A BMW 3-as limuzin már több mint negyven éve jelent egyet a prémium középkategória sportos vezetési élményével. Dinamikus kiállásával, agilis vezethetőségével, példaértékű hatékonyságával és innovatív felszereltségi opcióival a modell négy keréken egyesíti a BMW legfőbb értékeit, miközben iránymutató kvalitásaival időről időre új mércét állít fel. A limuzin karosszériaváltozat nem csupán a BMW 3-as sorozat abszolút meghatározó képviselője (amelyből a mai napig világszerte több mint 15 millió példány talált gazdára), de a BMW márka hevesen lüktető szíve is egyben. A legújabb nemzedékkel a bajor prémiumgyártó ismét középpontba helyezi a 3-as BMW legendásan sportos menettulajdonságait, amelyek az elmúlt évtizedekben a zárt versenypályákon is sikert sikerre halmoztak. A BMW 3-as limuzin hetedik modellgenerációja a sportosan dinamikus vezethetőség, a prémium minőség és az innováció tekintetében is tovább emeli a tétet.
A bajor prémiummárka idén ősszel, a nagyközönség előtt október 4-14. között nyitva álló 2018-as Párizsi Autószalonon tartja az új BMW 3-as limuzin világpremierjét, majd a sorozatgyártásban kínált első modellek 2019. március 9-én gurulnak ki az utakra. Az újdonság három helyszínen készül majd: a BMW központi, müncheni üzemében, a közös vállalkozásként működtetett BMW Brilliance Automotive (BBA) senjangi gyárában, illetve a Mexikóban épülő San Luis Potosí létesítményben.
Dinamikus kiállás letisztult felületek és sportosan ívelt vonalak mentén
A bajor prémiumgyártó új formanyelve kiválóan előtérbe helyezi az új BMW 3-as limuzin egyszerre modern és dinamikus karakterét, amely letisztult felületek és precízen rajzolt, sportosan ívelt vonalvezetés mentén öltött testet. Az új 3-as BMW 85 milliméterrel hosszabb (4 709 milliméter), 16 milliméterrel szélesebb (1 827 milliméter) és 1 milliméterrel magasabb (1 442 milliméter) elődjénél, a 41 milliméterrel megtoldott tengelytávolság (2 851 milliméter) pedig elöl 43, míg hátul 21 milliméterrel szélesebb nyomtávokkal párosul. Mindez nem csupán a tengelyek közötti egyenlő terhelés-elosztást javítja, de az új modell vérpezsdítő agilitását is fokozza.
A BMW 3-as limuzin hetedik nemzedékének frontrészét a nagyméretű, vese alakú hűtőrács-pár és a belőlük induló első fényszórók határozzák meg. A két részre osztott fényszórókat az első lökhárító látványos bemetszése díszíti, amely lendületes ívben töri meg a legendás ikergyűrű-motívumra emlékeztető nappali menetfényeket. A modell alapfelszereltségének a teljes LED-technológiás első fényszórók is részei, az opcionális extrafelszereltségként megrendelhető tételek közé azonban a LED-es kiegészítő funkciók, valamint az elvakítás-mentes BMW Laserlight lézerfény-technológiával felszerelt adaptív LED fényszórók is felkerülnek (hozzávetőlegesen 530 méternyi fényszóró-tartománnyal). Az alapfelszereltséggel, illetve a Sport Line és a Luxury Line külső felszereltségi csomagokkal kínált modellek esetében az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető LED-es ködlámpák és az Air Curtains légbevezető nyílások az első lökhárító szélső légbeömlőinek fészkében kapnak helyet, vízszintesen elfektetett „T” alakban. Oldalnézetből a sportosan ívelt karaktervonal-páros és a lendületes küszöbtoldatok fokozzák a modell dinamikus kiállását, az ablaksáv kilépőéleként megrajzolt, legendás Hofmeister kink stílusjegy pedig ezúttal mélyen a C-oszlopba nyúlik. Hátulról a vízszintesen elnyújtott vonalak és a LED-es hátsó lámpatestek enyhén sötétített, keskeny kialakítása nyomatékosítja az új 3-as BMW egyszerre széles és erőtől duzzadó kisugárzását.
