CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál

Peter Eotvos composer conductor Photo: Marco BorggreveKomoly- és könnyűzene mellett jazz, tánc, kortárs zene és opera, színház és újcirkusz, képzőművészet, divat és design, irodalmi program és fotókiállítás.

17 nap alatt 47 helyszínen közel 250 program; 6 bemutató, 9 ősbemutató és 7, Magyarországon eddig soha nem látott produkció, 84 ingyenes program

 Társrendezvények

–        az Art Market Budapest, Kelet-Európa régióvezető művészeti vására;

–        a 11. Design Hét Budapest, amelynek fókuszában ezúttal a mindennapi életünket egyre inkább átható technológia áll;

–        az Armel Operaverseny és Fesztivál, amely hetedik alkalommal mutat be ifjú tehetségeket és kuriózum kortárs vagy akár többszáz éves operaritkaságokat.

Programok

Az idén 70 éves Eötvös Péter és munkássága előtt több ízben is tisztelegnek a művésztársak és a fesztivál. Először a MU Színházban egy nem mindennapi produkció köszönti a mestert. A koncert első felében Eötvös Péter kamaraműveiből – köztük a japán nó színház eszközeit is használó kamaraoperából, a Harakiriből – szólal majd meg egy válogatás. Ezután Kulcsár Noémi Tellabor Tale című kortárs táncelőadása kerül színpadra, amelyhez a koreográfus Eötvös különleges darabjaiból válogatott zenét.

Az UMZE Kamaraegyüttes a 10 éves Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány jubileumi koncertjén három kortárs komponista – a többszörösen díjazott, számos versenyen sikerrel szereplő litván Vykintas Baltakas, a japán Dai Fujikuraés a német Genoël von Lilienstern – műveit tűzi műsorra a BMC nagytermében. A hangverseny dirigense az egyik legtöbbet foglalkoztatott német karmester, Ulrich Pöhl lesz.

A Zeneakadémia egy Magyarországon még soha nem látott Eötvös-operát mutat be. A Lady Sarashina alapja Eötvös 2001-ben bemutatott, Az álmok hídján mentem át című színpadi hangjátéka, amit néhány évvel később a Lyoni Operaház kérésére operává dolgozott át. A történetben, amely egy 11. századi japán hölgy naplójára épül, egy érzékeny, ám saját korához képest meglepően önálló nő belső élete kilenc képben rajzolódik ki.

 A Művészetek Palotája idén is számos világsztárt lát vendégül, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben és a Fesztivál Színházban egyaránt.

Laurie Anderson művészettörténész, média- és performanszművész, a New York-i underground ikonikus alakja. Énekesként a legkülönbözőbb művészeti ágakat kapcsolja össze, a legmodernebb technológiákat különösen innovatív módon építi be produkcióiba. A Müpába legújabb, The Language of Future showjával érkezik, és ahogy tőle megszokhattuk, most is aktuálpolitikai történésekre fókuszál.

A Nemzeti Filharmonikusok a magyar gyökerekkel büszkélkedő Gilbert Varga vezényletével igazi különlegességekkel készül a közönségnek: Dvořák: Szláv táncai mellett a 20. század egyik legnagyszerűbb – ám idehaza mégis ritkán hallható – csellóversenye, Hindemith műve is elhangzik majd, illetve a Müpában kerül sor Adams:  The Chairman Dances  című művének magyarországi bemutatójára. A koncerten a fiatal csellistatehetség, Várdai István működik közre.

A harminc esztendeje alapított Amadinda Ütőegyüttest szoros kapcsolat fűzi a Tzong-Ching Ju művészeti vezető irányította Ju Percussion Grouphoz, Tajvan elsőszámú ütőegyütteséhez. Közös produkciójukban két magyarországi bemutató – George Antheil legjelentősebb műve, a Ballet Mécanique és Chang Chiung-Ying: Solar Myth című darabja – mellett Stravinsky és Ginastera lesz a repertoáron.

A kétszeres Kossuth-díjas Ránki Dezső ezúttal családi körben lép színpadra, felesége, Klukon Edit és fia, Ránki Fülöp társaságában. Az izgalmas műsorban Bach Orgonáskönyvecskéjéből hangzanak el tételek, valamint egy a Lipcsei korálok közül, Kurtág György csodálatos zongoraátiratában. A műsorban Dukay Barnabás új, kétzongorás művének ősbemutatóját is hallhatjuk.

