A Volkswagen-csoport folytatta növekedését az idei pénzügyi év első kilenc hónapjában és jó úton halad afelé, hogy elérje a forgalomra és eredményre vonatkozó céljait. Az új WLTP-teszteljárásra való áttérés miatt, a harmadik negyedévben bekövetkezett a járműeladás várt, ideiglenes visszaesése, különösen Európában, ennek ellenére a Volkswagen-csoport fontosabb pénzügyi mutatói emelkedtek az első kilenc hónapban, az előző évi adatokhoz képest. A forgalom, az előző évi 170,1 milliárd euróról 174,6 milliárd euróra nőtt. A különleges hatások nélküli működési eredmény, amely 13,3 milliárd eurós értéket ért el (az előző évben 13,2 milliárd euró) megfelel a tavalyi időszak eredményének, így az operatív nyereségarány 7,6 százalék. Az első kilenc hónapban a dízel témakör miatt 2,4 milliárd eurós különleges hatás merült fel (az előző évben ez az érték 2,6 milliárd euró volt). Az adózás előtti eredmény 2,2 milliárd euróval 12,5 milliárd euróra nőtt. Az autós üzletág nettó likviditása 24,8 milliárd eurót tett ki.
Dr. Herbert Diess, a Volkswagen AG igazgatótanácsának elnöke szerint: „A jelenlegi pénzügyi év első kilenc havi eredménye bíztató, azonban még mindig nehéz kihívások elé nézünk, amelyeket nekünk és az egész autóiparnak le kell győznünk. Mivel jelenleg egy nagy horderejű átalakuláson megyünk keresztül, fel kell vennünk az iramot.”
Az első három negyedév sikereit a járműeladások általános és folyamatos növekedésének köszönhetjük. Az első kilenc hónapban a Volkswagen-csoport 8,1 millió járművet szállított le ügyfeleinek világszerte, ami az előző évhez képest 4,2 százalék növekedést jelent. Az első félév és a nyári hónapok erős növekedése kompenzálja a szeptemberi visszaesést, amelyet főleg a WLTP-teszteljárásra való áttérés okozott.
A sikerekhez hozzájárult a kínai üzletág folyamatos erős fejlődése is. A kínai közös vállalatok eredményei nem szerepelnek a Csoport forgalmi és működési eredmény adatai között. Ezeknek a vállalatoknak az elszámolása tőkemódszerrel történik, működési eredmény részesedésük 3,3 milliárd euró (előző év: 3,3 milliárd euró). A Kína és az Egyesült Államok közti kereskedelmi vita visszavetette többek között az üzlet fejlődését és a vásárlók bizalmát, így jelentős piaci visszaesést okozott a harmadik negyedévben.
Az autós üzletág nettó likviditásának enyhe növekedése
2018 szeptemberének végén az autós üzletág nettó likviditása 24,8 milliárd euró volt. Ez az érték enyhe, 2,6 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. A kutatási és fejlesztési költségek 9,9 milliárd eurót tettek ki az első kilenc hónapban, ezzel az előző évi szintre emelkedtek; a kutatási és fejlesztési költségek aránya 6,6 százalék (előző év: 6,8 százalék). Az autós üzletág eszközberuházási aránya 7,9 milliárd euró, az előző év hasonló időszakának 7,1 milliárd eurós értékéhez képest. Így a személyautó üzletág eszközberuházási aránya elérte az 5,3 százalékot. „A Volkswagen-csoportnak megvan a pénzügyi stabilitása ahhoz, hogy finanszírozni tudja a jövőbeni jelentős fejlesztéseit, amelyeket saját forrásból tervezünk megvalósítani a következő években. Számunkra továbbra is fontos a pénzügyi fegyelem, és a jövőbeni kulcsfontosságú, legmodernebb területekre való összpontosítás.”- erősítette meg Frank Witter, a Csoport igazgatótanácsának pénzügyekért és informatikáért felelős tagja.
Kitekintés
A Volkswagen-csoport megerősítette céljait a jelenlegi pénzügyi évre, a folyamatosan kihívásokkal teli piaci körülmények ellenére. A Csoport elvárásai szerint az eladások 2018-ban enyhén emelkednek majd és túlszárnyalják az előző év adatait. A Volkswagen-csoport és vállalatai eladásból származó forgalma a tervek szerint 5 százalékkal fog növekedni az elmúlt évhez képest. A különleges hatások nélküli működési eredményt illetően a csoport és a személyautó üzletág működési eredménye a forgalom arányában 6,5 és 7,5 százalék közé adódik 2018-ban. A különleges hatásokkal együtt számított működési eredmény a forgalom arányában várhatóan enyhén esni fog a Csoport és a személyautó üzletág esetében is.