Elegáns utastér a vezetési élmény jegyében
A BMW új formanyelve az új BMW 3-as limuzin ajtajai mögött is precíz felületelrendezési alapelv szerint kel életre. A belső elemek kialakítása és elhelyezkedése az utastér tágasságát hangsúlyozza, a műszerfal vonalvezetése pedig a vezetőre összpontosít, a vezetés élményének intenzitását fokozva. A központi kijelző és a műszeregység harmóniája, a magasra húzott középkonzol, valamint a modern műszerfal és a könnyed ajtókárpitok egységes dizájnja nyugalmat árasztó, komfortos atmoszférát teremt, némi sportos fűszerezéssel.
A vezérlőgombok és –kapcsolók szisztematikusan elrendezett csoportokban kaptak helyet. A tervezők a műszerfal közepébe ágyazott kijelzőket, a légkondicionáló berendezés vezérlőgombjait és a szellőzőrostélyokat élésen elválasztva, mégis egyedi összhangban rajzolták meg, a fényszóró- és hangulatvilágítási funkciók vezérlőpanelje pedig az alapfelszereltség részeként kínált, bőrözött sportkormány mellett kapott helyet. Az erőforrást életre keltő Start / Stop gomb a vadonatúj kialakítású középkonzolra költözött, ahol a manuális váltó karja vagy az automataváltó újratervezett előválasztó karja, az iDrive operációs rendszer vezérlőtárcsája, a Driving Experience Control vezetési élménykapcsoló gombjai és az elektromechanikus rögzítőfék is található.
Öt erőforrás már a piaci bevezetéstől
Az új BMW 3-as limuzin piaci bevezetését öt csúcstechnológiás, rendkívül hatékony erőforrás színesíti. A paletta egy pár négyhengeres benzinmotorból és három dízelüzemű erőforrásból áll. A BMW 320i orrában egy 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményre képes benzinmotor dolgozik, 100 kilométerre vetített 5,7 – 6,0 liter* átlagos üzemanyag-fogyasztás és kilométerenkénti 129 – 137 gramm* károsanyag-kibocsátás mellett. A BMW 330i motorházteteje alatt ugyanakkor a tömegtermelésben kínált BMW modellek eddigi legerősebb négyhengeres erőforrása ünnepli világpremierjét, a 190 kW / 258 lóerő maximális teljesítményhez pedig 100 kilométerre vetített 5,8 – 6,1 liter* átlagos üzemanyag-fogyasztás és kilométerenkénti 132 – 139 gramm* károsanyag-kibocsátás társul. Az új BMW 3-as limuzin motorpalettáján két négyhengeres és egy hathengeres dízelmotor is található, előbbiek a BMW 318d esetében 110 kW / 150 lóerő (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,2 – 4,5 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 112 – 120 gramm / km)*, illetve a BMW 320d esetében 140 kW / 190 lóerő maximális teljesítménnyel (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,4 – 4,7 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 115 – 122 gramm / km)*. A BMW 330d meghajtásáról gondoskodó, soros hathengeres dízelmotor 195 kW / 265 lóerő maximális teljesítménye 100 kilométerre vetített 4,8 – 5,2 liter* átlagos üzemanyag-fogyasztással és kilométerenkénti 128 – 136 gramm* károsanyag-kibocsátással párosul. Az újdonság piaci bevezetéséről kezdve a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás is elérhetővé válik, a BMW 320d xDrive modell képében (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,5 – 4,8 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 118 – 125 gramm / km)*. Az új BMW 3-as limuzin mindegyik modellváltozata maradéktalanul teljesíti az Euro 6d-TEMP emissziós szabvány előírásait.
