forint is lehet. A havi hazautazásra pedig érdemes alkalmanként 1500 és 4000 forinti közötti összeggel számolni. Sokan 14-15 éves korukra már tisztában vannak az alapvető pénzügyi fogalmakkal, a kollégiumba költözés azonban megköveteli, hogy a gyakorlatban is önállóan kezeljék pénzügyeiket. A költségek egy részének rendezését ugyanis a diákoknak kell intézni, így fontos, hogy magabiztosan és megbízhatóan bánjanak a zsebpénzükkel.
A váltás a gyerekek közegére, tudatosságára és személyiségfejlődésére is hatással lesz, ami igényeikben is megmutatkozik majd. Dr. Horváth Györgyi klinikai szakpszichológus szerint a kollégiumba költözés egy szükséges, de pozitív változás. „A felvételi utáni sikerérzet hatására a gyerekek motiválttá és magabiztossá válnak, hiszen előrelépésként élik meg a folyamatot.” – fogalmazott a szakember.
„A pénzügyi tudatosság az önmegvalósítás része, ahol fontos, hogy a fiatalok érezzék szüleik bizalmát, mert ez növeli ambícióikat. Jelenleg a K&H több mint 50 ezer ifjúsági számlacsomagot kezel a 6 és 18 év közötti korosztály számára, amely azt mutatja, hogy ennek a generációnak már elengedhetetlen az önálló financiális gondolkodás és cselekvés, amit azonban kisiskolásként célszerű megalapozni. Ezért hívtuk életre 7 évvel ezelőtt a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! vetélkedőnket, amely a pénzügyi tudást hivatott a gyerekeknek átadni.” – fogalmazott Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója.