Székhelyén, Mladá Boleslavban működő üzemében a ŠKODA AUTO legyártotta a Volkswagen-csoport elektromos autói számára készült első sorozatgyártású komponenseket. Mostantól a ŠKODA a Volkswagen-csoport moduláris keresztmotoros platformjának (MQB) műszaki alapjaira épülő, hálózatról tölthető hibrid (Plug-in-Hybrid) modellek számára állít itt elő hajtásrendszer-akkumulátorokat.
Amint Michael Oeljeklaus, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának a termelés és a logisztika területeiért felelős tagja hangsúlyozta: „2017 novemberében a Volkswagen-csoport úgy döntött, hogy hálózatról tölthető hibrid (Plug-in-Hybrid) járművek elektromos komponenseinek gyártásával bízza meg a ŠKODA AUTO vállalatot – ami óriási bizalomról tanúskodik. Az eltelt időszakban megtettük a szükséges intézkedéseket és következetesen végrehajtottuk a megbízatást. A nagyfeszültségű akkumulátorok ’Made in Mladá Boleslav’ az e termelési helyszínen rendelkezésre álló magas színvonalú műszaki know-how bizonyítékai és minden résztvevő ’Škodás’ munkatárs kiemelkedő csapatmunkájának eredménye.”
A Mladá Boleslavban készülő nagyfeszültségű akkumulátorok a Volkswagen-csoport a moduláris keresztmotoros platform (MQB) műszaki alapjaira épülő, hálózatról tölthető hibrid (Plug-in-Hybrid) hajtásrendszerű modelljei számára szolgáltatják az elektromos hajtáshoz szükséges energiát. Ezeket az akkumulátorblokkokat például a ŠKODA SUPERB iV modellbe is építik, amelynek gyártása 2019 szeptemberben Kvasiny gyárában veszi kezdetét.
A ŠKODA AUTO 25,3 millió eurót invesztált a nagyfeszültségű akkumulátorok gyártósoraiba. A márka két éve kezdte meg a Mladá Boleslav-i létesítmény felkészítését az elektromos komponensek gyártására, az éves szinten eleinte 150 ezer darabos termelőkapacitást pedig tovább tervezi bővíteni az elkövetkező évek során.
Christian Bleiel, a ŠKODA AUTO komponensgyártásának vezetője így fogalmazott: „Számunkra az akkumulátorrendszerek technológiailag komoly kihívást jelentő gyártása igen fontos lépés az elektromos mobilitásra történő átállásunk során. Tovább kívánjuk bővíteni az elektromos komponensek gyártását, az ehhez szükséges szaktudás és tapasztalatok megszerzésére pedig a Volkswagen Group Components a teljes vállalatcsoportra kiterjedő hálózatának szakértői információcsere-lehetőségeit vesszük igénybe, ahol az akkumulátorcelláktól egészen az újrahasznosításig jelentős know-how áll rendelkezésre.”
Mintegy 200 munkatárs dolgozik közvetve vagy közvetlenül az elektromos komponensek gyártásában. A gyártósoron nem csupán szerelik, hanem tesztelik és a beépítés előtt fel is töltik az akkumulátorrendszereket.
A hajtásrendszer-akkumulátorok alapvető elemeiként szolgáló akkumulátorcellákat és -modulokat külső beszállítóktól szerzi be a ŠKODA AUTO.
A gyártástechnika tekintetében a ŠKODA AUTO szintén a Volkswagen-csoport világméretű hálózatára támaszkodik. A gyártósoron a vállalat dolgozói mellett 13 darab 210 és 500 kilogramm közötti teherbírású KUKA robot is tevékenykedik. E gépek többsége a különösen nehéz vagy terjedelmes alkatrészek mozgatásának feladatát veszi át, például a szerelőszalagra helyezve az akkumulátormodulokat, illetve raklapokra rakodva a kész akkumulátorokat. Más robotok csavarorsójuk és automatikus csavarfogójuk segítségével rövid idő alatt rögzítik az akkumulátormodulokat, illetve az akkumulátorfedelet, amely önmagában 39 csavart tartalmaz.
Az új gyártástechnológiák mellett a ŠKODA AUTO további elektromosság-specifikus témákkal is behatóan foglalkozott a nagyfeszültségű akkumulátorok gyártására való felkészülés során, egyebek mellett a munkabiztonság, a tűzvédelem, a minőségbiztosítás és a logisztika szakterületein. A nagyfeszültségű gyártósoron zajló munka különleges biztonsági óvintézkedéseket tesz szükségessé, emellett számos elektronikus alkatrész különösen érzékeny az elektrosztatikus kisülésekre. Disztribúciós raktárát úgy alakította át a ŠKODA AUTO, hogy nagyszámú nehéz akkumulátort is elhelyezhessen benne, emellett elektromosság-specifikus tűzvédelmi óvintézkedéseket vezetett be a sérült akkumulátorok kezeléséhez.