Innovatív futómű-technológia a sportosan dinamikus vezethetőség és a fejedelmi menetkomfort tökéletes egyensúlya érdekében
Az új BMW 3-as limuzin járműszerkezetének és futómű-technológiájának megtervezésekor a mérnökök jó pár kompromisszum-mentes prioritást felállítottak: ilyen volt többek között a sportos vezethetőség, a vérpezsdítő agilitás, a mérnökien precíz irányíthatóság és a kiváló fékerő. Az újdonság súlypontja ezért az elődmodelléhez képest mintegy 10 milliméterrel lejjebb került, az első és a hátsó tengely közötti terhelés tökéletes egyensúlyban, 50:50 arányban oszlik el, a jármű saját tömege pedig a hasonló hajtáslánccal és felszereltségi csomaggal felvértezett elődmodellhez viszonyítva 55 kilogrammal csökkent. A karosszériaváz, illetve a kormánymű hajszálpontos reakcióihoz és a modell menetkomfortjának fokozásához nagymértékben hozzájáruló futómű-rögzítési megoldások merevítése eközben jelentős mértékben fejlődött. A szélesebb nyomtávok az új BMW 3-as limuzin vérpezsdítő agilitására és mérnökien precíz kormányozhatóságára is jótékony hatást gyakorolnak, a kerekek nagyobb dőlésszöge pedig minden korábbinál intenzívebb keresztirányú gyorsulást tesz lehetővé. Az új BMW 320d modell légellenállási együtthatója ráadásul 0,23-ra csökkent.
Az új BMW 3-as limuzin azonban nem csupán az alacsonyabb saját tömeg és a minden korábbinál merevebb járműszerkezet tekintetében múlja felül elődjét, hiszen ugyanez igaz az első és a hátsó tengely kialakítására is: a tervezőmérnökök a speciális mozgástani és elasztokinematikai hangolásnak köszönhetően egy végtelenül kényelmes, mégis letaglózóan sportos tengelypárt alkottak meg. Az új BMW 3-as limuzin kifinomult futómű-technológiájának fejlesztési munkálatai során kulcsfontosságú szerepet játszott a hetedik modellgenerációban bemutatkozó, innovatív lengéscsillapítási rendszer. A bajor prémiumgyártó most először építi be tömegtermelésben kínált BMW modellbe a rugóút-szinkronizált aktív lengéscsillapítókat, amelyek haladás közben mindvégig figyelik az adott kerék spirálrugójának aktuális rugóútját és eszerint hangolják át karakterisztikájukat. A technológiát a bajor prémiumgyártó alapfelszereltségként kínálja a modellhez, az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető BMW M sport futóművel is. A rugóút-szinkronizált aktív lengéscsillapítók kivételesen lágy és pontos lengéscsillapítással képesek kiegyenlíteni az útfelület egyenetlenségeit és a lendületes kanyarvételek közben fellépő karosszéria-kilengéseket, amely megteremti az új BMW 3-as limuzin egyik legkiemelkedőbb tulajdonsága, a sportosan dinamikus vezethetőség és a fejedelmi menetkomfort közötti tökéletes egyensúly műszaki alapját.
Az újdonsághoz megrendelhető BMW M sport futómű is az innovatív technológia speciálisan hangolt változatára épül, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó adaptív M futóművel, amely 10 milliméterrel csökkenti az új BMW 3-as limuzin hasmagasságát és eltérő méretű gumiabroncsokkal szerelt, 18” méretű könnyűfém keréktárcsákkal együtt érkezik a modell alá. A BMW M sport futómű kizárólag változó áttételű sportkormánnyal együtt lesz elérhető, amely a sebességfüggő Servotronic kormányrásegítés mellett változó kormányműáttételt is kínál, speciálisan az új BMW 3-as limuzin karakteréhez hangolva. Az opcionális extrafelszereltségek palettájára eközben a négydugattyús, kékre fényezett nyergekkel szerelt BMW M első fékek is felkerülnek, BMW M logókkal. A BMW 330i és a BMW 330d modellpáros dinamikus vezethetőségét az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW M sport differenciálmű is fokozza, amely a BMW M sport futóművel és az adaptív M futóművel együttműködve, a hátsó tengelybe épített differenciálmű elektronikusan vezérelt, 0-100 százalék közötti arányban változtatható záró funkciójával nem csupán a modell tapadását és agilitását, de menetstabilitását és kanyarsebességét is javítja.
