Az új Audi A5 és S5 Sportback- Gyurta Dani új csodajárgánya

Hét évvel az Audi A5 Sportback* születése után most megújulva érkezik az ötajtós kupé, amely az elegáns, intenzív érzelmeket ébresztő formavilágát magas fokú funkcionalitással és magas szintű kényelemmel ötvözi. A családi programokra is kiválóan alkalmas modell teljes mértékben hálózatba kapcsolható és a legújabb infotainment-megoldásokkal is találkozhatnak benne. Emellett teljes egészében új fejlesztésű futómű, erőteljes motorok és innovatív vezetéstámogató rendszerek jellemzik a második generáció kínálatát. Az S5* új, hathengeres, turbófeltöltésű motorja tekintélyes 354 lóerőt és 500 newtonmétert produkál. Első ízben kapható az A5 Sportback kettős üzemű g-tron* változatban is, amelyet e-gáz, földgáz és benzin üzemanyagokkal egyaránt használhatnak az ügyfelek.

 

Fotó: Juhász Melinda

Fotó: Juhász Melinda

Külső formavilág

Az új A5 Sportback dizájnjának megalkotásakor az Audi formatervezői az érzelmekben gazdag formavilágot és az atletikusan feszes felületeket hozták harmonikus összhangba. A megnyújtott tengelytáv, a karosszéria rövid túlnyúlásai és a jellegzetes „powerdome” domborulattal kiformált, hosszú, egészen a sárvédőkbe nyúló motorházfedél együttesen emelik ki az ötajtós kupé dinamikus karakterét. A hangsúlyosan háromdimenziós formájú Singleframe hűtőrács jóval alacsonyabb és szélesebb elődjénél.

A vállöv az elődénél még erőteljesebben kiemelt és hangsúlyosan térhatású hullámmotívuma érzelemgazdag eleganciát nyújt az A5 Sportback számára, különleges fény-árnyék-játékot keltve. A kerékjáratok feletti erőteljes domborulatok a quattro-géneket jelzik. Hátul vízszintes és hasonlóképpen precíz vonalvezetés jellemző, a hosszú csomagtérajtó karakteres légterelő peremben zárul.

 

 

Fotó: Juhász Melinda

Fotó: Juhász Melinda

Utastér

Az új Audi A5 Sportback az utasterében is jelentősen növekedett. A beltér hosszúsága 17, a vállmagasságban mérhető szélesség a vezető és az első utas számára akár 11, míg a térdmagasságban rendelkezésre álló hátsó lábtér 24 milliméterrel bővült. Az igényes anyagválasztás, a pontos illesztések és az ízléses színösszeállítások egyaránt az Auditól immár jól megszokott, rendkívül magas színvonalat képviselik. A műszerfal vízszintes tagolású felépítése tágas térérzetet kelt, az extrafelszerelésként rendelhető hangulatvilágítás 30 választható színnel teremthet különleges atmoszférát az utastérben.

Csomagtere 480 liter térfogatával az A5 Sportback kategóriája legjobbjai között szerepel, és kívánságra az Audi érzékelővezérlésű nyitással, illetve zárással is kínálja a már alapkivitelben elektromos mozgatású csomagtérajtót.

 

 

Kijelző- és kezelőelemek

A szabadszöveges keresővel kiegészített, alapvetően megújult kezelő- és kijelző-koncepciónak köszönhetően a vezető minden funkciót kényelmesen és logikusan vezérelhet. A szériakivitel analóg körműszereinek igényes alternatívája az Audi virtual cockpit, amelynek különböző megjelenítési lehetőségei tovább növelik a vezető kényelmét. A nagyméretű, 12,3 col átlójú TFT kijelzőfelület a nagy felbontásának köszönhetően részletes és igényes grafikákkal szolgálhat. A szintén opcionális Head-up kijelző minden fontos adatot gyorsan felismerhető szimbólumok és számok formájában a szélvédőre vetít, csupán minimális mértékben vonva el a vezető figyelmét a forgalomról.

 

 

Infotainment és Audi connect

Az infotainment-felszereltség csúcsán az MMI Touch funkcióval kiegészített MMI Navigation plus navigációs rendszer áll, amely többek között 10 GB kapacitású flash-tárolót, DVD-meghajtót, három évre az Audi connect szolgáltatásait, akár öt díjmentes navigációs frissítést és 8,3 col képátlójú, 1024 x 480 pixel felbontású képernyőt is tartalmaz. Az MMI Navigation plus navigációs rendszer számos biztonsági és vezetéstámogató rendszerrel dolgozik szoros együttműködésben.

Az Audi smartphone interface az iOS és Android operációs rendszerű mobiltelefonokat az MMI kifejezetten ezek számára kialakított szoftverkörnyezetébe integrálja. Az Audi phone box a mobilkészüléket a jármű külső antennájára csatlakoztatva biztosít kedvezőbb vételt, emellett a Qi-szabvány szerint induktív úton, azaz vezeték nélkül tölti a telefon akkumulátorát. A Bang & Olufsen Sound System újszerű térhangzásával a függőleges dimenziót is megnyitva kelti az élő koncerttermek hangulatát. Erősítője 755 W teljesítménnyel látja el az összesen 19 hangszórót. Az Audi tablet a sokoldalú hátsó szórakoztatórendszer (Rear Seat Entertainment) alapja, amely a járműben és azon kívül egyaránt használható.

 

 

Vezetéstámogató rendszerek

Az új Audi A5 Sportback a vezetéstámogató rendszerek területén is széles kínálattal kényezteti a vásárlót. A különböző fejlett technikák intelligens kombinációja egyszerre növeli a biztonságot, a kényelmet és a gazdaságosságot, emellett az Audi az automatizált vezetés fejlesztésének immár következő szintjére léphet.

