Szeptember 2-án a Kína – Közép és Kelet-Európa (Kína-KKE) Turisztikai Együttműködés második magas szintű találkozóján, a szlovéniai Bledben mutatta be a „Flights, routes, products” szlogennel fémjelzett 2016-os stratégiát Dr. Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója, egyben a Kína-KKE Turisztikai Koordinációs Központ vezetője. A kínai turisták hatékonyabb elérését és régióba csábítását célzó szövetség koordinációs központja tavaly május óta működik sikeresen Magyarországon, a Magyar Turizmus Zrt. szervezetén belül. A csúcstalálkozón az eddigi munka eredményeit is értékelték és aláírták azt a szándéknyilatkozatot, amellyel a Kína-KKE turisztikai együttműködés is csatlakozhat a kínai „Egy Övezet, Egy Út” külgazdasági stratégiához.
A Kína-KKE országok turisztikai együttműködésének 2. csúcstalálkozóját a Bledi Stratégiai Fórumhoz kapcsolódóan rendezték meg 2015. szeptember 1. és 2. között a szlovéniai Bledben.
A csúcstalálkozót követően Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter bejelentette, hogy a Kína-KKE együttműködés is aktív résztvevője kíván lenni a kínai „Egy Övezet, Egy Út” külgazdasági stratégiának. Varga Mihály kiemelte: a csatlakozási szándékot indokolja, hogy a kínai külgazdasági stratégiában megfogalmazott törekvések egy irányba mutatnak a szerveződés céljaival. Az „Egy Övezet, Egy Út” stratégia egyebek közt különös hangsúlyt fektet a Selyemút mentén fekvő nemzetek turisztikai ambícióinak támogatására, a közös turisztikai utak és termékek fejlesztésére, valamint nemzetközi sportesemények rendezésére.
A találkozón dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár kifejtette: ahhoz, hogy a világ legnagyobb és legmagasabb költésű küldő piacán tovább növelhessük a közép- és kelet-európai országok piaci részesedését, a több országot érintő, vonzó utazási csomagok kidolgozása és a hatékony közös promóció mellett elengedhetetlen a közvetlen kínai légi összeköttetések további fejlesztése, a V4-es mellett a balkáni, illetve balti régiók irányába is.
A csúcstalálkozót megelőző Stratégiai Fórum turizmus kerekasztalának magas rangú szakmai és politikai szereplői között foglalt helyet Marcio Favilla Lucca de Paula a Turisztikai Világszervezet Operatív Programok és Intézményi Kapcsolatok ügyvezető igazgatója; Mario Hardy, az Ázsia/Csendes-óceáni térség Utazási Szövetségének (Pacific Asia Travel Association -PATA) elnöke; Alain Dupeyras az OECD Turisztikai Bizottságának vezetője; Pedro Ortún az Európai Bizottság, Vállalkozás- és Iparpolitikai Főigazgatóságának igazgatója; Wei Hongtao a Kínai Turisztikai Hivatal (CNTA) vezetőségének tagja; dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár (a 16 közép-európai ország turisztikai együttműködését irányító ország képviseletében) és Zdravko Počivalšek Szlovénia gazdasági és technológiai minisztere.
A Stratégiai Fórumot követő délutánon a Kína-KKE Turisztikai Együttműködés országainak belső egyeztető megbeszélései következtek azzal a céllal, hogy felkészüljenek a másnapi csúcstalálkozóra. Az előzetes találkozón dr. Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója, egyben a Kína-KKE Turisztikai Koordinációs Központ vezetője tartott előadást a központ 2014. és 2015. évi tevékenységéről, valamint 2016. évi terveiről. Az együttműködéssel kapcsolatos meglátásait és javaslatait Észtország, Montenegró és Lengyelország turisztikai szervezeteinek vezetői is kifejtették.
Szeptember 2-án már a kínai fél részvételével folytatódott a rendezvény, ezen a napon került sor a Kína-KKE Turisztikai Együttműködés 2. csúcstalálkozójára. A magas szintű találkozón jelen volt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár és dr. Faragó Péter vezérigazgató is.
- Faragó Péter az együttműködés eddigi eredményeinek összefoglalását követően a „Flights, routes, products” szlogennel fémjelzett 2016-os stratégiát mutatta be. Szavai szerint a szlogen arra utal, hogy a Kína-KKE Turisztikai Koordinációs Központ az új légi járatok nyitására, a régiós turisztikai útvonalak és a régiós turisztikai termékek fejlesztésére fókuszálja jövőbeni tevékenységét.
„A kutatási adatokra és a legújabb trendekre figyelemmel a központ úgy véli, hogy a termékfejlesztés tekintetében nem a nyugati desztinációkkal való versengés lehet a helyes irány, sokkal inkább a KKE régióra jellemző turisztikai termékekre kell összpontosítani, azaz megtalálni azokat a termékeket, amelyek több országban jelen vannak, és amelyek egy-egy kelet-közép-európai körút alkalmával megismerhetők. Ilyenek lehetnek a városnéző túrák, a gyógyturizmus vagy az UNESCO világörökségi helyszínek meglátogatására felfűzött utak.” – hangsúlyozta a koordinációs központ vezetője.
A csúcstalálkozó végén, ünnepélyes keretek között írta alá az „Egy Övezet, Egy Út” kínai külgazdasági stratégiához való csatlakozási szándéknyilatkozatot a turisztikai együttműködésben részt vevő 16 európai ország képviseletében dr. Faragó Péter, illetve a kínai fél nevében Wei Hongtao úr.
Magyarország esetében máris mérhető eredményeket hozott a mintegy másfél éves múltra visszatekintő együttműködés: a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken 2014-ben 20%-kal több, közel 90 ezer kínai vendég töltött el több mint 160 ezer vendégéjszakát, ami 16%-kal haladja meg az előző évi adatot.
Magyarországon idén a tavalyinál is gyorsabb ütemben nőtt a kínai vendégéjszakák száma. A KSH előzetes adatai szerint 2015 első félévében a kínai vendégek száma közel 35%-kal, a kínai vendégéjszakák száma pedig mintegy 30%-kal nőtt a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken. A májusban beindított Peking-Budapest légi járat – mely hetente négyszer köti össze a magyar fővárost a kínai fővárossal – tovább javíthatja a kínai beutazó turizmus dinamikáját.