Prémium minőség és rendhagyó felszereltségi opciók
Az új BMW 3-as limuzin prémium karakterét számos rendhagyó és innovatív opció fokozhatja tovább. A bajor prémiumgyártó ügyfelei négy különböző, előre összeállított felszereltségi csomag közül választhatnak: az alapfelszereltség alternatíváiként az Advantage, a Sport Line, a Luxury Line és az M Sport szintek érhetők el a modellhez. Az utazás kényelmét és az új BMW 3-as limuzin exkluzivitását mindezeken felül újratervezett kormánykerekek és utastéri dekorbetétek, az opcionális extrafelszereltség részeként Vernasca bőrkárpit és BMW Individual Merino bőrkárpit, Sensatec bevonatú vagy bőrözött BMW Individual műszerfal, háromzónás automata légkondicionáló, kiegészítő fűtőberendezés, valamint vezeték nélküli okostelefon-töltés fokozhatja tovább. A modellt a BMW már az alapfelszereltség részeként zajcsillapító szélvédővel szereli fel, a prémium minőségű üvegezés az opcionális extrafelszereltség részeként az oldalsó ablakok alternatíváiként is megrendelhető. Az ugyancsak extrafelszereltségként elérhető panoráma üvegtető immáron 100 milliméterrel hosszabb átlátszó felületet kínál, a hangulatvilágítás árnyalatai az egész utasteret betöltik, a Harman Kardon zenerendszer pedig kivételes akusztikai élményt garantál.
Az utastér fejedelmi helykínálatát az első üléssorban ülő utasok megnövelt váll- és könyöktere, a minden korábbinál bőségesebb lábtér, valamint a kényelmes ülések és a könnyed be- és kiszállási lehetőségek nyomatékosítják. Az új BMW 3-as limuzin csomagtere 480 liter térfogatú. A 40:20:40 arányban osztott hátsó üléssor az alapfelszereltség része, miközben az opcionális extrafelszereltségek közé a csomagtérajtó automatikus, kéz nélküli működtetése, illetve az elektromosan kitolható és behúzható vonóhorog is felkerült. A kulcs nélküli nyitást, indítást, leállítást és zárást lehetővé tevő Comfort Access funkció ugyancsak az opcionális extrafelszereltség része, az új szenzorrendszerrel felszerelt technológia ráadásul már az ajtók és a motor automatikus működtetésén túl a csomagtérajtó kéz nélküli nyitására és zárására is képes.
Iránymutató innovációk az automatizált járművezetés korszaka felé vezető úton
Az új BMW 3-as limuzin egy sor kifinomult, jövőbe mutató vezetést támogató rendszerrel hozza közelebb a nagymértékben automatizált járművezetés korszakát. A hetedik nemzedékébe lépő modellsorozat alapfelszereltségei között az automata fékező funkcióval dolgozó, ütközésre és gyalogosokra figyelmeztető rendszer (Collision and Pedestrian Warning with City Braking) legújabb verziója is megtalálható, amely már nem csupán a gyalogosok és a többi autós, de a jármű környezetében közlekedő kerékpárosok mozgását is figyeli. Az opcionális extrafelszereltségek között a Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomat (Active Cruise Control with Stop & Go), valamint a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel (Lane Departure Warning), a sávváltásra figyelmeztető rendszerrel (Lane Change Warning), a hátsó ütközésvédelemmel (Rear Collision Prevention) és a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerrel (Crossing Traffic Warning) felszerelt Driving Assistant csomag is megtalálható. A Driving Assistant Professional csomag még tovább fokozza az új 3-as BMW-ben utazók kényelmét és biztonságát, többek között a kormányzó- és sávtartó asszisztenssel (Steering and Lane Control Assistant), amely még a legkeskenyebb sávokban is segít a vezetőnek a kormányzásban, illetve az oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel és kikerülési segédlettel együttműködő sávtartó asszisztenssel (Lane Keeping Assistant with Side Collision Protection and Evasion Aid). A BMW Head-Up kijelző új generációja minden korábbinál nagyobb kivetítési felületet kínál, optimalizált háromdimenziós grafikával és új tartalmakkal.