Legjelentősebb kortárs nyelvművészünk, Parti Nagy Lajos kivételes népszerűségének titka a humor, az irónia, a paródia hatáselemeiből kialakított originális szövegalkotás, amely éppígy jellemzi színházi munkásságát is. Mindebből adódóan keresve sem találhatnánk a mai magyar irodalomban alkalmasabb szerzőt arra, hogy a kortársság fogalmát körüljáró CAFe Budapest egyik kiemelt művésze legyen.

Az Oscar-díjas filmrendező Kertész Mihály A tolonc című némafilmje nem csupán a rendező személye, hanem Jászai Mari miatt is különleges alkotás, hiszen a korszak színészóriásának ez az egyetlen fennmaradt filmje.  A főszerepeket az első magyar filmsztárok, Berky Lili, és a később világhírűvé vált Várkonyi Mihály játszották. Most a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben lesz újra látható az alkotás, amelyet erre az alkalomra komponált kortárs zenei kíséret tesz igazi kuriózummá.

14_10_10_ranki_dezso

Az Akram Khan Company egyik legmeghatározóbb táncművésze, továbbá a névadó társalkotója, Andrej Petrov és a Kecskemét City Balett közös produkciója lesz Az Ötödik Évszak, melyhezVivaldi korszakos alapművét, a Négy évszakot transzformálta rafinált és finom eszközökkel maivá a német származású brit zeneszerző, Max Richter.

Daniele Finzi Pasca személyes ihletésű színházi darabja egy gyakran elbukó, néhanapján, egy-egy pillanatra győztessé váló antihőst kelt életre. Az Icaro a szeretet, az életigenlés és a remény előadása, melyben a bohóc szerepében Finzi Pasca egy kórterem ablakából tanítja az emberiséget a túlélés tudományára, a repülésre.

 A Body of Songson a magyar és a külföldi kóruskultúrát éltető pályakezdő és befutott zeneszerzők alkotásaiból hallhatunk válogatást Réti Balázs zongorista, az MR Énekkar és az MR Szimfonikusok közreműködésével.

Fassang László vezetésével Haydn, Mozart, Nancarrow, Ligeti és kortárs szerzők művein keresztül fedezhetjük fel az orgona megszólaltatásának és a zenei struktúrák vizuális megjelenítésének lehetőségeit az Etűdök géporgonára című esten.

A Mai Operamesékben Orbán György, Selmeczi György és Vajda János színpadi műveiből csendülnek fel a legérdekesebb, legszórakoztatóbb részletek Molnár Piroska és a Kolozsvári Magyar Opera Ének- és Zenekara közreműködésével.

 LAURIE ANDERSON

A CAFe kétségkívül egyik legizgalmasabb új helyszíne a Müpa melletti parkolóban felállított 400 férőhelyes CAFe Sátor, amely újcirkusz-, könnyű- és világzenei produkcióknak ad majd otthont.

A Recirquel Újcirkusz Társulat a magyar cirkuszművészet erős technikai tudását és hagyományait megőrizve dolgozik a műfaj megújításán, melyben az artisták mellett egyaránt hangsúlyos a zene, a tánc, az ének, és a színház. Legújabb produkciójuk, a Párizs éjjel a múlt század 20-as éveibe repíti a nézőket, ahol találkozhatnak örömlányokkal, házalókkal, bejárhatják a város bisztróit és kocsmáit, megismerkedhetnek a vágyakozással, a magányossággal és a (tiltott) szerelemmel.

A Cirque Le Roux a világ számos országában vendégszerepelt már, eredeti hangvételű előadásaik a szakma és a közönség részéről is lelkes fogadtatásra találtak. Legújabb előadásuk, a The Elephant in the Room a színház, a pantomim, az akrobatika és a revü izgalmas keveréke, amelyet a fekete-fehér filmek és az 1920-1930-as évek atmoszférája ihletett.

