Aurélie Dupont váltja Benjamin Millepied-t a párizsi opera táncigazgatói székében

Aurélie Dupont egykori táncosnő lesz szeptembertől a Párizsi Opera táncigazgatója, miután Benjamin Millepied beadta a lemondását – jelentette be csütörtökön Stéphane Lissner, az operaház igazgatója.

    A francia táncos-koreográfust – akit a nagyközönség főként a Fekete hattyú című, Darren Aronofsky rendezte filmből és Natalie Portman amerikai színésznő férjeként ismerhet – alig két évvel ezelőtt nevezték ki a nagy presztízsű társulat élére. A művész a poszt miatt költözött vissza az Egyesült Államokból családjával Párizsba.
    Néhány órával a sajtótájékoztató előtt Benjamin Millepied közleményben jelentette be távozását, amit azzal indokolt, hogy a táncigazgatói poszt akkora helyet tölt be az életében, hogy jelentősen lecsökkent az alkotásra és a művészi kifejezésre fordítható ideje.
    Sajtóértesülések szerint azonban a 38 éves igazgató nem találta meg a hangot a 158 tagú tánckarral, amelynek kedvéért a New York City Ballet vezető táncosi helyét áldozta fel.
    Pedig Benjamin Millepied első lépéseit a párizsi operában másfél évvel ezelőtt a sajtó és a szakma valóságos forradalomként üdvözölte. A modernitás és a fiatalság jegyében akarta megreformálni a nagy múltú párizsi táncszínházat. A fiatalabb táncosok örömmel vették, hogy egyik napról a másikra fontos szerepeket kaptak az új bemutatókban, szemben a megszokott gyakorlattal, amely szerint csak a ranglétrát megjárt idősebb táncosok táncolhatnak főbb szerepeket.
    A táncigazgató a táncosok egészségének megóvása érdekében lecseréltette az operaház próbatermeiben a parkettát és sportorvosokat is szerződtetett, ezenkívül a Natalie Portmannel alkotott álompár számos új szponzort vonzott a balettkar számára az évad elején rendezett gálának köszönhetően.  
    “Benjamin nem mérte fel, hogy a tisztség nyolcvan százalékban adminisztratív feladatokkal és húsz százalékban művészeti kérdésekkel jár” – mondta a francia hírügynökségnek egy meg nem nevezett forrás. “Gyorsan akart reformálni, és mert mindent túl gyorsan csinált, nem támogatta az opera vezetése” – tette hozzá.    
    Brigitte Lefevre korábbi táncigazgató (1995-2014) szerint a táncos-koreográfusnak nem volt kellő tapasztalata egy nagy társulat irányításához. Ráadásul a reklámfilmekben való részvétele vagy a cannes-i filmfesztiválon való megjelenése felesége oldalán sokak szemét csípte az operaházban. Az igazgató egyébként a közelmúltban adott egy hosszabb tévéinterjút, amelyben arra panaszkodott, hogy a balettkar, amelyből hiányzik az öröm, olyan mint falon a tapéta.
    Benjamin Millepied várhatóan visszatér LA Dance Project néven működő társulatához Los Angelesbe, ahol felesége, akitől egy fia született, könnyebben folytathatja nemzetközi karrierjét.
    Millepied és Portman a Fekete hattyú című film forgatásán találkozott 2010-ben, a színésznő alakításáért elnyerte a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjat. A filmben Portman egy balerinát alakított, aki beleőrül saját perfekcionizmusába. Millepied a film koreográfusaként lett ismert.
    A francia művész táncos családba született, Franciaország és Szenegál között ingázva nőtt fel. Stílusára egyszerre volt hatással a klasszikus tánc szigorúsága, az afrikai táncok szabadsága, a dzsessz és a kortárs zene.
    Lyonban és az Egyesült Államokban képezte magát, New Yorkban a híres Jerome Robbins vette szárnyai alá. A New York City Ballett társulatának 1995-ben lett tagja, három évvel később szólótáncosa, 2002-ben pedig első táncosa.
    Koreográfusként termékenynek számít, táncos karrierje mellett mintegy 25 előadást készített az elmúlt évtizedben, többek között az  American Ballett Theatre, a Metropolitan Opera és a genfi balett számára. 2011-ben saját társulatot alapított Los Angelesben LA Dance Project néven. A párizsi operával nem szakad meg a kapcsolata, a következő szezonban két előadásban is közreműködik.
    Helyét Aurélie Dupont veszi át a táncigazgatói székben, aki májusban vonult vissza a színpadtól.
    “Jól ismeri a házat. Minden táncost ismer, jól ismeri a vezetőséget. Ez az otthona. Vissza fogja tudni adni a balettnak azt, amit az adott neki” – mondta Stéphane Lissner, az operaház igazgatója.
    Aurélie Dupont balettmesterként működik a nagy presztízsű társulatnál, amióta nem lép színpadra. A 42 éves művész 32 éve a párizsi opera tagja, amelynek iskolájába kislányként kezdett járni, majd 17 évig a társulat vezető táncosnője volt.

Forrás:MTI