A negyedik sphere: Audi activesphere tanulmányával teszi teljessé a négykarikás márka sphere-koncepciómodelljeinek kvartettjét. Az egyaránt 2021-es Audi skysphere roadster és Audi grandsphere limuzin, illetve a 2022 áprilisában megjelent, nagy belterű Audi urbansphere után most meglepő átalakítható karosszériával egy négyajtós crossover-coupé mutatkozik be. A 4,98 méter hosszú, rendkívül elegáns autó esetében ugyanis nem csupán olyan felsőkategóriájú sportautóról van szó, amelynek szabadmagassága és nagyméretű, 22 col peremátmérőjű kerekei terepes képességekre utalnak, hanem az activesphere Sportback-hátulja gombnyomásra nyitott raktérré („active back”) is átalakítható – ideális megoldásként a különböző szabadidős felszerelések, például elektromos kerékpárok vagy éppen vízi- és télisport-felszerelések szállítására.
Az Audi activesphere concept tökéletes szintézisben ötvözi az ellentéteket, igazán sokoldalú modellként lépi át az eddigi határokat. Hajtásrendszere és futóműve műúton és terepen egyaránt ideális járművé avatja, amely aktívan vezethető kormánykerékkel és pedálokkal, de igény szerint az autózás automatizált és pihentető élményével is szolgálhat. Éppoly elegáns, mint dinamikus kupéként klasszikus arányok és vonalak jellemzik, ám mindössze néhány másodperc alatt értékes sportfelszereléseket szállító pickuppá is átalakítható– amely akár két elektromos kerékpár számára is elegendő helyet kínál rakfelületén.
A koncepciómodell alapötlete és tervei a Malibuban – mégpedig a legendás Pacific Coast Highway óceánparti útvonalától csupán egy kőhajításnyira – működő Audi Design Studio szakemberei, azaz Gael Buzyn stúdióvezető és csapata munkája: „Az activesphere valóban egyedülálló. A crossover-modellek merőben újszerű formavilágát testesíti meg, amely ötletesen ötvözi az Audi Sportback eleganciáját, az SUV-modellek sokoldalúságával és a valódi terepjáró képességekkel.”
Az Audi PPE moduláris elektromos platform elektromos hajtásrendszerével és gyorstöltő-technikájával az Audi activesphere a sphere-koncepciómodellek családjához csatlakozik. Helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedve – mégis több mint 600 kilométer hatótávval és a 800 voltos technikának köszönhetően rendkívül rövid töltési időkkel – a legkorszerűbb elektromos autók dinamikáját és nagy távolságokon is jól használható karakterét az elektromos hajtásrendszerek hosszú távú fenntarthatóságával kombinálja.
Amint Oliver Hoffmann, az igazgatótanács a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja kifejtette: „A sphere-koncepciómodellek a jövő prémium-mobilitásáról alkotott víziónkat testesítik meg. Mindenekelőtt jövőbeni Audi modelljeink belterét illetően tapasztalhatunk teljes paradigmaváltást, amely nyomán a beltér olyan hellyé válik, ahol az utasok otthon érezhetik magukat, miközben a külvilággal is kapcsolatba léphetnek. Az Audi activesphere legfontosabb műszaki fejlesztése, hogy segítségével a mobilitásra adaptáltuk a kiterjesztett valóságot (Augmented Reality) – az Audi dimensions a környezet és a digitális valóság tökéletes szintézisét teremti meg.”
A megfelelő terepen kínált automatizált vezetés lehetősége a szabadság újszerű mértékét biztosítja a vezető és utasai számára, amely az activesphere új kijelző- és kezelési technikája révén egyaránt aktívan használható ki, illetve alakítható. Az innovatív kezelési koncepcióként kidolgozott Audi dimensions valós időben jeleníti meg a digitális információkat a látómezőben, így kapcsolva össze (Mixed Reality) a fizikai és a virtuális világot.