Ugyancsak a CAFe Sátorban lép fel a kultikus brit punk-musical-kabarétársulat, The Tiger Lillies, akik Dickens sötét Angliájába repítik a közönséget. A zseniális trió dalait Bertolt Brecht és Kurt Weill világa mellett többek közt az énekes, Martyn Jacques ifjonti évei – amiket a londoni Soho egyik bordélyháza felett lakva töltött – inspirálták. De nem kevésbé különc figura az együttes másik két tagja, a zenélő fűrészen játszó Adrian Stout vagy a gumicsirkével doboló Mike Pickering sem.

A német punkdíva Nina Hagenről nehéz elhinni, hogy pályafutását táncdalénekesként kezdte az 1970-es évek NDK-jában. Az évek során azonban excentrikus viselkedésével és botrányaival olyan jelenséggé nőtte ki magát, hogy senki nem tud mellette szó nélkül elmenni. Bár jövőre 60 éves lesz, még mindig elképesztő energiákat képes megmozgatni a színpadon, ezt a CAFe közönsége is tapasztalhatja majd a fesztivál zárónapján.

 Az 1979-ben muzsikusokból és zeneszerzőkből alakult 180-as csoport az amerikai eredetű, úgynevezett minimálzene, vagyis a Steve Reich és Philip Glass nevével fémjelzett zenei stílus hazai zászlóshajójaként funkcionált. Egyetemi klubokban éppúgy nagy sikert aratott, mint nemzetközi fesztiválokon, de mindössze 3 lemez kiadása után 1990-ben feloszlott. A Zeneakadémián mindhárom lemez anyagából hallhatunk válogatást: megszólalnak a csoport tagjainak kompozíciói, és az amerikai Frederic Rzewski két alapműve, az első lemezen szereplő, erősen politikai töltetű Coming Together és az Attica is.

 A jazz és a könnyedebb műfajok kedvelőinek is bőven lesz miből válogatniuk. A Budapest Music Centerbe érkezik a „norvég Miles Davis”, korunk egyik leginvenciózusabb kísérletező jazzmuzsikusa, Nils Petter Molvær, aki folyamatosan feszegeti a hagyományos improvizatív zene határait. Budapestre legújabb, Switch című lemezének anyagát is elhozza.

Az Opus Jazz Clubban az osztrák jazz legnevesebb kortárs zongoristája, David Helbock berlini triójával lép majd fel, de itt lesz a műfaj meghatározó egyénisége Franciaországból, az idén 79 éves Michel Portal és duettpartnere, a tangóharmonika új francia csillaga, Vincent Peirani is.

A jövőre 75 éves Sáry László köszöntésének alaphangját már idén megadják a muzsikusbarátok egy egész estés koncerttel a BMC nagytermében, ahol a mester legújabb darabjainak ősbemutatóit is hallhatja a közönség.

A fesztivál jazzprogramját egy Grammy-díjas világsztár, a billentyűs hangszereken is kiváló, de mindenekelőtt trombitás zseniként jegyzett Nicholas Payton és zenekara is gazdagítja. Első saját lemeze, az 1994-ben megjelent From This Moment mai napig számos rajongó egyik kedvence. A Budapest Jazz Clubbanvilágklasszis kísérőzenészekkel felvértezett formációjával legutóbbi Sketches of Spain albuma mellett a hamarosan megjelenő Numbers című korongról is szemezget majd.

A Mary Wigman Dance Evening során az ecuadori koreográfus, Fabián Barba a német expresszionista táncművész, Mary Wigman elsöprő sikerű első amerikai turnéját és senkivel össze nem téveszthető stílusát varázsolja a néző szeme elé a Trafóban. Ivana Müller előadásainak címei mindig pontosak, hol játékos formában, hol pedig filozofikusan, de magukban hordozzák az adott produkció alapkérdését. Az In Commonban a Horvátországban született, jelenleg Franciaországban élő táncos, koreográfus, rendező, író tíz előadójával társadalmi koreográfiákként mutat be politikai rendszereket. Az előadás központi kérdése pedig nem több és nem kevesebb, mint az, hogy ki, mit és milyen formában képvisel.

Az A38 Hajó, a szórakozni vágyó ifjúság kedvelt célpontja a CAFe alatt is remek programokkal várja a fiatalokat: Benjamin Clementine egy éve még utcazenészként kereste a napi betevőt, most pedig Európa legfelkapottabb koncerthelyszínei versengenek a kegyeiért.

