A versenynaptárba hét év után visszatérő Török Rali után ismerős terepre érkezik meg a világbajnoki ralimezőny. A hétvégén ugyanis Walesben állnak majd rajthoz a ralisok. Sokáig ezzel a versennyel zárult a világbajnokság, de ez már másként van, ráadásul a Wales Rali időpontja idén már a hónap végéről az elejére került. A világbajnoki címek sorsa még nem dőlt el, kérdés, hogy Ott Tanak zsinórban negyedik győzelmét behúzza-e a ködös Walesben.
Nem különösebben technikás ez a verseny, de esőben, saras körülmények között rendkívül nehézzé válik. A kiszámíthatatlan időjárás pedig esőt és ködöt hozhat. A megfelelő abroncsválasztás létfontosságú szerepet játszik majd a sikerben.
A Német Ralit követően már csak murván mérkőznek meg egymással a csapatok, ami alól a Wales Rali kivételt képez. Itt majd a jól megszokott murvás felszín mellett új aszfaltutakon csapatják majd. Bármennyire is ismerős azonban ez a rali a sok új szakasz miatt mégis kihívást jelent majd, különösen pénteken. „Nagyon más karakterűek a gyorsasági szakaszok ahhoz képest, amit a múltban itt láttunk és elgondolásom szerint az aszfaltos részek nagy erőpróbát jelentenek majd, főként mivel elég szűkek.” – nyilatkozta a tavalyi győztes Evans a mérvadó ralis internetes portálnak. Tovább is ment. Az aszfalt tapadása nagyon különböző lehet, ezért azok, akik korábban rajtolnak elkerülhetik azt, hogy sár és kosz kerüljön az utakra, viszont, ha a korábban rajtolók levágják az utat és ezzel koszt hordanak fel az aszfaltra, akkor az nagyon koszos lehet hamar a később rajtolók nagy bánatára. Érdekes rali elé nézünk a nagyon sok izgalmat és drámát hozó Török Ralit követően.
A Wales Rali sztárja az utóbbi években Sebastien Ogier volt, 2013-2016 között négyszer is nyert, igaz, akkor még gyári VW-s színekben. Az M-Sporttal tavaly már csak a harmadik helyen tudott célba érni a versenygyőztes Elfyn Evans és a második Thierry Neuville mögött. Az ötödik egyéni világbajnoki címét is itt nyerte tavaly a francia pilóta, bár a címvédéstől idén jóval távolabb áll. Ahhoz előbb Thierry Neuville-t vagy az újdonsült üdvöskét, Ott Tanakot kellene megelőznie. Ezzel együtt három ralin bizonyíthat még, mielőtt jövőre már a Citroen színeiben áll majd rajthoz.
Bár a bennfentesek számára nem volt nagy újdonság, de a Wales Rali előtti héten a nagyközönség számára is kiderült, hogy 2019-ben visszatér a francia márkához a 34 éves pilóta. A Citroen a Rali Világbajnokság porondjára történő visszatérését követően nem tudta megismételni kezdeti sikereit, sőt Kris Meekétől meg is vált év közben, mivel a brit olyan sokszor törte meg autóját, hogy betelt a pohár a csapatnál. A negatív hírek helyett pozitívakban szeretnének szerepelni, s ehhez jó indítás lehet Ogier leszerződtetése, aki öt zsinórban szerzett világbajnoki címével a Rali Világbajnokság második legsikeresebb pilótája volt citroenes csapattársa, Sebastien Loeb mögött.
A rali
A 2018-as Wales Rali három napon át tart, s a 23 gyorsasági szakasz 318,34 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza: 1401,35 km.
A szervizpark idén is Deeside-ban lesz berendezve. A szombati nap több, mint 150 km-nyi versenyzést jelent majd Közép-Walesben, a klasszikus Myherin, Sweet Lamb, Hafren, Dyfi és Gartheiniog szakaszokon. A leghosszabb napon nem lesz alkalma a csapatoknak szervizre, ezért csak egy gyors déli gumicserére lesz lehetőség Newtown utcáin.
Vasárnap visszatérnek a versenyzők északra a fináléra. Három nehéz erdei gyorsaságit egészít ki két aszfaltos szakasz. A Power Stage ezúttal a Gwydir 1 lesz, amelynek megduplázták eddigi hosszát 14,76 km hosszúra.
Az elmúlt évek Wales/Brit Rali győztesei:
2017 E Evans (Ford)
2016 S Ogier (VW)
2015 S Ogier (VW)
2014 S Ogier (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 J-M Latvala (Ford)
2011 J-M Latvala (Ford)
2010 S Loeb (Citroën)
2009 S Loeb (Citroën)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Hirvonen (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 P Solberg (Subaru)
2004 P Solberg (Subaru)
2003- P Solberg (Subaru)
2002 P Solberg (Subaru)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 R Burns (Subaru)
1999 R Burns (Subaru)
1998 R Burns (Mitsubishi)
1997 C McRae (Subaru)
1996 A Schwarz (Toyota)
1995 C McRae (Subaru)
1994 C McRae (Subaru)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 C Sainz (Toyota)
1991 J Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása a Török Ralit követően:
Egyéni
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 177 pont
- Ott Tanak (EST) Toyota Racing WRC 164 pont
- Sebastien Ogier (FRA) M-Sport WRT 154 pont
- Esapekka Lappi (FIN) Toyota Racing WRC 88 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRC 75 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Hyundai WRT 75 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 60 pont
- Teemu Suninen (FIN) M-Sport WRT 54 pont
- Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 53 pont
- Hayden Paddon (NZL) Hyundai WRT 49 pont
Gyártók
- Toyota Racing WRC 284 pont
- Hyundai WRT 279 pont
- M-Sport WRT 244 pont
- Citroen WRT 169 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/