Márkák és üzletágak
A Volkswagen Személyautók forgalma 7,3 százalékkal 62,5 milliárd euróra emelkedett az első három negyedévben. A különleges hatások nélküli működési eredmény 2,3 (2,5) milliárd euró. A WLTP-teszteljárásra való áttérésen kívül, a selejtezési költségek, az árfolyamhatások, az új modellek előkészítési költségei – különösen az elektro-mobilitási kampány bevezetése – miatt nagyobb elosztási költségek terhelték a működési eredményt. A nagyobb eladási darabszám és a csökkentett előállítási költségek azonban pozitív hatással voltak. A dízel témakör 1,6 milliárd euró különleges hatást jelentett.
Az Audi márka forgalma 44,3 (44,0) milliárd euróra nőtt januártól szeptember végéig. A különleges hatások nélküli működési eredménye pedig 3,7 (3,9) milliárd euró. A modellmix fejlődése és a pozitív árfolyamhatások sem tudták kompenzálni a kisebb eladási darabszámot és a nagyobb értékesítési költségeket, amelyekre a WLTP-teszteljárásra való áttérés volt negatív hatással. A dízel témakör 0,8 milliárd euró különleges hatást eredményezett. Az Audi márka főbb pénzügyi mutatói tartalmazzák a Lamborghini és Ducati márkák értékeit is.
A ŠKODA 12,6 milliárd eurós forgalmat ért el, ami 2,1 százalék növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest. A működési eredmény 10,2 százalékkal, 1,1 milliárd euróra csökkent, főleg a negatív árfolyamhatások, és a modellmix negatív hatásai, valamint az új modellekre előre elköltött költségek miatt. A költségoptimalizálásnak és a jobb árpozicionálásnak azonban pozitív hatásai voltak.
A SEAT márka forgalma 7,7 milliárd euróra adódott az első kilenc hónap végére, ami az előző évhez képest 6,7 százalék növekedést jelent. A működési eredmény 54,4 százalékkal 237 millió euróra emelkedett az új modellek előkészítésére elkötött költségek ellenére, amelyet a mennyiség és a modellmix pozitív hatásai ellensúlyoztak.
A Bentley márka forgalma ebben az időszakban 1,1 (1,3) milliárd euró. A működési eredmény -137 (31) millió euró, amire főleg a negatív árfolyamhatások és az új Continental GT piaci bevezetésének késedelme voltak káros hatással.
A Porsche forgalma 17,5 (15,7) milliárd euróra emelkedett az első kilenc hónapban. Működési eredménye 10,6 százalékkal 3,2 milliárd euróra nőtt, főként a megfelelő modellmix és a nagyobb darabszámok pozitív hatásainak köszönhetően.
A Volkswagen Haszonjárművek forgalma ebben az időszakban 8,6 milliárd euró, ami 3,9 százalék csökkenést jelent az előző évhez képest. A modellmix pozitív hatásai és az anyagköltségek optimalizálása ellenére a kedvezőtlen árfolyamok és a WLTP-teszteljárás okozta nehézségek játszották a főszerepet a működési eredmény 10 százalékos visszaesésében, amely így 628 millió euróra adódott.
A Scania márka forgalma januártól szeptember végéig 9,6 (9,3) milliárd euróra emelkedett. A Scania 991 (947) millió euró működési eredményt ért el főleg a nagyobb darabszámok, a kedvező árfolyamhatások és a kedvezően alakuló pénzügyi szolgáltatások üzletág miatt. A megnövekedett költségeknek ugyanakkor negatív hatása volt.
Az MAN Haszonjárművek forgalma 8,6 (8,0) milliárd euróra emelkedett az első három negyedévben. A működési eredmény 222 (269) millió euróra esett vissza, mivel a nagyobb eladási darabszámok nem voltak képesek kompenzálni az Indiában folytatott tevékenységek szerkezeti átalakításával kapcsolatban felmerült költségeket.
Az MAN Power Engineering üzletág forgalma 2,5 (2,4) milliárd euróra nőtt a jelentésben szereplő időszakban. Működési eredménye pedig 142 (107) millió euró.
2018 első kilenc hónapjában a Volkswagen Pénzügyi Szolgáltatások üzletág működési eredménye 8,6 százalékkal, 1,9 milliárd euróra emelkedett. Az üzleti növekedésnek különösen pozitív hatásai voltak.