A kölni Motorworld-ben sokak számára különleges kiállítást nyitottak idén júniusban. Tudomásunk szerint először látható a Formula 1-es hétszeres világbajnok, Michael Schumacher privát kollekciója.
Nem véletlenül esett választás Kölnre. Hiszen a kerpeni születésű sportember mindössze 30 km-re élt és lakott a Rajna-menti nagyvárostól.
A Motorworld hatalmas nagy csarnokában az oldtimer és klasszik autók kiállítása mellett volt látható két szinten a „Schumacher történelem”. Időrendi sorrendben láthattuk a felső szinten gokartját, amellyel már nyert bajnokságot és lépett feljebb a Forma Ford kategóriájába. Majd a híres és neves alap, a német Forma 3-as bajnokság következett. Itt meg kell törnünk kicsit a sort, hiszen a Forma-1 előtt egy bizonyos 1991-es Group C Prototype Mercedes C9-cel, akkor még egy csapatban Heinz-Harald Frentzen-nel és Karl Wendlinger-rel a Mercedes ifjú neveltjei között indult nagy sikerrel a Sportautó-világbajnokságban és Le Mans-ban is. Visszatérve a Forma 1-hez: berobbant egy ifjú a világbajnokságba és első versenyén Spa-Franchorchamps-ban a hetedik helyről rajtolt az 1991-es Belga Futamon. A Benetton rögtön felfigyelt rá és leszerződtette a következő futamtól. Az első világbajnoki cím és a további Benetton sikerek után a Ferrari következett, minden pilóta álomcsapata. És végül vissza a gyökerekhez: a Mercedes neveltje hétszeres világbajnokként a 2012-es Mercedesszel fejezi be Formula 1-es pályafutását.
Schumacher 16 versenyautója került az egyedülálló kiállításra. A Jordan és Benetton után a teljesség igénye nélkül csodálhattuk meg a sok Ferrarit. Igazság szerint nem volt fontos, hogy éppen melyik autó melyik évben versenyzett. Habár, kiírták a típust és az évjáratot, elsősorban a versenyautót, az akkori tervezést csodáltuk. Velünk együtt a többi látogató is. Eredetiségüket mi sem mutathatta jobban, hogy még a gumi is eredeti állapotában volt. Azaz 15-20 éves, repedezett és igen koros. A Ferrari 2000-es évjáratú motorja is ékszerként tündökölt kiállítva. Szép látványt nyújtott a sok vörös autó, és a fejlesztések változása is évről-évre szembetűnő. A sort pedig az ezüst Mercedes zárta 2010-ből.
Michael Schumacher magángyűjteményében az overáljai, kesztyűi, versenycipője és sisakjai is sorrendben voltak láthatóak. Részletességet mutatja, hogy még sapkái is a közismert „Deutsche Vermögensberatung” felirattal sorakoztak. Egyes tárgyain, pl. egy ferraris kesztyűjén még az „ungheria” feliratot is felfedeztük, amit minden bizonnyal a Hungaroringen használt a Magyar Nagydíj alatt. Vitrinekben álltak leglényegesebb kupái körül-belül 50 darab. A Spanyol nagydíjtól Monacó-n keresztül a Brit Nagydíjig, számtalan kreatív kinézetű. Közöttük egy a Magyar Nagydíjról is.
Archív videó felvételeket is megtekinthettünk az erre rendelkezésre álló teremben. Gokartos kezdetektől a világbajnoki címekig. De ami ennél is érdekesebb, a legjobb pillanatok a korszakból és privát felvételek, pl. öccsével Ralffal együtt. Mint gyerekek és mint versenytársak egyaránt. Ahogy sok fotón is látható volt gyerekkora, kismotoron, kisautóban, gyerek gokartban.
A kiállítás részletessége mutatja: több hónapos munka és előkészület eredménye. Azonban nem múzeum.
Schumit aktív versenyzőként lehetett szereti és nem szeretni. Sokan kedvelték, sokan meg aktuális ellenfelének drukkerekei voltak. De egy biztos: tehetségét, sikereit és kitartását el kell ismerni. Nem lehet kétségbe vonni, hogy kiemelkedő tálentummal rendelkezett. A siker és kudarc mindig benne van a sportban. Sok győzelem, vereség és harc. A legnagyobb harc most a lét. A kiállítás nem utal ugyan síbalesetére, amit 2013-ban szenvedett el. De egy majdnem fekete-fehér képpel zárul, amit felfoghatunk művészi képnek vagy többnek. A Formula-1 legeredményesebb pilótájának azonban autósportos korszaka ténylegesen lezárult. Ez már történelem.
Szöveg: Sződy Szabolcs
Fotók: Sződy Szabolcs és Sződy Zsolt