Magyarország nem teljesít jobban a 15 éves diákok tudását felmérő PISA vizsgálat tükrében. Szövegértésben jelentős a visszaesés a 2009-es, matematikában és természettudományokban pedig a 2009-esnél lényegesen gyöngébb 2000-es szinthez képest is. Még ezeknél is rosszabbak az eredmények a kreatív problémamegoldás területén: a 44 vizsgált ország közül a 33. helyet sikerült megszereznünk, a régióban egyedül Bulgáriát előzve meg. A diákok több mint egyharmada ráadásul olyan rossz eredményt ért el, ami semmilyen továbbtanuláshoz, szakmai képzéshez nem elegendő, ők tehát teljesen kiszorulhatnak a munkaerőpiacról.
A magyar visszaesés oka egyértelmű: a gyönge teljesítményt nyújtók 2009 óta még gyöngébbek lettek. Tekintettel arra, hogy az orbáni oktatási rendszer éppen őket próbálja mielőbb kiszorítani a minőségi közoktatásból, a következő évekre az eredmények további romlása prognosztizálható.
A Demokratikus Koalíció ebből a szempontból tanulságosnak tartja a lengyel példát, ahol a diákok másfél évtizede még a magyarországinál lényegesen rosszabb teljesítményt nyújtottak. A lengyel közoktatást aztán a modern pedagógiai kutatások felismeréseit szem előtt tartva reformálták meg annak irányítói, aminek eredményeként a lengyel diákok teljesítménye látványosan, ugrásszerűen javult, az Orbán-kormány közoktatás területén megtett minden lépése viszont az elmúlt négy év során éppen e felismerésekkel ment szembe- írta szerkesztőségünknek megküldött közleményében Niedermüller Péter, a DK alelnöke.