Márciusban már járt a ralis mezőny az amerikai kontinensen, Mexikóban, s most, majd két hónappal később visszatérnek a csapatok, de ezúttal Dél-Amerikába, az argentin pampákra. Ez egy nagyon kedvelt helyszíne a világbajnokságnak, ahol rengeteg latin-amerikai néző érkezik a helyszínre, s a hangulat fesztiváli. Kempingeznek, esznek-isznak, mulatnak a rajongók az arra haladó versenyautók árnyékában. Nappal szép idő, de reggel köd és a hegyekben hó is várhatja a ralisokat az argentin őszben.
Az Argentin Rali mindig is nagyon nehéz gyorsasági szakaszairól volt híres. Idén elég sokat változtattak az útvonalon, amelybe rég nem használt gyorsasági szakaszok kerültek vissza. Argentínára mindig is jellemzőek voltak a maratoni, 50 km-t is meghaladó szakaszok, amelyek idén viszont hiányozni fognak. Tavaly a verseny 12 szakaszából négy maratoni hosszúságú volt. Idén egy hosszú szakasz lesz csak, a Los Gigantes – Cantera El Condor (38,68 km), de ezen kétszer is végigmegy a mezőny.
A hétvégi ralira jellemző, hogy az a pilóta számíthat sikerre, aki a gyorsaság mellett sérülések nélkül át tudja verekedni magát a legnagyobb kihívást jelentő szakaszokon. Egyelőre idén is várható esőzés a rali ideje alatt, ami a korábbi években komoly kihívást jelentett a szervezőknek. A nagy esőzések esetén nagy kihívással kell a pilótáknak szembenézniük. A folyók, amelyeken át kell majd kelniük, mélyebbek és szélesebbek lehetnek a szokásosnál a heves zivatarok következtében.
2015-ben drámaira sikerült az Argentin Rali, amelyet végül nagy meglepetésre Kris Meeke nyert meg a Citroennel. Meeke ezzel Colin McRae, Richard Burns és Roger Clark nyomdokaiba lépett, hiszen negyedik britként sikerült ralis világversenyen győzedelmeskednie. A második helyezett személye nem okozott nagy meglepetést, hiszen Mads Östberg nagyon jó formában versenyzett 2015-ben. A bronzérmes Elfyn Evans viszont pályafutása első dobogós helyezését gyűjthette be Argentínában.
A márciusi Mexikó Ralin Jari-Matti Latvala győzedelmeskedett, s a finn pilóta ezt a hullámot meglovagolva szeretne a hétvégi ralin is győzni. Szerencséjére Mexikóhoz hasonlóan Argentínában is murvás beállításokkal állnak rajthoz a versenyzők. A Volkswagen pilótájának ez a kezére játszhat, hiszen nagyon kell kaparnia azután, hogy csapattársa eddig sorra nyerte a futamokat, ő pedig sehol nem volt. Latvala számára nem új a terep, mi több, 2014-ben már győzött ezen a ralin. Bár jelenleg hatodik az egyéni ponttáblán, még mindig hatalmas, 50 pontos, lemaradása van a címvédő világbajnok Sebastien Ogier-hez képest. „Semmiképp sem ülünk a babérjainkon, ehelyett győztes formánkat átmenekítjük Argentínára.” – szögezte le a finn.
Az Argentin Rali követően a csapatok hosszú időre visszatérnek a vén kontinensre. A versengés azután már a nyári Európában folytatódik egészen a szeptemberi Kína Raliig.
A rali
A 2016-os Argentin rali csütörtöktől vasárnapig tart, s a 18 gyorsasági szakasz összesen 364,68 km hosszú lesz. A teljes versenytáv: 1333,26 km. A rali főhadiszállását ezúttal is a Cordobához közeli Villa Carlos Pazban rendezik be.
Csütörtök este egy, Cordoba utcáin rendezett, szuperspeciális szakasszal nyit a rali. Pénteken a mezőny délre megy, hogy a Santa Rosa de Calamuchita völgy gyors és homokos útjain versenyezzen. Néhány itteni szakaszt már több, mint négy éve nem használtak. A második nap olyan Villa Carlos Pazhoz közeli szakaszok következnek, amelyek 2012 után kerültek be ismét az útvonalba.
A vasárnapi zárónapon a csapatok a Traslasierra hegyekbe látogatnak el, amely egy holdbéli tájhoz hasonlít. Itt található két olyan klasszikus gyorsasági szakasz, mint az El Cóndor és a Giulio Cesare.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) biztonsági ellenőrzéseket végzett az útvonalon Michele Mouton vezényletével és biztonsági okokra hivatkozva eléggé átalakították a helyszíneket. Szombaton a Villa Carlos Paznál tervezett 2003 után ismét visszatérő három gyorsasági szakaszt töröltették, s az egész útvonalat újraterveztették nézői biztonsági kockázatok miatt.
Az argentin gyorsasági szakaszok lassabbak, de technikásabbak az átlagosnál. Az útfelszín is elég homokos, ami növeli a defektek kockázatát, hiszen több követ felhordhatnak az útra az egymás után elmenő autók.
Az elmúlt évek Argentin Rali győztesei:
2015 K Meeke (Citroën)
2014 J-M Latvala (Volkswagen)
2013 S Loeb (Citroën)
2012 S Loeb (Citroën)
2011 S Loeb (Citroën)
2009 S Loeb (Citroën)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 S Loeb (Citroën)
2006 S Loeb (Citroën)
2005 S Loeb (Citroën)
2004 C Sainz (Citroën)
2003 M Grönholm (Peugeot)
2002 C Sainz (Ford)
2001 C McRae (Ford)
2000 R Burns (Subaru)
1999 J Kankkunen (Subaru)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi)
1997 T Mäkinen (Mitsubishi)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi)
1995 J Recalde (Lancia)
1994 D Auriol (Toyota)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 D Auriol (Lancia)
1991 C Sainz (Toyota)
A világbajnokság állása a Mexikó Rali után:
Pilóták
- Sebastien Ogier (FRA) Volkswagen Motorsport 77 pont
- Mads Östberg (NOR) M-Sport WRT 42 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Volkswagen Motorsport 33 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai Motorsport 30 pont
- Hayden Paddon (NZL) Hyundai Motorsport 29 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Volkswagen Motorsport 27 pont
- Ott Tanak (EST) DMACK WRT 24 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai Motorsport 15 pont
- Stephane Lefebvre (FRA) Abu Dhabi WRT 10 pont
- Henning Solberg (NOR) Henning Solberg 6 pont
Gyártók
- Volkswagen Motorsport 97 pont
- Hyundai WRT 61 pont
- Ford Stobart 46 pont
- Volkswagen Motorsport II 30 pont
- DMACK WRT 26 pont
- Hyundai Motorsport N 24 pont
- Jipocar Czech National Team 6 pont
(Forrás: Amber PR)