Balesetek idősebb sofőrökkel: az autóválasztás döntő fontosságú

Autóvásárlás során a fiatal és kezdő vezetők választását a kocsi kinézete és felszereltsége határozza meg: az autónak menőnek kell lennie, sokféle elektronikai berendezéssel. Az idősebbek ezzel szemben a praktikus és könnyen vezethető kocsikat keresik, a nehezen kezelhető extrák nélkül. A manapság már alapfelszereltségnek számító biztonsági funkciók hiánya azonban súlyosbíthatja egy esetleges baleset következményeit, ugyanakkora erőhatás esetén ugyanis egy 65 évnél idősebb embernél kétszer akkora a sérülés kockázata, mint egy 18 évesnél.

„Az idősebbek általában nem nagy teljesítményű, vagy a legújabb technológiával felszerelt autókat választják, sokkal inkább az extrák nélküli kocsikat kedvelik” – mondta Karolína Topolová, az AAA AUTO vezérigazgatója. Ezt igazolják az elmúlt másfél év értékesítési adatai is az AAA AUTO-nál, ahol az idősebbek a kézi sebességváltóval és kisebb hengerűrtartalmú benzinmotorral rendelkező, ferde hátú modelleket részesítik előnyben. Az idősebb vásárlók több mint 52 százaléka ferde hátú autót választott, és 70 százalékuk a benzinmotort részesítette előnyben.

A legnépszerűbb modellek az AAA AUTO 65 évnél idősebb vásárlói körében

A 10 LEGNÉPSZERŰBB MODELL
1 Astra 6,8%
2 Swift 6,4%
3 Passat 2,8%
4 Peugeot 307 2,8%
5 Mazda 3 2,4%
6 Mondeo 2,4%
7 Polo 2,3%
8 Golf 2%
9 Megane 2%
10 Corsa 1,9%

ESP
VAN NINCS
31,5% 68,5%
ABS
VAN NINCS
82% 18%
LÉGZSÁK
VAN NINCS
93,3% 6,7%

 

A blokkolásgátló (ABS) 2004 óta kötelező tartozék minden újonnan gyártott gépkocsiban. A légzsák az autók többségénél alapelem, ugyanakkor a menetstabilizáló rendszer (ESP) még nem tartozik az alapfelszereltséghez. „Az idősebbek többsége 10 év körüli autót vásárol, amelyeknek mindössze 31,5 százaléka rendelkezik menetstabilizáló rendszerrel, s 18 százalékuk ABS-szel sincs felszerelve. A jó minőségű navigációs vagy hifi-rendszer és a hasonló elemek hiánya nem veszélyezteti a biztonságot, de ha aktív vagy passzív biztonsági komponensek hiányoznak, megnő a súlyos kimenetelű közlekedési baleset kockázata” – nyilatkozta Karolína Topolová. Manapság, amikor már hitelre is lehet jó felszereltségű autót vásárolni, nem érdemes a biztonságon spórolni.

 

Az időseknél a megnövekedett fizikai sérülékenység miatt nagyobb a balesetek kockázata. „Ugyanakkora erőhatás esetén egy 65 évnél idősebb embernél kétszer akkora a sérülés kockázata, mint egy 18 évesnél, és az életkor előrehaladtával ez a kockázat szignifikánsan emelkedik” – tette hozzá Topolová. Összehasonlításképpen: 2014-ben a 65 évesnél idősebbek tették ki az EU-ban a balesetek áldozatainak 25%-át, míg a 25 évesnél fiatalabbak aránya mindössze 5% volt.