Peugeot 208 Pikes Peak az AMTS kiállításon, az ANK Magyarok a világ járműgyártásában standján
A miskolci származású formatervező, Bocsi Attila több mint tíz éve már a Peugeot design központjában tervezi a szebbnél szebb oroszlános modelleket. A limuzinok tervezése mellett viszont van egy szenvedélye: az autósport. Tehetségére a Peugeot Sport vezetősége is felfigyelt, így számos projektben megcsillogtatta már tudását. Nevéhez fűződik a 208 R5 rali autó, és a Peugeot márka csúcsmodellje, a 208 T16 Pikes Peak fenevad, amit most a magyar közönség is testközelből láthat.
Március 21-én nyitja meg kapuit hazánk legnagyobb évkezdő autós-motoros rendezvénye, az Autó, Motor és Tuning Show. A kiállítás D pavilonjában, az Autós Nagykoalíció Magyarok a világ járműgyártásában témakörben rendezett standján kiállítják a tavaly világrekordot felállító Peugeot 208 T16 Pikes Peak versenyautót.
Az autózás történelmének egyik kimagasló teljesítményét nyújtó Peugeot 208 T16 Pikes Peak modellt személyesen a tervező, Bocsi Attila fogja bemutatni, aki erre az eseményre, Magyarországra látogat. „Nagy álmom teljesül, hiszen személyesen mutathatom meg a magyar közönségnek az eddigi csúcsmunkámat.”
A bemutató időpontja: 2014. március 21. 13h30 – D pavilon
875 kilóra jutó 875 lóerő, összkerékhajtás, rendkívül alacsony légellenállás… Semmi kétség: a Peugeot Sport nem spórolt a számokkal annak érdekében, hogy egy félelmetes torpedót készítsen.
Huszonöt évvel azután, hogy Ari Vatanen a Peugeot 405 T 16-tal győzelmet aratott a legendás amerikai versenyen, 2013-ban a 208 T16 Pikes Peak, a 208 legújabb versenyváltozata (3,2 literes biturbó V6, 875 LE 875 kg-ra, 1’’8 alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára…) kormányánál Sébastien Loeb 8’ 13’’ 878 alatt zúzta porrá a 20 km-es hegyi felfutás rekordját. Rendkívüli emberi és műszaki teljesítmény ez, amely remekül illusztrálja a márka vonzódását a tökéletességhez.
A tetőmagasság, a karosszéria formája, a lökettérfogat, a motor beépítése… Az autósportra szakosodott mérnökök egész pályafutásuk során kénytelenek ügyesen bűvészkedni a szabályzatban előírt megkötésekkel. Igazi szenvedély ez, az biztos, de mennyire frusztráló! Mint amikor egy versenylovat fogatba kötnek…
Bocsi Attila, a versenyautó magyar formatervezője, erről így nyilatkozott:
„A lelke mélyén minden tervezőt egyetlen vágy hajt: a pokol tüzére hajítani a korlátokat, és végre megtervezni az álom versenyautót! Azt az autót, amely nem a kompromisszumokból született, és a maximális teljesítmény kisajtolásának keresését testesíti meg. Vagyis egészen egyszerűen azt az autót, amely a mérnökök és tervezők álmaiban mindig ott van.”
Egyetlen verseny van a világon, amelyik lehetővé teszi, hogy ezt az alvó fenevadat végre szabadon engedjék: a Pikes Peak! Elég csak kiejteni a verseny nevét és a legendás «Unlimited» kategóriáét, és azonnal felragyog a tervezők szeme: «Ez valóban remek lehetőség arra, hogy szabadon engedjük a fantáziánkat» – erősíti meg Jean-Christophe Pallier, aki a 208 T16 projektfelelőse a Peugeot Sportnál.
A szédületes magasságokba vezető Pikes Peak egy, a világon egyedül itt jelentkező műszaki kihívás elé állította a tervezőket, ez pedig a motorok folyamatos és maximális oxigénellátásának a megoldása. «Ilyen magasságban felfelé haladva százméterenként 1 százalékkal csökken a motor teljesítménye» – avat be a részletekbe Bruno Famin, a Peugeot Sport igazgatója. Ez az érték sok mindent elárul erről a rendkívüli versenyről, amely 2865 méteren indul, és 4301 méteren fejeződik be! A motorok egy része már a majd háromezer méteres rajt magasságában eleve 30%-kal kisebb teljesítményt ad le. Be kellett hát vetni minden technikai eszközt, hogy ez a veszteség ne okozzon hátrányt.
A Peugeot 208 T16 Pikes Peak március 21-23. között megtekinthető az Autó Motor és Tuning Show-n D pavilon, Magyarok a világ járműgyártásában standján.
A Peugeot 208 T16 Pikes Peak kiállításában közreműködtek:
Autós Nagykoalíció
Tuning Show
Peugeot Hungária
Autós Nagykoalíció Peugeot márkakereskedői tagok
Total Hungária
MOTOR |
|
Típus | V6 biturbo |
Lökettérfogat | 3,2 l |
Szelepek száma | 24 |
Beépítés | középen, a hátsó tengely előtt |
Hengerek száma | 6, 60°-os V-elrendezés |
Teljesítmény | 875 LE |
Nyomaték | 900 Nm |
Max fordulatszám | 7800/perc |
Csúcssebesség | 240 km/óra |
Gyorsulás
0-ról 100 km/órára |
1,8 sec |
0-ról 200 km/órára | 4,8 sec |
0-ról 240 km/órára | 7 sec |
ERŐÁTVITEL |
|
Meghajtás | Négykerékhajtás |
Sebességváltó | Hosszanti, hatfokozatú szekvenciális, a kormányról működtethető |
KAROSSZÉRIA |
|
A szerkezete és anyagai | Acél térváz |
Karosszéria | Szénszálas |
FUTÓMŰ / FÉKEK / KORMÁNYMŰ |
|
Felfüggesztés | 4 ponton csatolt, kettős háromszög lengőkarok |
Rugózás | Torziós rudak |
Lengéscsillapítók | Gáztöltésű |
Stabilizátor | Elöl és hátul |
Kormányzás | Közvetlen, hidraulikus rásegítéssel |
Fékek | Kettős hidraulikus fékkör, alumínium monoblokk féknyergek |
Tárcsák | Szénszálas, hűtött elöl-hátul |
Elsők: 380 mm / Hátsók: 355 mm | |
Kerekek | 18×13 / Speciális, magnéziumból készült, a Forma–1-ből átvett megoldás |
Gumik | Michelin 31/71/18 |
MÉRETEK |
|
Hosszúság | 4500 mm |
Szélesség | 2000 mm |
Első túlnyúlás | 1690 mm |
Hátsó túlnyúlás | 1690 mm |
Tengelytáv | 2695 mm |
Szárny | 2000 mm |
Üzemanyagtartály térfogata | 40 l |
Tömege | 875 kg |
Műszaki adatok – 208 T16 Pikes Peak