A valós környezetet és az utat csúcstechnológiás szemüvegen keresztül szemlélve – a vezető és az utasok számára egyedileg konfigurálható módon – plasztikusan tűnhetnek fel háromdimenziós információk, illetve különböző interakciós elemek látómezőjükben.
Ezzel a járművezető számára fontos összes adat – például a pillanatnyi menetparaméterek és a navigációs útmutatások – megjelenhet előtte, a belső térben pedig olyan kezelőpaneleket és egyéb virtuális kijelzőket is láthat a szemüveghasználó, amelyek a szabad szem elől rejtve maradnak a rendezett és visszafogott utastér-dizájn jellemezte környezetben. Sőt, e ténylegesen létező, mégis láthatatlan érintésérzékeny zónákkal folytatott hajszálpontos interakció a kevert valóság (Mixed Reality) optikával szabályozható, mivel a szemüveg reaktívan, azaz a kéz érintésére valós időben reagálva jeleníti meg és működteti az egyes funkciókat.
Tökéletesen sokoldalú tehetségként az Audi activesphere concept így maradéktalanul megfelel az Audi-ügyfelek jövőorientált generációja által megfogalmazott, igencsak magas követelményeknek. Olyan emberek, akik számára az egyéni mobilitás és a hosszú távú fenntarthatóság nem egymás ellentétjei, és akik a jövőbemutató technika mellett egyaránt a legmagasabb szinten várják el Audijuktól a márkára jellemző esztétikát és dinamikát. Számukra az Audi activesphere concept éppen e dimenziók közötti határok átlépésének magával ragadó víziója.
Robusztus elegancia – a külső formavilág
Külső méretei – hosszúsága 4,98, szélessége 2,07, míg magassága 1,60 méter – a felsőkategória képviselői közé sorolják az Audi activesphere concept tanulmányt. Tengelytávja az elektromos autókra jellemző módon tekintélyes 2,97 méter, maximális lábteret biztosítva az utasoknak. Ennek megfelelően rövidre adódik az első és a hátsó karosszéria-túlnyúlás, jóval kompaktabb benyomást keltve annál, amit a puszta számok érzékeltetnek. Az Audi activesphere concept minden irányból rátekintve egyfajta monolitikus hatást kelt, mintha egyetlen darabból készült volna.
Nagyméretű, 22 col peremátmérőjű kerekek, feltűnően nagy szabadmagasság, az Audira jellemző alacsony utastér és dinamikus tetőív határozzák meg az egyértelműen sportos arányokat. A 285/55 jelzésű gumiabroncsok a terepes képességekhez illő méretűek, erőteljes mintázatukkal pedig szintén az activesphere terepes képességeit emelik ki.
A könnyűfém keréktárcsák olyan mozgatható szegmenseket is tartalmaznak, amelyek terepen a hatékony szellőzés érdekében kinyílnak, míg műúton az optimális aerodinamikai tulajdonságok szolgálatában zárulnak. Következetesen a lehető legalacsonyabb légellenállás jegyében alakították ki az első ajtók elegáns, karcsú visszapillantó kameratükreit.
Határozott élek híján a domború és homorú felületek közötti lágy átmenetek jellemzik a karosszériatörzs formáit, harmonikus fény-árnyék hatásokat eredményezve. Oldal- és hátulnézetben hangsúlyosan vízszintesen tűnnek fel a hátsó sárvédők, amelyek szintén a koncepciómodell dinamikus képességeire utalnak.
A karosszéria jelentős részét üvegfelületek alkotják, s korántsem csupán fejmagasságban. Az activesphere elején átlátszó üvegezésű a márka jellemző arculati eleme, a Singleframe alakzat, amely a széles és nyitott orrkialakításon keresztül akadálytalan rálátást biztosít az utasok számára a jármű előtti útszakaszra.
Oldalt, az ajtók alsó részén befelé húzva, szintén nagy üvegfelületek kaptak helyet, amelyek az activesphere offroad-üzemmódjában szinte feloldják a természet és a beltér között húzódó határt. Az optimális beeső fény szolgálatában a széles, ívelt csomagtérajtót is nagyméretű üvegezéssel alakították ki, miközben az ugyancsak átlátszó tető is bőséggel engedi a napfényt az utastérbe.
