Motorokkal és összeszereléssel kezdték, mára már a győri Audi-gyár látja el TT-kel és az A3 limuzin, illetve kabrió változatával az egész világot. A hatalmas iparterület, amely saját geotermikus erőművel is rendelkezik 11 ezer embernek ad munkát, és akár hívhatnánk Audipolisnak is, hiszen infrastruktúráját és az itt dolgozó emberek számát tekintve egy igazi kis város. Gyárat látogattunk.
Több kilométernyi vonatsín kanyarog az egykoron a RÁBA tulajdonát képező ipari területen, amit az ingolstadti székhelyű cég megvett a 90-es évek elején, és nem sokkal később beindította ott a motorgyártást és összeszerelést. A bevezetőben említett TT persze már akkor is nálunk készült, de arra 2013-ig várni kellett, hogy a frissen felépült présüzemnek köszönhetőem a karosszéria elemeket se kelljen importálni. 2013 óta az A3-as limuzin és kabrió, illetve a TT összes verziója a győri gyárban készül teljes egészében, és a komplexum hatalmas belső parkolójából indulnak el a világhódító útjukra.
A kályhától
A 2013-ban épült présüzem 28 ezer karosszériaelemet készít el naponta, amelyből nagyjából 650 autó készül el. A gyár egyik érdekessége, hogy az úgynevezett szerszámgyár – ahol többek között a karosszériaelemek elkészítéséhez használt, 60 tonnás prések is készülnek – kisszériás karosszériaelemeket is előállít, többek között a Lamborghini Huracán és az Audi R8 számára. Természetesen, mint minden modern autógyárra, a győrire is jellemző az ipari robotok nagyarányú felhasználása: a különböző részlegeken nem ritka a 85%-os automatizáltság. Látogatásunk során szembetűnő volt, hogy a minőség-ellenőrzésre rendkívül nagy hangsúlyt fektetnek. Ez nyilván nem véletlen, hiszen a prémium szegmensben pont az összeszerelési minőség az egyik legnagyobb ütőkártya. Nem csoda tehát, hogy a különböző részlegeken számos, hol automatizált, hol hagyományos ellenőrzési pontok vannak kialakítva. A végső ellenőrzés persze a gyár saját tesztpályáján történik, ahová az összeszerelés után minden autóval kigurulnak. Ha akad még hiba, akkor ott ki kell, hogy derüljön.
A motorok
A győri Audinál a különböző variációknak köszönhetően jelenleg 207 különböző motort állítanak elő. Az ezekből legyártott, napi 8850 egység koronaékköve nyilvánvalóan a csodás hangú V10-es, amit többek között az R8-ba és a Lamborghini Huracánba is szerelnek. De nem árt tudni azt sem, hogy Győrben készül a TT RS-be és az RS3-ba bekerülő, soros öthengeres, turbómotor.
Útnak indulnak
A gyártási folyamat végén a frissen összeszerelt, és alaposan átnézett modelleket gondosan ellátják fehér védőfóliával: a teljesen betakart példányok a tengeren túlra utaznak, a „lengébbek” pedig Európa felé veszik az irányt. 48 óránál tovább azonban nem álldogálnak a gyár hatalmas belső parkolójában: a naponta legyártott, több mint hatszáz autót ugyanis a világ valamelyik pontján már türelmetlenül várja gazdája.