Értékes órákat rabolnak el napjainkból az elintézendő feladatok, a bevásárlás és az ingázás – ez derült ki a CIB Bank megbízásából készült Nagy Időbevallás reprezentatív kutatásból[1]. Bár szíve szerint több időt szánna a családra és alvásra, az átlagmagyar mindennap majdnem egy órát pazarol ügyintézésre – beleértve a banki ügyek intézését is –, alig kevesebbet, mint amennyit a gyerekeivel tud tölteni.
A CIB Bank megbízásából készített reprezentatív felmérés szerint szórakozásra, kikapcsolódára biztosan nem jut naponta nyolc óránk: erre a 24 órából mindössze kicsit több mint 2 óra marad. Az alvással eltöltött idő sem éri el a kívánatos szintet: erre alig hét óra jut naponta. A teljes munkaidőben foglalkoztatottak több mint 8 órát dolgoznak a hétköznapokon, és 1 óra megy el minden nap az ingázással.
A munkán, alváson, szórakozáson kívül
Közel két órát vesz el a napunkból a házimunka, de elmegy kicsit több mint 1-1 óra a személyi higiéniára és az evésre-ivásra is. Majdnem 1 órát visz el a vásárlás is. A gyerekekre hatvan percnél is kevesebb jut, ami alig több annál, mint amennyit az elintézendőkkel töltünk.
A megkérdezettek harmada érzi úgy, hogy túl nagy szeletet hasít ki az életéből a munka, az ezzel összefüggő utazás és az ügyintézés, miközben a kelleténél kevesebbet fordíthat a családra, a sportra, az alvásra és a hobbijára. Ha tehetnék, a legtöbben a családjukkal lennének többet (67%), bár a nőkre ez inkább igaz, mint a férfiakra (59% vs. 75%). Fordított a helyzet a szabadidős tevékenységeknél: ezekhez a férfiak rendelnének több időt (37% vs. 21%), csakúgy, mint a sportolásra: a férfiak 30%-a mozogna többet, míg a nőknél csupán 20% ez az arány. Egyetértés van a nemek között abban, hogy jól jönne több pihenés, ezt a megkérdezettek 50%-a jelezte, a nők és a férfiak nagyon hasonló arányban (52% vs. 47%). Csaknem ugyanennyi válaszadó vágyna több utazásra, kirándulásra: 48% fordítana erre több időt, ha tehetné.
Hogyan juthat több idő arra, amire szeretnénk?
A felmérés szerint akár több mint évi 2 teljes napot spórolhatnak maguknak azok, akik kihasználják a különböző digitálisan elérhető, nagyrészt pénzügyi megoldásokat, pl. internetbankot, banki mobilapplikációt, online bankkártyás fizetést, csoportos beszedési megbízást a rezsiköltségek fizetésére, online vásárlást, online ügyintézést.
Ezek közül a legtöbben a netes vásárlás lehetőségével élnek: a megkérdezettek 82%-a legalább alkalmanként vásárol az interneten, 66%-uk bankkártyával fizet ilyen esetben. Internetbankolni 62% szokott, de több mint felük ügyfélkaput, valamint a telefonos és a rezsiszolgáltatók által biztosított online ügyintézés lehetőségét is használja. 41% foglal online időpontot, ha hivatalos ügyet, pénzügyeket intéz, vagy ha orvoshoz, illetve szépségszalonba megy, de a kulturális programokra is előszeretettel vesznek jegyet online: 38% szerzi be színház-, koncert- vagy mozijegyét az interneten.
A megkérdezettek szerint a legtöbb időt a netes bankolással lehet megtakarítani: 46% mondta azt, hogy ezzel éves szinten több mint öt órát spórol, 23% pedig több mint 2 teljes napra becsüli az így megtakarított idő mennyiségét. A fontosabb banki ügyekben ugyanakkor sokan továbbra is igénylik a személyes találkozót, és ez akkor is igaz, ha egyébként digitális megoldások szintén a rendelkezésükre állnak. A legtöbb válaszadó ennek okaként azt jelölte meg, hogy így részletesebb tájékoztatást kap (62%), de sokan (47%) jelezték, hogy igénylik a személyes kapcsolatot az ügyintézővel, illetve félnek, hogy elrontanak valamit az online ügyintézés során.
Ez egybevág a CIB Bank tapasztalataival is: a bank szakértői úgy látják, hogy az ügyfelek egyelőre olyan ügyekben is szívesen keresik fel a fiókokat, melyeket akár online is el tudnának intézni, mert igénylik a szakértői támogatást. A fiókokban dolgozó munkatársaknak ezért fontos szerepe van az edukálásában is: sok esetben az ő segítségükkel, a fiókban próbálják ki az ügyfelek a CIB Bank Mobilalkalmazásban elérhető olyan egyedülálló funkciókat, mint pl. az akár 7 perc alatti folyósítást biztosító személyi kölcsön igénylés vagy a hazai piacon úttörő #withPAY-t, melyek jó példák arra, hogy a bank hogyan szeretne minél több időt spórolni ügyfeleinek. Utóbbi szolgáltatással a CIB Bank ügyfelei a bankszámlaszám ismerete és így megadása nélkül indíthatnak egymás között átutalási műveleteket: elég kiválasztani a partnert telefonjuk névjegyzékéből. Ehhez előzetesen engedélyezni kell az alkalmazásnak a hozzáférést a telefonkönyvhöz. Ha a kapcsolatok között van olyan személy, aki szintén a CIB Bank ügyfele, és regisztrált a szolgáltatásra, ez megjelenik a #withPAY menüpontban: az utaláshoz elég kiválasztani a nevét, megadni az összeget, majd beírni a megjegyzést, és már jóvá is íródik az adott összeg a fogadó fél számláján.
[1] A kutatást a CIB Bank megbízásából az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készítette online megkérdezéssel, 18-69 évesek körében, 2018 júliusában. A felmérés reprezentatív a magyar lakosságra nem, korcsoport, végzettség, lakóhelytípus és régió alapján.