Jelentős előrelépést ért el járműflottája szén-dioxid-mentesítése területén a Volkswagen a hosszú távon fenntartható, szoftverközpontú mobilitási konszernné válás felé vezető útján. 2021-ben Norvégiát és Izlandot is beleértve összesen 472 300 legalább részben elektromos hajtásrendszerű autóját szállította ki az Európai Unióban, azaz 64 százalékkal többet, mint a megelőző év során. A tisztán elektromos járművek (BEV) és a plug-in hibrid modellek (PHEV) együttes aránya az összesített kiszállítások 17,2 százalékára emelkedett (2020: 10,1 százalék), s a vállalatcsoport mintegy 25 százalékos részesedéssel a BEV-szegmens egyértelmű piacvezetője Európában. Az előzetes adatok alapján a Volkswagen Csoport 2021-ben 118,5 g/km átlagos szén-dioxid-kibocsátást ért el új személyautói európai unióbeli flottájával, mintegy két százalékkal maradva az előírás szerinti célérték alatt. A végleges megerősítés egy későbbi időpontban várható az Európai Bizottság részéről. A Bentley és a Lamborghini károsanyag-kibocsátását külön értékelték, ezért jelen adat nem tartalmazza őket.
Amint Christian Dahlheim, a vállalatcsoport értékesítési igazgatója kifejtette: „Számos vonzó új modellel a tavalyi év során jelentősen tovább gyorsult a teljes vállalatcsoportra kiterjedő elektromos offenzívánk. A tavaly Európában kiszállított autóink közül csaknem minden ötödik készült legalább részben, ezek több mint fele pedig tisztán elektromos hajtással. Ezzel tovább csökkenthettük a szén-dioxid-flottakibocsátást, teljesítve az EU-célkitűzést, emellett számos új ügyfelet is megnyerhettünk az elektromos mobilitás számára. NEW AUTO stratégiánk keretében az elkövetkező évek során is következetesen folytatni kívánjuk portfóliónk elektromossá alakítását és 2030-ra pedig már a tisztán elektromos autók 60 százalékos európai részesedése szerepel terveinkben.”
2020 folyamán – az Egyesült Királyságot, Norvégiát és Izlandot is beleértve – a Volkswagen Csoport 99,9 g/km átlagos szén-dioxid-flottakibocsátást ért el az Európai Unióban, amely értéket még az Új Európai Menetciklus (New European Driving Cycle; NEDC) alapján számítottak. 2021 óta azonban már a Személygépkocsik és Könnyű Haszonjárművek Világszerte Összehangolt Teszteljárása (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure; WLTP) szolgál jogszabályi alapként, amelynek menetciklusa – egyebek mellett nagyobb csúcssebesség elérésével – valósághűbb, mint az NEDC-eljárásé. A WLTP-ciklus általában magasabb szén-dioxid-kibocsátást eredményez, ezért a szén-dioxid-flottakibocsátás célértékeit is a WLTP szerint számolták át. A 2020-ban és 2021-ben elért flottaértékek így nem hasonlíthatók össze, ráadásul 2021-ben már nem tartalmazzák az Európai Unióból időközben kilépett Egyesült Királyság adatait.
Elektromos offenzívája keretében a Volkswagen Csoport idén további új, tisztán elektromos modelleket kínál első ízben vásárlóinak. A Moduláris elektromos platform (MEB) műszaki alapjain a Volkswagen márka a már bemutatott ID.51 és ID.5 GTX2 dinamikus SUV-kupékkal, valamint ikonikus ID.BUZZ3 modelljével is megjelenik a piacon. Szintén MEB-alapokon mutatja be a ŠKODA sportos Enyaq iV Coupé3 modelljét, a CUPRA pedig további akkumulátorkapacitás-változatokkal és egy erősebb e-Boost verzióval bővíti a Born4 kínálatát. Az Audi bemutatja felfrissített e-tron modelljét, illetve első alkalommal jelennek majd meg a kínálatban a Porsche Taycan és Taycan Sport Turismo új változatai.
A vállalatcsoport célja, hogy 2025-re világszerte az elektromos járművek vezető szállítójává váljon. Ennek megfelelően a 2022 és 2026 közötti időszakra az elektromos mobilitás területére mintegy 52 milliárd euró, a modellportfólió hajtásrendszereinek hibriddé alakítására pedig további nagyjából 8 milliárd euró beruházást irányoztak elő.
A Volkswagen az első autóipari konszernként kötelezte el magát a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezmény mellett, s célja, hogy 2050-re mérleg szerint szén-dioxid-semlegessé váljon. Ennek érdekében járművein túlmutatóan is következetesen elő kívánja mozdítani a szén-dioxid-mentesítés folyamatát. A közelmúltban szénről gázüzemre alakították át a wolfsburgi erőművet, amely a gyár számára villamos energiát, a városnak pedig távhőt állít elő. Ezzel évi 1,5 millió tonna szén-dioxid kibocsátása előzhető meg, ami nagyjából 870 ezer autó éves kibocsátásának felel meg.
Még egy lépéssel tovább megy e téren az MAN Energy Solutions, ahol már a fosszilis tüzelésű erőművek távhőellátásának kiváltására szolgáló innovatív technológián dolgoznak. Esbjergben egy szektorcsatolású hőszivattyú-berendezés próbaüzeme zajlik, amelynek összesen 50 MW fűtőteljesítménye évente nagyjából 100 ezer lakost láthat el összesen mintegy 235 ezer MWh hőenergiával. Ezzel éves szinten mintegy 100 ezer tonna – azaz nagyjából 55 ezer autó emissziójának megfelelő – szén-dioxid kibocsátása előzhető meg.
1) ID.5 – Elektromosenergia-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km) (NEDC): 16,2; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0; gazdaságossági besorolás: A+++
2) ID.5 GTX – Elektromosenergia-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km) (NEDC): 17,1; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0; gazdaságossági besorolás: A+++
3) Ez a modell az Európai Unióban egyelőre nem kapható kereskedelmi forgalomban.
4) Born – Elektromosenergia-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km) (NEDC): 13,7; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0; gazdaságossági besorolás: A+++