A kortárs art-rock egyik legjelentősebb alakja, az amerikai dalszerző és gitáros, a februárban megjelent negyedik lemezét bemutató Annie Clark, azaz St. Vincent először lép fel Magyarországon. Minden túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy ez lesz az év egyik legfontosabb klubkoncertje, amit vétek lenne kihagyni, hiszen a tomboló sikerrel zárt nyári fesztiválkörút után a művésznő nálunk nyitja meg a Digital Witness-turné őszi európai szakaszát.

A „polihisztor” képzőművész-grafikus-fotós-zenész Scott Hansen és együttese, a Tycho legfrissebb, Awake című lemezének bemutató koncertjével jön az A38-ra. Az alapvetően elektronikus összhangzatú, instrumentális, lassan építkező hangzásvilág élőzenei megszólaltatása (az azt kísérő, arculatformáló vetítésekkel összhangban) teszi egyedülállóvá a Magyarországon még sosem járt triót.

 A Napra Zenekar frontembereként ismertté vált gitárprímás, Both Miklós több hónapon át járta Kínát, hogy utazólemezt rögzítsen helybéli zenészekkel, amelyet most a Millenárison hallhat a nagyérdemű.

Két kiváló művész, Lajkó Félix és Alexander Bălănescu egy estére találkozik a Bálnában, hogy külön-külön bemutassák azt a szabad zenei formát, melyet évtizedekig építettek. Az est fénypontja pedig kétségkívül a két hegedűs találkozása, egymás számainak improvizatív továbbgondolása, egymás hegedűjátékának elismerése és kiegészítése lesz – a hallgatóság legnagyobb örömére!

Szintén a Bálna látja vendégül az 1983-ban alapított szlovéniai énekegyüttest, a Perpetuum Jazzile-t, akik Toto világslágere, az Africa feldolgozásával váltak népszerűvé, amit a legnagyobb internetes videómegosztón felkerülése óta több mint tizenhét millióan tekintettek meg.

Svédország nemzeti büszkesége, a The Real Group kivételes zenei minőségű produkciói immár közel harminc éve nyűgözik le a világot. Az öt énekes az évek során a tökéletes, kristálytiszta hangzás és a személyes hangvételű előadásmód olyan kombinációját alakította ki, amellyel mindenkit elvarázsolnak.

A Budapest Sound Collective Elemek című programsorozatának középpontjában a hang fizikai tulajdonságai – mint például a hangerő, a hangszín – állnak. Az első koncert, az Elemek Vol. 1 – Tér a hang és tér kapcsolatát járja körül: miként befolyásolja a hangot az azt körülvevő térbeli környezet, illetve miként hoz létre a hang változatos térillúziókat.Az izgalmas kísérletet Dubóczky Gergely vezényletével a Prague Modern, Csalog Gábor és Varga István mutatja be.

A kortárs színház egyik legjelentősebb alkotója, Robert Wilson 1914 című darabjában a cseh irodalom ikonikus regénye, a Švejk, egy derék katona kalandjai találkozik Karl Krais Az emberiség végnapjai című háborúellenes művével. A különleges látványvilág, metaforikus színpadi képek gazdagsága, a zene, a színpadi poézis és a meghökkentő humor eme egyedi kollázsát a Vígszínház tűzi műsorra.

Egy este, két művész, négy romkocsma; ez lesz az Irodalmi vándorcirkusz dióhéjban. Tizenkét napon keresztül minden este másik író-zenész páros járja végig Budapest négy ikonikus romkocsmáját – Kék Ló, Rácskert, Mika Tivadar Mulató, Kisüzem –, hogy minden helyszínen az irodalom és a zene segítségével – a felolvasások és arra reflektáló zenéken keresztül egyedülálló és megismételhetetlen kortárs performansz jöjjön létre. A párosok névsora önmagában garancia az elsőrangú szórakozásra: Karafiáth Orsolya és Legát Tibor, Kemény István és Deák Bárdos Ági, Háy János és Beck Zoltán, Grecsó Krisztián és drMáriás, Darvasi László és László Attila, Cserna-Szabó András és Tóth Viktor, Garaczi László és Both Miklós, Kukorelly Endre és Lamm Dávid, Nádasdy Ádám és Márkos Albert, Németh Gábor és Vázsonyi János, valamint Tóth Krisztina és Juhász Gábor. A fesztivál zárónapján pedig a tizenkét páros a CAFe Sátorban ad majd fergeteges „after partyt”.

