Az elektromobilitást népszerűsítő nemzetközi csapatok elektromos járműveikkel több mint 20 ezer kilométert tettek meg Barcelonából indulva Észak-Amerikán és Ázsián keresztül a magyar fővárosig, ahol Varga Mihály nemzetgazdasági minisztertől vehették át az új magyar villámtöltőt működtető azonosító-kártyákat. Az evopro által fejlesztett töltő átadását követően a BudaPart – Kopaszi gáton tartottak sajtótájékoztatót a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Magyar Elektromobilitási Szövetség, a Levegő Munkacsoport képviselői, valamint a ’80edays’ főszervezője és a magyar csapat vezetője.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter az átadáskor kiemelte, hogy noha ez a töltő kis lépés a gyártó cégnek, nagy lépés az elektromobilitásnak, hiszen ez az állomás első darabja lehet annak a hamarosan kiépülő hálózatnak, ami az elektromos közlekedés további fejlődését szolgálja. Véleménye szerint ma már felelős döntés elektromos járművet vásárolni, mivel egyre versenyképesebb mind az elektromos autók mind pedig az elektromos közösségi közlekedés járműveinek ára. Kiemelte, hogy a magyar kormány is elkötelezett az elektromos járművek elterjesztésében, hiszen 4 milliárd forintot biztosított Budapestnek 20 elektromos busz vásárlására. A már több mint 3 hónapja közlekedő buszokat az utazó közönség is nagy örömmel fogadta és használja. Mint mondta, a kormány a napokban 1,25 milliárd forint értékű pályázatot írt ki önkormányzatoknak elektromos töltőállomások felállítására, amivel mintegy ezer töltőpont létesülhet országszerte. A miniszter végül gratulált a földkerülő csapatoknak, köztük a magyar résztvevőknek is, akik egy elektromos Modulo busszal teljesítik a táv európai és amerikai szakaszait.
Mészáros Csaba, az evopro csoport elnök-tulajdonosa elmondta, hogy ő maga sokat vezette a buszt a ’80edays’ amerikai szakaszán, mivel ő is elkötelezett híve az elektromobilitásnak. A közösségi közlekedésre való áttérés szerinte mindannyiunk érdeke, a már jelenleg is forgalomban lévő 20 darab magyar fejlesztésű és gyártású elektromos Modulo busz használatával mindenki számára elérhetővé válik az elektromos közlekedés – tette hozzá a cégcsoport vezetője. A most átadott villámtöltőről kifejtette, hogy magyar összefogás eredménye, magyar kis- és középvállalkozások a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel együtt dolgoztak rajta közel két évig. Mint mondta, ez újabb bizonyítéka, hogy a magyar ipar nemcsak beszállítóként, hanem a termékfejlesztőként is részt vesz az elektromobilitás terjesztésében.
Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért- és szabályozásért felelős államtitkára bejelentette, hogy minden 15 ezernél több lakossal rendelkező település pályázhat elektromos töltők beszerzésére. A tervek szerint az 1,25 milliárdos keretösszegű vissza nem térítendő támogatásból országszerte 500 db töltőállomást, illetve ezer töltőpontot telepítenek majd. A magyar kormány mindent megtesz azért, hogy az elektromobilitás fejlődjön, előtérbe helyezve a magyar innovációkat, amit jól példáznak a már forgalomban lévő kompozit elektromos Modulo buszok.
Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke szerint az elektromos autók árának 40-50 százalékát kitevő akkumulátorok aránya 2020 utánra jelentősen lecsökkenhet. Míg 2008-ban 1000 dollárba került egy kilowattóra kapacitás, addig ez 2020-ra akár 100 dollárra is eshet. 2018-tól megjelennek az átlagos távolságokat utazók mobilitási igényeit felülmúló tisztán elektromos gépkocsik, 300 kilométer feletti névleges hatótávolsággal, akár 10 millió forint alatti áron. Ez az árszint 2020-ra további 20 százalékot eshet kizárólag az akkumulátorok árcsökkenéséből adódóan. Kiemelte, hogy a járműgyártás és a technológia fejlődése nem elegendő, nagyon fontos az állami szerepvállalás az infrastruktúra kialakításában. Végül felhívta a figyelmet, hogy minden eszközzel és érintett bevonásával segíteni kell a szemléletformálást, ami ma még szintén komoly akadályozó tényező a környezetbarát technológiák térnyerésben.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke nyomatékosította, hogy az elektromos buszok elterjedése emelné a tömegközlekedés színvonalát, ugyanis azon felül, hogy nincs károsanyag-kibocsátás, a zajterhelés csökkentésében is óriási szerepet játszanának. Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatokra hivatkozva megemlítette, hogy az Európai Unió lakosságának 30 százaléka van rendszeresen kitéve az egészségügyi határérték feletti zajnak. Saját méréseik alapján viszont az elektromos buszok több százszor kisebb zajt okoznak, mint a dízelbuszok. Továbbá a villamos motor hatásfokára is felhívta a figyelmet, ami meghaladja 90 százalékot, miközben a dízelmotoré legfeljebb 40 százalékos így egy elektromos busz több mint 40 százalékkal kevesebb energiát használ fel egy azonos méretű dízelbuszhoz képest.
Rafael de Mestre, az elektromos járműveknek meghirdetett ’80edays’ földkerülő túra főszervezője meg van győződve arról, hogy a felszólalók egy nyelvet beszélnek: az elektromobilitás terjedése fontos mindenki számára. Éppen ezzel a céllal jött létre ez az esemény is, hogy népszerűsítse a fenntartható közlekedés előnyeit és megbízhatóságát világszerte. Az emberek elemi érdeke környezetbarát világban élni, aminek az egyik alapkövét az elektromos közlekedés képezi – elmondása szerint. Megemlítette továbbá, hogy a túra kapcsán a járművek szükségszerű szállítása miatt a káros anyag-kibocsátást egy nemzetközi szervezettel együttműködésében kompenzálják egy újraerdősítési projektben. Ennek kapcsán eddig hozzávetőlegesen 10 ezer fát ültettek el, a barcelonai befutóig reményei szerint 20 ezer fával járulnak hozzá bolygónk tisztább levegőjéhez.
A csapatok az érintett országokban egy-egy fát ültetnek, melyet emléktáblával látnak el. Így a budapesti BudaPart – Kopaszi gát a 2020-ban ismét megrendezésre kerülő ’80edays ZERO’ elnevezésű túra kötelező állomása lesz. A résztvevő járműveket online térképen, közösségi oldalakon lehet követni.
A ’80edays’ elérhetőségei: www.80edays.com, www.facebook.com/80edays,
A magyar csapat nyomon követése: www.facebook.com/modulobus, https://twitter.com/80edays_ , www.modulo.hu/80edays