Külső megjelenése célzottan utal a tanulmány terepes képességeire, terjedelmes kerékjáratokkal jeleníti meg a magától értetődően rendelkezésre álló, változó mértékű, elektronikus szabályzású quattro összkerékhajtást. Ugyancsak változtatható az Audi activesphere szabadmagassága, amely 208 milliméteres alapértékéről terepre ideális módon további 40 milliméterrel növelhető, illetve műúton haladva ugyanilyen mértékben csökkenthető. Utóbbi előnyei nagy sebességnél a tömegközéppont alacsonyabb helyzetében és az aerodinamikai tulajdonságokban is megjelennek. Az Audi activesphere terepszöge elöl 18,9, hátul 28,1 fok.
A változtatható szabadmagasság az Audinak azt a modellcsaládját idézi, amely már 2000 óta, előbb a C-, majd a B-szegmensben is lelkes és hűséges rajongói közösségre talált. Az Audi allroad már első generációjától kínálta a változtatható szabadmagassággal kiegészített légrugós felfüggesztéseket, illetve karakteres dizájn-stílusjegyként a karosszéria védőelemekkel kiegészített, vizuálisan is jól elkülönített alsó traktusát. Hasonlóképpen minden allroad modell meghatározó jellemzője az Avant karosszériaváltozat.
Az activesphere formájában most első ízben jelenik meg a ferdehátú Sportback formai elemekkel és az allroad-modellek műszaki felszereltségével együttesen kialakított modell. Az Audi ezért az allroad kivitelektől határozottan megkülönböztetve „active sportback” névvel illette az új karosszériaváltozatot.
Újabb variáció az allroad-témára: az Audi activesphere concept elején és hátulján – illetve az ajtók alatt oldalain is – egyaránt sötét tónusú és magasfényű („Sarki kékeszöld” árnyalatban), illetve matt felületek jelennek meg, amelyek a tanulmány alsó traktusát és utasterét hivatottak elkülöníteni egymástól optikailag. E részeken egymáshoz képest kissé eltolt és párhuzamosan futó járatokkal kialakított, integrált fémsávok tűnnek fel, amelyek elemei a szabadmagasság növelésekor egymástól elválva teszik még jobban láthatóvá az offroad-üzemmódot.
Testvéréhez, az Audi grandsphere concept tanulmányhoz hasonlóan az Audi activesphere ajtói elöl és hátul az A- és C-oszlopokra függesztve, egymással szemben nyílnak. B-oszlop ez esetben sincs, a beltér így már beszálláskor teljes egészében feltárul az utasok előtt.
A Singleframe alakzat jobb és bal oldalán az útra összpontosító szemekhez hasonlóan jelennek meg a keskeny fényszórók, amelyek világítóegységei a négykarikás márkaemblémát idézik, s a két-két karika metszéspontjait felnagyítva és elválasztva egyfajta „pupillát” képeznek. Az „Audi eye” új és semmi mással össze nem téveszthető digitális fénygrafikáját Audi grandsphere tanulmányán mutatta be a márka, amit az activesphere esetében még tovább is variál – az utcai és a terepes üzemmód egy-egy önálló verziójával. A nappali menetfény és a hátsó lámpák a még nagyobb pontosság és kontraszt jegyében finom mikro-LED technikával működnek.
Sportback és active back – változtatható hátsó architektúra
Az Audi activesphere concept a megszokott határokon átlépő karakter, ami azt is jelenti, hogy egyfajta „átváltozó művész” is egyben. Hátsó kialakításával ugyanis különösen meg kíván felelni vásárlói aktív életmódjának, akár terjedelmes sporteszközök szállítását is lehetővé téve – mégpedig a jellegzetes Sportback-sziluett eleganciájának és sportosságának feláldozása nélkül.
