Anger Ferenc: a Learrel a 70-80-as években Európában tomboló rendezői szemléletet is bemutatjuk

DSC_1281_resize

Anger Ferenc rendező Fotó: Juhász Melinda

A Learrel az 1970-es, 80-as években Európában tomboló rendezői szemléletet, annak kikristályosodását is bemutatjuk – mondta Anger Ferenc rendező az M1 aktuális csatorna pénteki műsorában Aribert Reimann operájáról, amelyet Jean-Pierre Ponnelle 1978-as ősbemutató-rendezése alapján mutatnak be a Magyar Állami Operaházban január 30-án.

    Az Operaház művészeti igazgatója szerint ez a rendezői felfogás “nálunk kimaradt”. Tulajdonképpen nem is opera jön létre, hanem a “wagneri összművészet kicsúcsosodása”. A darab eltolódik a prózai színház felé, miközben zenéje is rettentően izgalmas, bár elsőre talán furcsa, szokatlan – fejtegette.
    Anger Ferenc elmondása szerint rendkívül összetett darabról van szó, a premiert másfél éves felkészülés előzte meg. A rendező a bemutatót felvezető szerdai sajtótájékoztatón beszélt arról is, hogy a Ponnelle-féle rendezésről gyakorlatilag semmilyen dokumentáció nem maradt fenn, végül két videofelvétel alapján sikerült azt rekonstruálni. Anger Ferenc akkor kiemelte: nem adaptációról vagy felújításról van szó, hanem valóban a ponnelle-i rendezés kerül színpadra.
    Az M1 pénteki műsorában kitért arra is, hogy az Operaház Shakespeare-évadának egyik súlypontjaként – magyarországi premierként – bemutatott Lear, bár az angol drámaíró “egyik legcsodálatosabb meséje”, nagyon ritka az operaszínpadokon: két nagy komponista, a 19. században Verdi, a 20. században Britten fújt visszavonulót a történet operai feldolgozása terén.
    Anger Ferenc szerint ha a nézők-hallgatók kellő attitűddel és nyitott fülekkel érkeznek az Operaházba, akkor nagy élményben lehet részük.

Forrás:MTI