A központi szerepet a közlekedési torlódás asszisztenssel és araszoló (Stop&Go) funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályozás (adaptive cruise control; ACC) tölti be, amely sűrű forgalomban 65 kilométer/óra sebességig tehermentesíti hatékonyan a vezetőt. A rendszer szükség szerint önállóan gyorsít, illetve lassít, és jól kiépített útszakaszokon átmenetileg a kormányzás feladatát is átveheti. Az előrelátó gazdaságossági asszisztens – egyedülálló megoldásként e piaci szegmensben – az autó közeli környezetéből érkező GPS-információkat értékeli ki, és célzott útmutatásokkal segíti az üzemanyag-takarékosságot.

 

A kikerülés-asszisztens a kikerülési manőverek során segít a balesetek megelőzésében. Az első kamera, az ACC és a radarérzékelők alkalmazásával a másodperc törtrésze alatt számítja ki az optimális kikerülési útvonalat. A választékot olyan további vezetői segédrendszerek bővítik, mint a bekanyarodás-asszisztens, a parkolási asszisztens, a hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, a kiszállás-figyelmeztető, a közlekedési táblák kameraalapú felismerése, az Audi active lane assist és az Audi side assist.

 

 

Futómű

A széles nyomtávok és a viszonylag hosszú tengelytáv képezi a sportosan kiegyensúlyozott futóműhangolás alapjait. A nyomtáv elöl 1587, míg hátul 1568 milliméter, a tengelytáv pedig 2824 milliméter.

Az első kerekeknél továbbfejlesztett ötkaros felfüggesztéseket alkalmaztak a tervezők, hátul pedig ugyancsak ötkaros konstrukció váltja fel az előd trapézkaros rendszerét. Extrafelszerelésként adaptív lengéscsillapítók is rendelhetők, amelyek ekkor a vezetés dinamikus és kényelmes élményét kínálva az egyébként széria Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer részeként működnek. Az elektromechanikus szervokormány még pontosabb visszajelzésekkel és precízebb irányíthatósággal szolgál. Kívánságra a dinamikus kormányzás is rendelkezésre áll, amely a pillanatnyi sebesség és bekormányzási szög szerint változtatja áttételét.

 

 

Motorok és erőátvitel

Az új Audi A5 Sportback vásárlói két TFSI és három TDI motor közül választhatnak, amelyek a 140 kW (190 LE) és a 210 kW (286 LE) közötti teljesítménytartományt ölelik fel. Elődjéhez képest az Audi mérnökei akár 22 százalékkal is csökkentették az A5 Sportback üzemanyag-fogyasztását, miközben teljesítménye akár 17 százalékkal növekedett.

Hatfokozatú manuális, hétfokozatú kettős tengelykapcsolós S tronic vagy nyolcfokozatú tiptronic – minden motorváltozathoz testre szabott erőátviteli technika áll rendelkezésre. Az új A5 Sportback alapkivitelben elsőkerék-hajtással készül, opcióként pedig a quattro összkerékhajtás két változatával is kapható. A 210 kilowattos (286 LE) 3.0 TDI esetében széria a quattro hajtás.

 

V6-os, turbófeltöltésű aggregátjával az ugyancsak új Audi S5 Sportback álló helyzetből mindössze 4,7 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig 250 kilométer/óránál határolja le az elektronika. A quattro összkerékhajtás és a nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó itt az alapkivitel része. Első ízben szerepel az ingolstadtiak kínálatában a kettős üzemű A5 Sportback g-tron, amelynek 125 kW (170 LE) teljesítményű 2.0 TFSI erőforrása Audi e-gas, földgáz és benzin üzemanyagokkal egyaránt működtethető.

 

 

Karosszéria és felszereltség

Az új Audi A5 Sportback karosszériaszerkezete piaci szegmensének legkönnyebb konstrukciója, amely intelligens vegyes anyagfelhasználása révén 15 kilogrammal könnyebb a korábbinál. Az Audi A5 Sportback új generációjának saját tömege az elődmodellénél akár 85 kilogrammal kisebb is lehet, azaz 1470 kilogramm vezető nélkül.

Az Audi még színvonalasabb és gazdagabb, illetve számos funkcióval bővített szériafelszereltséggel kínálja újdonságát. Az új Line-koncepció különböző felszereltségi csomagokkal bővíti az egyéni kialakítási lehetőségek palettáját.

 

Az új Audi A5 és S5 Sportback várhatóan 2017 elején érkezik Németországba és több további európai piacon a márkakereskedőkhöz. Az A5 Sportback és az S5 Sportback egyelőre beárazás alatt van.

 

 

 

 

* Az említett modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatai:

 

Audi A5 Sportback:

E modellek egyelőre nem kaphatók kereskedelmi forgalomban. Jelenleg még nincs forgalomba helyezési típusengedélyük, így nem állítható, hogy teljesítik a 1999/94/EG irányelvben foglaltakat.

 

Audi S5 Sportback:

E modellek egyelőre nem kaphatók kereskedelmi forgalomban. Jelenleg még nincs forgalomba helyezési típusengedélyük, így nem állítható, hogy teljesítik a 1999/94/EG irányelvben foglaltakat.

 

Audi A5 Sportback g-tron:

E modellek egyelőre nem kaphatók kereskedelmi forgalomban. Jelenleg még nincs forgalomba helyezési típusengedélyük, így nem állítható, hogy teljesítik a 1999/94/EG irányelvben foglaltakat.