Igény szerint a hátsó ablak – vele csaknem egy szintben – az Audi activesphere tetejére csúsztatható, miközben az alsó függőleges elem egészen a vízszintesig nyílik le. Ezzel tekintélyes méretű rakfelület, az úgynevezett active back tárul fel, amelyen például elektromos kerékpárok kerekei számára kialakított tartók is rendelkezésre állnak. A hátsó oldalfelületek, vagyis a C-oszlopok változatlan helyzetben maradva továbbra is megőrzik az activesphere dinamikus körvonalait. Az utasteret a hátsó ülések mögötti válaszfal védi a menetszéltől és az időjárás viszontagságaitól.
Sílécek szállítására a tetőszerkezet közepébe integrált tartó szolgál. Használaton kívül a tetőívbe süllyesztve gyakorlatilag láthatatlan marad, szükség esetén pedig kiemelkedve gondoskodik a sportfelszerelés biztonságos rögzítéséről és szállításáról.
A belső a külső előtt – középpontban az ember
A „sphere” a lényeg: az Audi skysphere, grandsphere, urbansphere és immár activesphere koncepciómodelljei nevének közös tagja a belső térre utal. Immár nem a kilowatt és a kilométer/óra, vagy épp az oldalgyorsulás áll az élen az autók ezen új generációja tervezőinek listáján, a kiindulópont itt a beltér, amely a bennülők élmény- és élettereként szolgál utazásaik során. Az ő igényeik és vágyaik szerint alakították ki a teret, az architektúrát és az egyes funkciókat. Ezzel az átértékeléssel maga a tervezési folyamat is megváltozott: minden egyeztetés során elsősorban a beltérre és annak kialakítására irányul a figyelem, csakis ezután születhetnek meg a külső arányok és vonalak, illetve a karosszéria formái.
Funkcionális és visszafogott – a beltér
Különösen letisztult és rendezett – e benyomás fogadja az utasokat, akik tágan feltáruló ajtókon keresztül közelíthetik meg az Audi activesphere belterét.
A függőleges és vízszintes felületek éppúgy meghatározók az utastér architektúrájában, mint a derékszögek. Vízszintes irányban különböző színek különítik el a belső tér egyes zónáit. A középpontban az ülések, az ajtókárpitok és az első traktus meleg hatású Lávavörös felületei állnak, amelyek az oldalablakokon keresztül célzott kontrasztot alkotnak a sötét tónusú külsővel. E központi zóna alatt és felett egyaránt sötét színek dominálnak – fekete, antracit és sötétszürke.
A négy önálló ülés az utastéren végighúzódó magas középkonzolra függesztve helyezkedik el, az üléshéjak belső oldaleleme pedig felső részén vízszintesre formálva és a középkonzolra nyúlva szolgál kartámaszként. Az ülőfelületet, a háttámlát és az ülésvállakat három olyan különálló és az ülés teljes szélességében ívelő héjként alakították ki a tervezők, amelyek már megjelenésükkel is jó oldaltartást ígérnek. Emellett egyfajta lebegő hatást keltve teremtenek harmonikus összhangot autóbeli funkciójuk és a szalonfotelek eleganciája között.
Amikor az Audi activesphere concept automatizált üzemmódban közlekedik, műszerfala, kormánykereke és a pedáljai lesüllyedve tűnnek el szem elől. Ezzel különösen az első ülések, elsősorban a vezető előtt tárul fel tágas tér, amely egészen az activesphere belterének elejéig, sőt, azon túl is terjed. Jól látható ugyanis a teljes egészében üvegezett Singleframe motívum, amelyen keresztül az utasok akadálytalanul kiláthatnak a jármű előtti útszakaszra.
A falécekkel díszített műszerfal egyetlen óriási soundbar, emellett intelligens, a beltér teljes szélességében ívelő szellőzőként is szolgál (kiemelt és lesüllyesztett helyzetében egyaránt).
