Az elektromos mobilitás architektúrája – Az Audi e-tron Sportback concept

Dizájntanulmány és műszaki kísérleti jármű, elektromos autó és nagyerejű kupé: sokoldalú koncepciómodellel érkezett az Audi a tavaszi Sanghaji Autószalonra. Az Audi e-tron Sportback concept négyajtós Gran Turismo modellben 320 kilowattos elektromos hajtásrendszer dolgozik. Formai nyelvezete a klasszikus Audi-stíluselemeket számos jövőbemutató részletmegoldással ötvözi, olyan „felvillanyozó” architektúra képében, amely az elektromos hajtás technikája és kialakítása számára egyaránt testre szabott megoldás.

Audi e-tron Sportback concept

 

Az Audi e-tron Sportback újabb jelentős mérföldkő az Audi elektromos mobilitás felé vezető útján. Amint Rupert Stadler, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke megerősítette: „2018-ban érkezik az Audi e-tron – vetélytársai körében az első széleskörű mindennapos használhatóságot kínáló elektromos autó. Több mint 500 kilométer hatótávjával és az elektromos autózás különleges élményével e sportos SUV-modellt az elkövetkező évtized meghatározó termékévé kívánjuk tenni. Az Audi e-tron Sportback sorozatgyártású kivitele formájában pedig már 2019-ben követi egy érzelmekben gazdag kupéváltozat, amely mindjárt az első pillantásra vonzó elektromos autóként azonosítható.”

 

Hangsúlyosan világos tónusú utasterében az Audi e-tron Sportback concept a funkcionális és letisztult formák, illetve formai elvként a leglényegesebbre redukált kezelőelemek sajátos szintézisét kínálja. A központi monitor alatt, a középkonzolon és az ajtókárpitokban nagyfelületű érintőképernyők szolgálnak információval és a jármű rendszereivel folytatott interaktív kommunikációval. A műszerfal és a lebegő hatást keltő középkonzol vízszintes felületei a könnyed tágasság érzetét közvetítik a kényelmes egyes ülésekben helyet foglaló négy személy felé.

 Audi e-tron Sportback concept

Éjjel és nappal egyaránt jól érzékelhető innováció a koncepciómodell világítástechnikája. A digitális vezérlésű első és hátsó LED-Matrix egységeket intenzív fényáram jellemzi. Apró Digital-Matrix projektorok vetítenek jelzéseket az aszfaltra, a világítást a környezettel folytatott sokoldalú és dinamikus kommunikációs eszközzé avatva. A négykarikás márka alkalmazta világszerte elsőként a teljes-LED fényszórót, de a Matrix-LED, a lézer- és az OLED-világítástechnika áttörését is nagyban elősegítette. A sanghaji műszaki tanulmány komplex funkciók egész sorával mutatkozik be, amelyekkel új utakra léphet a jó látás, valamint a környezettel fény útján zajló, interaktív kommunikáció.

A tanulmánymodell arculatának „szemeiként” kétoldalt, a motorházfedél vonala alatt karcsú fénycsíkok tűnnek fel – a nappali menetfények. A fénykibocsátó diódák (LED) és a mikrotükrökkel kialakított felület kombinációjával, valamint komplex szabályozástechnika segítségével számos animált mozgás és jelzés állítható itt elő. Az e-tron Sportback indításakor, de már az ajtók nyitásakor is a rendszer kapcsolható szegmenseket használ a dinamikus vizuális üdvözléshez.

 

A nappali menetfény alatt a Singleframe hűtőrács jobb és bal oldalán egy-egy nagyfelületű fénykibocsátó mező kapott helyet, amelyekben egyenként 250 LED-egység működik térbeli elrendezésben. Ezek lehetőségek sokaságát kínálják tetszetős grafikák, de konkrét kommunikatív jelzések előállítására is, akár menet közben.

 

Az e-tron Sportback hajtásáról olyan konfiguráció gondoskodik, amely a jövő sorozatgyártású, tisztán elektromos hajtásrendszerű Audi-modelljeiben is megjelenik. Egy elektromos motor dolgozik az első, és kettő a hátsó tengelyen, amelyek mind a négy kereket meghajtva alakítják a nagyteljesítményű kupét – jellegzetes Audi-módra – quattro összkerékhajtásúvá. A kellő színvonalú menetteljesítményekről 320 kW, sőt, a boost üzemmódban akár 370 kW teljesítmény gondoskodik, amellyel a tanulmánymodell álló helyzetből mindössze 4,5 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra. A 95 kWh energiatároló-képességű akkumulátor több mint 500 kilométer hatótávot (NEFZ) biztosít.

A tanulmányautó folyadékhűtésű lítiumion-akkumulátora – amint már az e-tron quattro concept esetében is – az utascella alatt, a tengelyek között kapott helyet. Ez az elrendezés egyszerre járul hozzá a tömegközéppont kellően alacsony pozíciójához, valamint az első és a hátsó tengely közötti kiegyensúlyozott, 52:48 arányú tömegeloszláshoz. Mindez piaci szegmensében kiemelkedő menetdinamikai képességekkel és biztonsági adottságokkal ruházza fel a sportos SUV-modellt. Az akkumulátor két csatlakozóján át, az úgynevezett kombinált töltőrendszer (Combined Charging System) segítségével egyenárammal (DC) és váltakozóárammal (AC) is tölthető.