A rengeteg zenei-, tánc- és színházi program mellett számos kiállítás várja a képzőművészet rajongóit a CAFe-n. A Budapesti Fotóutca Fesztivál a magyar fotózás két legmeghatározóbb helyszíne – a Capa Központ és a Mai Manó Ház – között, vagyis a Nagymező utcában három téma köré csoportosítva mutatja be a fotográfia nyelvét. Láthatók lesznek professzionális művészek Budapestről készített fotói; jeles előadóművészek, színészek, showmanek, standuposok fordítják le – persze sok-sok humorral – egy-egy kép üzenetét a hétköznapi beszélt nyelvre; s végül a családi fotók világán keresztül az amatőrök is szerephez jutnak.

A Ludwig Múzeum új tárlata, a Forradalom | Anarchia | UtópiaKözép- és Kelet-Európára fókuszál, a 80-as évektől napjainkig igyekszik feldolgozni a címében is megfogalmazott tematikát, és azt feszegeti, vajon a kortárs művészet elindítója-e a lényeges társadalmi, politikai változásoknak, vagy inkább reagál-e azokra.

A Kortárs Galériák Hétvégéjén 15 fővárosi kiállító-teremben – Ágens Galéria, Biksady Galéria, Budapest Galéria, Erlin Galéria, Faur Zsófi Galéria Budapest, Fény Galéria, FUGA Galéria, INDA Galéria, Kiskép Galéria, Kugler Art Szalon, KULTI – Csontváry Művészeti Udvarház (a régi B32 Galéria), L’Art Management (a régi B55 Kortárs Galéria), Platán Galéria / LATARKA / Lengyel Intézet, Új Budapest Galéria, – egy sor olyan műtárggyal találkozhatunk, amelyek akár témaválasztásukkal, akár a felhasznált anyagok, akár a megformálás tekintetében az átmenetiség helyzetére, a köztes létezésre, a határátlépés pillanatára reflektálnak.

A CAFe ideje alatt is érdemes lesz nyitott szemmel és füllel járni Budapest utcáin, hiszen bármikor hangversenyteremmé változhat egy tér, mozivászonná egy tűzfal, színházzá egy kirakat, táncparketté egy buszmegálló. Színészek bukkannak elő lépten-nyomon, balett-táncosok piruetteznek át a zebrán kecsesen mellettünk, vonósnégyesek játszanak popzenét a macskaköves utcákon, kórusok szórakoztatják a villamosra várókat és a városlakókat. A Közlekedő Kultúra 2.0 performanszai bárhol és bármikor feltűnhetnek a 17 nap alatt.

Az egykori bazársor helyén kialakított Városháza Park a CAFe Budapest idején is mozgalmas helyszín lesz, koncertek, kabaré, irodalmi műsorok kelnek versenyre a körúti zsivajjal. A változatos zenei programok mellett, bemutatóknak és irodalmi párbeszédeknek is otthont ad a fesztivál idején felállított „Üvegház”, amely a nézelődő betérők és a CAFe Budapest programjai iránt érdeklődők előtt egész nap nyitva áll. Visszatér a régen nagy sikerrel játszott irodalmi kabaré, a Legénytoll, a pódiumon pedig jeles írók – Kiss Judit, Lackfi János, Szálinger Balázs– hétköznapjaiba pillanthatunk be.

 A fesztivál társrendezvényei

Szintén újdonság, hogy 2014-ben társrendezvényként három nagy múltú esemény is a CAFe eseménysorozatához kapcsolódik.