Ha a vezető át kívánja venni a volánt, a szélvédővel egy síkba süllyesztett műszerfal a kormánnyal együtt feléje mozdul, ergonómiailag ideális pozícióját pedig egyénileg állíthatja be. Az MMI touchless rendszerének kezelőelemei az ajtókban mindig szem előtt és kéznél vannak, például az ablakemelők és az ülésállítás vezérlésére.
Az Audi activesphere utasterének architektúráját és térérzetét a magas, egybefüggő középkonzol határozza meg, amely az elektromos autóban természetesen nem a kardántengely miatt szükséges, hanem a rakodóhelyek és a hűthető vagy fűthető fedélzeti bár számára biztosít helyet. Utóbbi felső burkolata átlátszó, így nem csak az üvegeket és a poharakat teszi láthatóvá, hanem vizuálisan is a beltérbe integrálja a méretes középkonzolt. Közvetlenül a középkonzol felett és annak méreteit is tükrözve a tetőn is rendelkezésre áll egy konzol, amely a kevert valóság (Mixed Reality) rendszere négy kiterjesztett valóság (AR) szemüvegének biztosít mindegyik utas számára könnyen elérhető helyet.
Audi dimensions – két világ között
Az Audi activesphere concept fő erőssége a megszokott határok átlépése, ami az autó, a felhasználó és a környezet közötti interfészre is érvényes. Első ízben egyesíti ugyanis az új rendszer harmonikusan, immár egy új világgá a fizikai valóságot és a digitális szférát – az új technika neve Audi dimensions.
Az új rendszer központi elemei az innovatív kevert valóság (Mixed Reality) szemüvegek, amely a vezető és minden utasa számára külön-külön állnak rendelkezésre az egyes üléshelyeken. A felhasználók átfogó digitális ökoszisztémát is élvezhetnek az Audi activesphere fedélzetén.
Kezdetben a virtuális valóság (Virtual Reality; VR) szemüvegek működése egy mesterséges, „virtuális” valóság ábrázolására korlátozódott, a való világ bevonása nélkül. Később azonban e technológia „kiterjesztett valósággá” (Augmented Reality; AR) fejlődött tovább, amelyben a valós világra virtuális tartalom kerülhet. A kevert valóság (Mixed Reality; MR) pedig a következő lépésként már a való világgal térbeli kapcsolatban állva, három dimenzióban jelenítheti meg a virtuális tartalmat. Semmi kétség, a kevert valóság a jövőben a rugalmasság, a pontosság és a megjeleníthető tartalom tekintetében egyaránt új szintre emeli az AR head-up kijelzők lehetőségeit.
A kevert valóság ez esetben konkrétan azt jelenti, hogy az Audi activesphere concept elsőként alkalmazza e technológia jövőbemutató generációját, amely az interakció dimenziójával bővíti a kiterjesztett valóságot. A rendszer mindeddig elérhetetlen pontosság, legnagyobb felbontás és kiváló kontraszt mellett olyan kezelőfelületeket és kijelzőket jeleníthet meg a volán mögött ülő, MR-szemüveget viselő felhasználó látóterében, amit szabad szemmel nem látna.
A felhasználó előtt tehát olyan virtuális részletek jelennek meg, amelyek kezdetben csak információként szolgálnak. Ha azonban a felhasználó tekintetével ezekre az elemekre fókuszál, így jelezvén érdeklődését a rendszer felé, részletesebb tartalom épül fel – az almenüket megnyitó kézi kattintásokhoz hasonlóan. Összességében egy-egy interakciós elem akkor kerül aktív állapotba, amikor a felhasználó ráfókuszál és mozdulatai révén interakcióba lép vele.
A kéz ezután intuitív módon követi a tekintetet és vezérli a különböző járműfunkciókat, a „felhasználói felület” („user interface”) – azaz a szemüvegen látható virtuális kijelző – pedig a hagyományos kezelőelemekhez hasonlóan valós időben reagál a változásokra. Különösen felhasználóbarát megoldás, hogy a virtuális kezelőelem a felhasználó felé mozdul, aki így üléspozíciójától függetlenül kényelmesen kommunikálhat a felhasználói felülettel. Az analóg, fizikai kezelőelemekkel – billentyűzettel, forgatógombokkal – ellentétben már nem szükséges előrehajolnia vagy kinyújtania a karját.