 

Dr. Dietmar Voggenreiter, az AUDI AG igazgatótanácsának a marketing és az értékesítés területeiért felelős tagja az elektromos mobilitás a kínai piacon kiemelt jelentőségét érzékeltette: „Célzottan mutatjuk be Audi e-tron Sportback modellünket első ízben épp itt, Sanghajban, Kína ugyanis világszerte az elektromos autók legfontosabb piaca. Ez az infrastruktúrára és a támogatásokra éppúgy érvényes, mint az értékesítési volumenre. Már ma is mintegy 150 ezer töltőállomás áll rendelkezésre, amelyekhez 2017 végéig további százezer társul. Jól felkészültünk e rohamos növekedésre. Az elkövetkező öt év során öt e-tron modellt kínálunk Kínában, köztük olyan tisztán akkumulátorhajtásúakat is, amelyek jóval 500 kilométer feletti hatótávval rendelkeznek – mint az Audi e-tron Sportback.”

A tanulmánymodell elején a jól ismert, nyolcszögletű Singleframe hűtőrács hangsúlyosan széles és vízszintes elrendezésű, az elektromos motor jóval alacsonyabb hűtőlevegő-igényének köszönhetően ugyanis ebben az esetben elmaradhatott nagyméretű nyílása. A karosszéria színére fényezett plasztikus borítása sajátos mintázatú és a négykarikás márkajelvény díszíti – akárcsak a hagyományos Singleframe rácsozatát.

 

E középső felület a szélein hátrafelé ível, s felette bőséges helyet biztosít az áramló levegő számára. Az így létrejött légbeömlő nyílást szintén nyolcszögletű, ám itt feketére fényezett keret szegélyezi, amely csaknem az orr teljes szélességén végighúzódik. Ez a mélyen előrenyúló motorházfedél, az alsó légterelőidom, illetve kerékjáratok között ívelő keret a fényszórókkal közösen semmi mással össze nem téveszthető arculatot kölcsönöz az Audi e modellje számára.

 

Új utakat járnak az Audi formatervezői az átáramoltatott motorházfedéllel is. Az első részén mélyre nyúló fedél felett az orr vonalaival párhuzamos hídmotívum köti össze a két sárvédőt, amely egyben légterelő elemként szolgál. Az elölnézet így jóval dinamikusabb benyomást kelt, mint a belsőégésű orrmotorral szerelt autók terjedelmes eleje.

A koncepciómodell oldalán az erőteljesen domborodó, felül hangsúlyosan vízszintes idommal lezárt kerékjáratok formálnak jellegzetes quattro-architektúrát. Ugyanakkor ezek az alakzatok nem csupán vizuális utalások a széles nyomtávra és a figyelemreméltó menetdinamikai képességekre, hanem az e-tron Sportback a márka génjeibe történő harmonikus integrációjához is nagyban hozzájárulnak. A nagyvonalúan méretezett kupé magabiztos fellépését az igencsak nagy, 23 col peremátmérőjű, hatküllős, high-tech stílusú kerekek is erősítik. Az e-tron Sportback concept külső hosszúsága – 2,93 méteres tengelytáv mellett – 4,90, szélessége 1,98, magassága pedig 1,53 méter, s a C-szegmensbe, vagyis az Audi A7 közelébe pozícionálják.

 

Kisméretű kamerák helyettesítik a külső visszapillantó tükröket, olyan technikaként, amely a kedvezőbb légáramlási tulajdonságok és a szélzajok csökkentésén túl további előnyökkel is szolgál. Csaknem teljesen eltűnnek ugyanis a fizikai tükrökre jellemző holtterek és a ferdén előrelátást korlátozó kitakarások. A kamerák képe az ajtók önálló kijelzőin jelenik meg. Az Audi már a sorozatgyártású alkalmazás konkrét utalásaként mutatja be e megoldást.

A 2015-ös IAA alkalmával az Audi a márka tisztán elektromos hajtásrendszerű sorozatgyártású modelljének előfutáraként mutatta be Audi e-tron quattro concept tanulmányát. Jelentősen átdolgozott SUV-modellként akár 500 kilométer hatótávot kínál, mégpedig az Audi jellegzetes felsőkategóriájú autóinak térkínálata és kényelmi színvonala mellett. Menetteljesítményei már a nagyteljesítményű sportautókat idézik, a 0 – 100 km/h sprint csupán 4,6 másodpercig tart az Audi e-tron quattro számára. E jövőbemutató elektromos SUV-modell szériaváltozata 2018-ban érkezik a piacra, míg az Audi e-tron Sportback concept tanulmányt 2019-ben követi sorozatgyártású verziója.