Az Art Market Budapest Kelet-Európa régióvezető művészeti vásáraként immáron negyedik alkalommal várja a kiállítókat és művészetbarátokat a Millenárison október 9. és 12. között.  A mintegy 6000 négyzetméteren felépülő kiállítás és vásár több mint félezer művész számára biztosít bemutatkozási lehetőséget. A vásár programja idén új elemekkel is bővült: az Art Photo Budapest elnevezésű kiállítási szekció a fotóművészet egyik új európai fővárosaként igyekszik pozícionálni Budapestet, kiemelt programja keretében a vásár vendégvárosaként Berlint látja vendégül. Kísérőesemény lesz továbbá a sCULTURE elnevezésű szoborkiállítás, amely az épületek közötti szabadtéri szoborparkkal egészíti ki a különleges művészeti tárlatot. A teljes program a www.artmarketbudapest.hu oldalon is nyomon követhető.

Az Armel Operaverseny és Fesztivál a világon egyedülálló kezdeményezés, amely során a zsűri öt különböző ország operaprodukciójának két-két főszerepére keresi a legmegfelelőbb operaénekeseket a világ több pontján tartott meghallgatásokon. Az idén hetedik alkalommal megrendezendő seregszemlének a CAFe égisze alatt az Erkel Színház, a Zeneakadémia és a Thália Színház ad otthont október 9. és 17. között. A verseny során olyan kortárs darabok szerepeire pályáznak az ifjú tehetségek, mint az egyik leghíresebb olasz kortárs zeneszerző, Marco Tutino legújabb operája, A parázs, amely Márai Sándor A gyertyák csonkig égnek című regényét dolgozza fel. A svájci Christian Henking: Figaro ¿ című műve Mozart és Rossini nyomdokain Beaumarchais 18. századi műveit mai formában éleszti újjá – többek között egy híres svájci rapper közreműködésével.

 Elhangzik majd a „cseh Pomádé király”, Jaroslav Krček egyfelvonásos gyermekoperája, amely ugyanazt az Andersen-mesét dolgozza fel, mint a nagysikerű Ránki-mű. Az előadás második felét egy magyar ősbemutató teszi ki: Kerek Gábor díjnyertes, Paródia című műve egy általános iskolai kémiaóra kifigurázása.Az örökké civakodó angol bábházaspár, Punch és Judy történetét a híres angol zeneszerző, Sir Harrison Birtwistle véres horroroperává komponálta. A darab Magyarországon először az Armel Opera Fesztiválon lesz bemutatva. Az eseménysorozat egyetlen klasszikus, ámde ritkaságnak számító előadása Mozart Mitridate, Pontus királya című operája, melyet a szerző mindössze 14 évesen írt. A különleges látványvilágú előadás már több nemzetközi fesztivál programjában is szerepelt. További információk a www.armelfestival.org oldalon találhatók.

A 11. Design Hét Budapest fókuszában a mindennapi életünket egyre inkább átható technológia, az internet, az okoseszközök használatának általános elterjedése és ezeknek a design számos területére gyakorolt hatása áll. A számos program mellett a formatervezés és a technológia kapcsolódási pontjait, lehetőségeit, legújabb eredményeit, aktuális kérdéseit járja körbe. A programsorozat a díszvendége Hollandia lesz, egyik kiemelkedő eseménye pedig Jurgen Bey, világhírű holland dizájner látogatása és prezentációja a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME). Részletes információ a www.designhet.hu oldalon érhető el.

A Central European Fashion Days / Gombold újra! a régió legnagyobb divateseménye, mely bemutatkozási lehetőséget nyújt a Csehországból, Lengyelországból, Szlovákiából és Magyarországból álló „Visegrádi négyek” feltörekvő divattervezői számára, mindemellett ösztönzi a közép-európai régió kreatíviparának aktív együttműködését. A rendezvényt a Design Terminál Nemzeti Kreatívipari Központ szervezésében valósul meg október 3. és 5. között.

A fesztivál szervezőinek fontos célja, hogy Budapestet bel- és külföldön egyaránt a kulturális turisztikai célpontok kiemelt sorába helyezze, így a nemzetközi pozícionálásban a Magyar Turizmus Zrt. is közreműködik. Annak érdekében, hogy az eseménysorozat híre a lehető legszélesebb közönséghez eljusson, a Médiaszolgáltatatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) stratégiai médiapartnerként a közszolgálati rádió és televíziós csatornák műsoraiban kiemelten foglalkozik a fesztivál programjaival.

 A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál teljes programkínálata és további információk a www.cafebudapestfest.hu oldalon olvashatók.