További előny, hogy már nem kellett az Audi activesphere rendezett és tágas belső kialakítását a billentyűzetek és skálázott műszerek funkcióinak alárendelni, mint a hagyományos autók vezetőtere esetében. A felhasználó itt csak akkor látja az egyes elemeket, amikor valóban szüksége van rá, és éppúgy intuitív módon kezelheti, mint az analóg világban. Fontos, hogy e jármű használata alapvetően eltér a kijelzőkkel és a fizikai kezelőelemekkel kialakított, hagyományos kezelési koncepciótól, az egyes kezelőelemek ugyanis itt mindig azon funkcionális elemek előtt tűnnek fel lebegve, amelyekhez tartoznak. Két példa: a légkondicionálás szabályzója a légbefúvó nyílás előtt, az interaktív szórakoztató- és hangpanel pedig a hangsugárzó felett jelenik meg.
Mindezzel azonban korántsem érnek véget a fejlett technika kínálta lehetőségek. Terepes üzemmódban például nagyfelbontású, háromdimenziós topográfiai grafikák vetíthetők a valós tájra, amelyek navigációs útmutatásokkal, illetve a célterületre vonatkozó információkkal is kiegészíthetők. Közlekedésbiztonsági adatok – a forgalmi torlódásokról vagy síkos utakról szóló figyelmeztetések – szintén megjeleníthetők itt.
Igényeiknek és pillanatnyi tevékenységüknek megfelelően egészen egyéni tartalmak is megjelenhetnek az utasok és a vezető kevert valóság (Mixed Reality) szemüvegében. Míg ugyanis utóbbi a volán mögött – például a sebességről és az útvonalról tájékozódva – aktívan a jármű vezetésére összpontosít, addig utasai akár már az úticélra tervezett programjaikat előkészítve gyűjthetnek információt. Emellett pedig a légkondicionáló berendezésen keresztül akár egyidejűleg is szabályozhatják ülőhelyük környezetének hőmérsékletét és levegőellátását, de az egyénileg igénybe vehető hangrendszer zenei választékát is böngészhetik.
Mivel a szemüvegeket pontosan az activesphere belterének geometriájához tervezték, akár fiktív indexkártyákat is vetíthetnek felhasználóik számára a középkonzolra, amelyek különböző webes tartalmakhoz való hozzáférést jelenítenek meg. Mivel a kevert valóság szemüveg érzékelői segítségével milliméteres pontossággal méri fel az utasteret, a különböző virtuális tartalmak a személyes igények szerint jeleníthetők meg, illetve használhatók az egyéni interakcióra.
Korlátlan használhatóság
A szemüveg-felhasználók és az autó, illetve az ökoszisztéma hálózatba kapcsolása az activesphere utasterén kívül is lehetőségek sokaságával szolgál. Ahogyan ma laptopról vagy táblagépről akár az otthoni nappaliból is előkészíthetők például navigációs útvonalak, vagy épp megszervezhető az autó szervizelése, úgy a jövőben már a kevert valóság (Mixed Reality) technológiája és a szemüveg egyedüli hardverként is lehetővé teheti mindezt. Az acitvesphere utasa azonban az autóból például a hegyekbe, akár a sípályára is magával viheti szemüvegét, hogy a kerékpárúton navigációs útmutatásokkal, lesikláskor pedig az ideális ívek megjelenítésével segítse.
Mindemellett magára az autóra, például az akkumulátor nyújtotta pillanatnyi hatótávra vagy a legközelebbi töltőállomásokra vonatkozó információk is lehívhatók, a járművön belül és kívül egyaránt. Szükség esetén pedig éppúgy érkezhetnek előzetes figyelmeztetések, például az alacsony gumiabroncsnyomásról, mint az útvonalválasztás során figyelembe vehető időjárásjelentések.
