Bemutatkozik a sprintkvalifikáció

A megerőltető háromhétvégés megmérettetést követően a Forma-1-es mezőny egy rövid pihenőre ment. A hétvégén a Brit Nagydíj helyszínére érkeznek meg a csapatok, ahol az idei év egyik újítását mindjárt ki is próbálják. Az eredetileg egy repülőtérből átalakított pályát és környezetét megújították, s egy modern létesítmény és új aszfaltcsík fogadja a csapatokat.

Angliát az autósportok bölcsőjének tartják, s mivel a csapatok nagy részének ott van a főhadiszállása és többségében britek dolgoznak a sportágban, privilégiummal rendelkezik a Brit Forma-1-es Nagydíj. 2020-ban ez azt jelentette, hogy két futamot is rendeztek Silverstone-ban. Két egymásutáni hétvégén következett ugyanis a Brit Nagydíj és a Forma-1 70. Évfordulós Nagydíja.

Idén sem marad kiváltság nélkül ez a verseny. A 2021-ben bevezetett három sprintkvalifikációból az elsőt ugyanis Silverstone-ban rendezik meg, azzal a szándékkal, hogy ezzel még több nézőt vonzzanak a sportágba. Sokáig bizonytalan volt, hogy beengedhetnek-e nézőket a brit lelátókra és ha igen, mennyit. Az Osztrák Nagydíj is már teltházzal futott, s biztosan teltházas versenyhétvégét rendezhetnek az angolok Silverstone-ban.

Mi is az a sprintfutam?

Pénteken rendezik a sprintfutam időmérő edzését az első szabadedzést követően, s az itt elért eredmény alapján rajtol a mezőny szombaton és fut 100 kilométert. Az itteni befutó sorrendje alakítja ki a vasárnapi főfutam rajtsorrendjét. A sprintfutam első három helyezettje kap pontokat. Az első helyezett három ponttal, a második kettővel és a harmadik egy ponttal gazdagodik.

Ross Brawn szerint komolyan fogják venni ezt a versenyt is a pilóták. „Úgy gondolom, hogy a versenyzők még egy bevásárlóközpont parkolójában is versenyeznének egymással a bevásárlókocsikkal. Ilyen a természetük, le akarják győzni egymást. Számukra pedig nincs rosszabb annál, minthogy legyőzzék őket.” „Én személy szerint nagyon optimista vagyok. Azt gondolom, hogy egy jó kis eseményünk, egy nagyszerű versenyünk lesz. A pilóták véleményem szerint mindent beleadnak majd. Azt gondoljuk, hogy Max (Verstappen) és Lewis (Hamilton) más és más céllal fordulnak be az első kanyarba csak azért, mert ez egy sprintverseny?” – tette hozzá a Forma-1 sportszakmai igazgatója.

A brit Forma-1-es kommentátorok nagyon jól értesültnek tűnnek hazai nagydíjuk előtt. Lewis Hamilton kétéves szerződéshosszabbítását követően úgy tudják, hogy a várva várt bejelentés, mely szerint George Russell ül Valtteri Bottas autójába 2022-ben, végre megtörténik a hétvégén. Állítólag Nico Hülkenberg vagy Danyiil Kvjat kaphatja meg Russell Williams-szét. Ha csak nem Bottas ül vissza a Williamsbe, vagy esetleg az Alfa Romeóba.

Megjósolhatatlan a Brit Nagydíj kimenetele. 2020-ban két futamot rendeztek ezen a versenypályán két egymásutáni hétvégén. A Brit Nagydíjat akkor Lewis Hamilton nyerte, de a rá következő hétvégén ugyanott a 70. Évforduló Nagydíját már Max Verstappen.

Mindkét tavalyi augusztusi futamon az abroncsok játszották a főszerepet. Miközben a Brit Nagydíjon még sikeresen megküzdöttek a defektes abroncsokkal, egy hétre rá már kifogtak a hólyagos gumik a Mercedes pilótáin. A Red Bull és Max Verstappen pedig előnyt kovácsolt ebből. A 70. Évforduló Nagydíján Silverstone-ban az előző héthez képest eggyel lágyabb gumik nagyon koptak a meleg aszfalton, de a Red Bull vasárnap jelesre vizsgázott gumimenedzselésből. Max Verstappen autóján kevésbé erősen koptak az abroncsok és ez is hozzájárult a holland pilóta győzelméhez.

A Pirelli idén új, erősebb összetételű abroncsokat szállít Silverstone-ba, amelyeket Ausztriában a szabadedzések alatt teszteltek a csapatok. Az új hátsó abroncsok erősebbek lesznek, de nem lesznek nehezebbek és néhány olyan új elemmel bővültek, amelyeket már a jövőre bevezetni kívánt 18 colos abroncsokhoz találtak ki. Ezeket a szezon végéig használják majd a csapatok.

A Forma-1-es résztvevők nagyon várják a hétvégi megmérettetést. Szinte mindenki felsőfokban beszél a versennyel és a pályával kapcsolatban. Ez az a futam, amit mindenki vár, és amelyet mindenki nagyon szeretne megnyerni, de főleg a brit pilóták hazai közönség előtt. Láttuk a holland rajongók mekkora fesztivált csináltak a Red Bull Ringen, várható, hogy az élményekre kiéhezett brit rajongók hasonlóan jó hangulatot hoznak majd Silverstone-ba.

A verseny és a pálya

A Silverstone-i pályát 2010-ben átépítették, amikor kiegészült az új Aréna résszel. A lassú és gyors kanyarok elegye azt a célt hivatott kiszolgálni, hogy a nézők jobban átlássák a pályát és az előzési manővereket. Az átépítések után a Silverstone-i lett a versenynaptár egyik leghosszabb pályája, de megmaradt gyors pályának. A motorerősségnek fontos szerep jut a pálya gyors részein, főleg a gyors kanyarokban. Ez az aszfaltcsík nem csak az autóknak és pilótáknak, de az abroncsoknak is nagy kihívás. A pálya a lassú, közepes és gyors kanyarok megfelelő kombinációja, olyanoké, mint a híres Maggotts, Becketts és Abbey kanyarok.

Az 52-körös Brit Nagydíj július 18.-án helyi idő szerint 15 órakor (nálunk 16 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 5,891 km, a teljes versenytáv 306,198 km. A pályarekordot Max Verstappen tartja 2020-ból, ideje 1 perc 27,097 másodperc.

2020-ban a Brit Nagydíjat Lewis Hamilton (Mercedes) nyerte meg. A 36 éves pilóta ideje 1:28:01.283 volt. A második helyen Max Verstappen (Red Bull) ért célba, míg a bronzérmes pilóta Charles Leclerc (Ferrari) lett.

Forrás: facebook.com/amberprkft/