Legfrissebb formációjával készített koncertlemezt az egyik legkiválóbb hazai dzsesszgitáros, Babos Gyula. A kvintett neve, az album címe egyaránt Makrokozmosz, a zenész szerzeményeit meghatározza a bartóki hatás.
A Makrokozmosz a magyarországi kultúrkincsből és az amerikai hagyományokból merítő zenei világ, amelyet a gitáros-zenekarvezető két tapasztalt fúvós, az énekében egyedülállóan improvizáló, scatelő Winand Gábor (szaxofon, fuvola) és Fekete-Kovács Kornél (trombita), az egyik legfoglalkoztatottabb hazai nagybőgős, Orbán György, valamint a fiatal, tehetséges dobos, Czirják Tamás társaságában mutat be.
“Babos az európai hagyományt magáénak érezve, Bartók bolgár ritmusú táncain alapuló szerzeményeivel laza keretet teremtett, amelyen belül ő és zenésztársai nagy szabadságot élveznek. A spontaneitás, a találékonyság és a szabadság önfegyelemmel társul” – írta a BMC Records által gondozott album ajánlójában Pallai Péter dzsessz szakértő, újságíró.
A lemez anyagán a gitáros tovább tágítja a dzsessz határait, miközben a muzsika továbbra is könnyen követhető. A zenész négy szerzeményét tartalmazó koncertfelvétel első három, hosszú lélegzetű darabját (Rózsa Sándor, 9 és fél hét, A tábornok) a kvintett még 2014 decemberében, a formáció bemutatkozásán rögzítette. Az utolsó számot, az Öt-lett címűt tavaly februárban az Opus Jazz Clubban vették fel, utóbbin Orbán György helyett Barcza Horváth József játszik bőgőn. A kompozíciók közül korábban csak egy, a nyitó Rózsa Sándor jelent meg: a szám stúdióverziója más közreműködőkkel Babos 2010-es lemezén, a Rapsodián hallható.
A 67 éves Babos Gyula a magyar dzsesszzenészek nagy generációjának egyik hőse, aki a hetvenes és nyolcvanas években sikeresen ültette át a dzsesszrock fúziót magyar talajba. Soha nem tudott nyugodni, mindig a kihívások hajtották, művészetében roma örökségéből, a dzsessz fősodrából, de a klasszikus és az indiai zenéből is merített.
Játszott Pege Aladárral a Kexben, Szakcsi Lakatos Bélával a Rákfogóban, majd 1978-ban Saturnus néven megalapította első formációját. Blue Victory című albuma tucatnál is több országban jelent meg, később olyan világsztárokkal dolgozott együtt, mint Victor Bailey, James Moody, Terri Lyne Carrington, Tony Scott és Frank Zappa.
A Babos Project Romanival a roma hagyományokat a dzsesszel ötvözte, de bebarangolta a mainstream dzsessz, a blues, a roma folklór, az indiai zene és a klasszikus zene vidékeit, és bármit csinált, azt áthatotta a kockázatvállalás szelleme. Munkáiban a legkülönbözőbb generációkat képviselő muzsikustársakat gyűjti maga köré, a Zeneakadémia Jazz Tanszékének egyik alapítójaként és tanárként figyelemmel kíséri és támogatja a fiatal tehetségeket.
Forrás:MTI