A parkolási manővereket parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control) és tolatókamera segíti, miközben a bajor prémiumgyártó az automatizált járművezetésre képes parkolóasszisztenst (Parking Assistant) és a vadonatúj tolatási segédletet (Reversing Assistant) is elérhetővé teszi az új BMW 3-as limuzinhoz. Amíg előbbi parkoláskor és kiálláskor is magára vállalja a szükséges kormányzási, gázadási és fékezési, a Steptronic automataváltóval felszerelt modellek esetében pedig még a sebességváltási feladatokat is, addig utóbbi akár 50 méter távolságból is képes a teljes mértékben automatizált párhuzamos parkolás kivitelezésére.
Intuitív vezérlés és interaktív járműkapcsolat: a központi operációs rendszer legújabb, 7.0 verziója és a BMW Intelligens Személyi Asszisztens
A vezető preferenciái szerint működő modern, digitális funkciók rendkívül széles tárházával a BMW központi operációs rendszerének legújabb, 7.0 verziója élen jár a fedélzeti járművezérlő- és kijelzőrendszerek optimalizálása terén. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés a teljes mértékben digitális, 12,3” képernyő-átmérőjű műszeregység és a 10,25” méretű, színes központi kijelző párosával a megjelenített tartalmakat szisztematikusan elrendezve, más-más kontextusba helyezve, személyre szabható grafikákkal jeleníti meg. A BMW ügyfele a központi érintőképernyőn keresztül, az iDrive operációs rendszer vezérlőtárcsájával, a multifunkciós kormánykerék gombjaival, a BMW Gesztusvezérléssel és hangvezérléssel is aktiválhatja a különböző funkciókat.
A bajor prémiummárka az új BMW 3-as limuzinban tartja a BMW Intelligens Személyi Asszisztens (BMW Intelligent Personal Assistant) világpremierjét, amely az autóban egy önmagát fejlesztő, digitális személyiséggé érő mesterséges intelligencia képében válaszol a „Helló BMW!” („Hey BMW”) kezdetű mondatokra. A technológia egyik legkülönlegesebb funkciója, hogy a többi vezetést támogató rendszerrel ellentétben a BMW ügyfele itt tetszése szerint nevet is adhat a digitális személyiségnek (elnevezheti például Charlie-nak vagy Joy-nak), amely így sokkal egyedibb karakterré, a bajor prémiumgyártó ügyfelével kialakított kapcsolata pedig még személyesebbé válik. A BMW Intelligens Személyi Asszisztens világpremierjével a gépkocsiban egy digitális BMW-szakértő is helyet foglal, amely mindenféle műszaki funkciót ismer („Hogyan működik a távolságifény-asszisztens?”), minden pillanatban aktuális státuszinformációkkal szolgál („Rendben van az olajszint?”) és bármilyen válaszra kimerítő választ ad („Milyen figyelmeztető üzeneteket kaptam?”). A technológia az ideális navigátor szerepét is betölti, aki a hétköznapokban is kivételesen hasznos információkkal szolgál („Helló BMW! Keresd meg az útvonal mentén található legközelebbi benzinkutat!”). A mesterséges intelligencia mindezeken felül kiváló szórakoztató is: a technológia azonnal felismeri a rádióban játszott zeneszámokat, kérésre pedig megkeresi a kívánt zenei stílust („Játssz klasszikus zenét, kérlek!”). A gépkocsi fedélzeti számítógépén és a csatlakoztatott okostelefonon keresztül egyaránt elérhető, távolról is feltelepíthető rendszeres szoftverfrissítések (Remote Software Upgrade) eközben folyamatosan bővítik a hangutasításokkal és élőbeszéddel vezérelhető járműbeállítások és –funkciók sorát.
A menetteljesítményre, átlagos üzemanyag-fogyasztásra és kombinált károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatok előzetes értékek.
*Az üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeket a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European DrivingCycle) tesztkörének mérései szerint, valamint a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – WorldwideHarmonizedLightVehicle Test Procedure) mérései szerint számolták ki. Az adatok a gumiabroncs-típusoktól és a felszereltségi szintektől is függnek.
Az üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeket a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European DrivingCycle) tesztkörének mérései szerint, valamint a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – WorldwideHarmonizedLightVehicle Test Procedure) mérései szerint számolták ki. Az adatok a gumiabroncs-típusoktól és a felszereltségi szintektől is függnek, előzetes értékek.