PPE – testre szabott hajtástechnika
Méretei és teljesítményszintje alapján az Audi activesphere concept az Audi jelenleg leginnovatívabb elektromos hajtásrendszere – a Prémium elektromos platform (Premium Platform Electric; PPE) – alkalmazására is ideális konstrukció.
A vele rokon Audi grandsphere és Audi urbansphere koncepciómodellekhez hasonlóan az activesphere concept is ezt a moduláris rendszert veheti igénybe sorozatgyártáskor. E technikát az Audi vezetése alatt a Porsche AG szakembereivel közösen fejlesztik, s még 2023-ban bemutatkozhatnak az Audi első PPE-alapú sorozatgyártású modelljei. Mivel a PPE platformot kizárólag tisztán elektromos, akkumulátorhajtású autók számára tervezték, teljes mértékben kiaknázhatja e technológia előnyeit –a menettulajdonságok és a gazdaságosság terén éppúgy, mind a konstrukciós kialakítás tekintetében.
Ennek eredményeként különösen hatékonyan bővíthető a márkaportfólió elektromosautó-kínálata, egészen a különösen nagy értékesítési darabszámok jellemezte B- és C-szegmensekig. Mindemellett a méretgazdaságosság kedvező hatásaként a felsőkategóriájú technikák és a modellváltozatok egy olyan széles modellpalettán jelenhetnek meg, ami mindeddig páratlan a prémium-vetélytársak körében.
A PPE az első platformként született már eleve annak jegyében, hogy volumenmodellek mindeddig példátlanul tág palettáját tegye lehetővé. Skáláján éppúgy szerepelnek nagy szabadmagasságú SUV- és CUV-modellek, mint az Audi kínálatának meghatározó szegmensét jelentő alacsonyépítésű modellek, mint például az Audi A6 sorozat, amelynek külső méretei és tengelytávja csaknem pontosan megegyezik az Audi activesphere concept tanulmányéval.
A jövő PPE-flottájának központi eleme a tengelyek között elhelyezett akkumulátormodul, amely mintegy 100 kWh energiát biztosít az Audi activesphere concept számára. A tengelyek között mindvégig a teljes járműszélességet kihasználva viszonylag lapos kialakítás vált lehetővé.
Az összkerékhajtású Audi activesphere concept első és hátsó tengelyén működő egy-egy elektromos motor 325 kW összteljesítményt és 720 newtonméter forgatónyomatékot biztosít. Az első és a hátsó kerekeket egyaránt ötkaros felfüggesztés vezeti, de az adaptív lengéscsillapítókkal kiegészített Audi adaptive air suspension légrugózás is rendelkezésre áll a koncepciómodellben.
Gyorstöltés 800 volton
Minden jövőbeni PPE-modell hajtástechnikájának szíve a 800 voltos töltőberendezés, amely – akárcsak az Audi e-tron GT quattro esetében – biztosítja, hogy az akkumulátor akár 270 kW teljesítménnyel, a lehető legrövidebb idő alatt töltődhessen fel a gyorstöltő-állomásokon. A PPE révén e forradalmi technika első ízben jelenhet meg a nagy darabszámok jellemezte közép- és a felsőkategóriában.
A PPE-technika már olyan rövid töltési időket tesz lehetővé, amelyek már a belsőégésű motorral hajtott autók hagyományos tankolásaival is összemérhetők. Segítségével akár csupán tíz perc is elég lehet több mint 300 kilométerre elegendő elektromos energia felvételére. Mindemellett kevesebb mint 25 perc alatt emelhető a 100 kWh energiatároló képességű akkumulátor töltöttségi szintje 5-ről 80 százalékra. 600 kilométer feletti hatótávjával az Audi activesphere szükség esetén kompromisszumok nélkül is alkalmas a hosszútávú utazásokra.
A megadott felszereltségek, adatok és árak a németországi modellprogramra érvényesek. A változtatás és a tévedés joga fenntartva!