Az elmúlt két év komoly nyomot hagyott a taxis piacon, a résztvevők száma csökken, a megmaradt társaságok összesített eredménye viszont szépen alakul – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató elemzéséből.
2013 szeptemberében lépett életbe a fővárosban a taxik formai és árazási szabályozása, ami erősen átalakította a piacot. Az új rendszer és a közösségi fuvarszolgáltatásokkal folytatott verseny megtizedelte a cégeket a piacon, de a talpon maradt társaságok minden korábbinál eredményesebben működnek. Az Opten szerint erről tanúskodik, hogy mind az alkalmazotti létszám, mind az árbevétel és az eredmény tekintetében felfelé ívelő pályán vannak a taxis személyszállító vállalkozások.
A taxitársaságok összesített árbevétele több mint száz százalékkal nőtt 2012-ről 2014-re. Mivel nem tűnik reálisnak, hogy a kereslet növekedett ennyivel, továbbá a piac közel 80 százaléka budapesti bevételekből adódik, vélhetően a szigorodó jogszabályi környezet fehérítő hatása látszik erősen az országos adatokban.
Év | Árbevétel összesen (eFt) | Adózás előtti eredmény összesen (eFt) | Adózott eredmény összesen (eFt) | Adó összesen (eFt) | Személyi jellegű ráfordítások összesen (eFt) |
2010 | 5 273 633 | -573 099 | – 597 303 | 24 204 | 1 354 898 |
2011 | 4 447 623 | -405 027 | – 424 016 | 18 989 | 1 146 273 |
2012 | 4 248 072 | -303 104 | – 331 443 | 28 339 | 1 122 785 |
2013 | 7 141 793 | -159 530 | – 198 790 | 39 260 | 1 652 533 |
2014 | 8 699 148 | 71 548 | 29 412 | 42 136 | 1 761 330 |
A szegmens fehéredésére utal az is, hogy a javuló eredményeket a cégek számának drasztikus visszaesése mellett sikerült elkönyvelnie a szektornak. 2013-ban még közel ezer társaság működött az országban, ami 2015 szeptemberére 900 alá esett, miközben az összesített alkalmazotti létszám 1200-ról 2000-re emelkedett.
A konszolidációra és a kétes adófegyelmű kényszervállalkozások számának visszaesésére vall az is, hogy a taxiként működő egyéni vállalkozók száma ugyanebben az időszakban az Opten adatai szerint 6800-ról 6000-re csökkent.
Az autókra és az adminisztrációra vonatkozó szabályok szigorodása a jelek szerint túl nagy terhet rótt a társaságokra, a hatósági ellenőrzések sűrűsödése pedig már sok volt a vállalkozók jelentős részének. A létszámadatokból jól látható, hogy a cégek alkalmazotti létszámának növekedése lényegében megegyezik az egyéni vállalkozók számának csökkenésével, vagyis a vállalkozásként működő taxisok beálltak a tőkeerősebb cégekhez. Mindez feltehetőleg nem hagyta érintetlenül az adófegyelmet sem, a fehérebben működő nagy cégek súlyának növekedése az érdemben nem változó piacméret mellett oda vezetett, hogy nőtt a beszámolókba bekerülő bevétel.
Ezt támasztja alá az is, hogy a legnagyobb árbevételű taxitársaságok árbevétele javulást mutat, és adózás előtti eredményük is jelentősen növekedett.
Cégnév* | Értékesítés nettó árbevétele (eFt, 2014) | Értékesítés nettó árbevétele (eFt, 2013) | Adózás előtti eredmény (eFt, 2014) | Adózás előtti eredmény (eFt, 2013) |
Főtaxi Zrt. | 1 241 297 | 1 077 773 | 57 851 | 13 387 |
RT 5 TAXI HOLDING Kft. | 981 072 | 815 233 | 72 774 | 9 694 |
CITY-TAXI Fuvarszervező Szövetkezet | 471 366 | 419 047 | 1 479 | 1 415 |
BUDAPEST TAXI Kft. | 280 555 | 23 609 | 14 906 | 2 771 |
6×6 Taxi Kft. | 270 426 | 271 835 | 16 486 | 3 112 |
SEPFA Hungária Kft | 253 492 | 195 433 | 2 626 | -37 |
TAXI 4 Kft. | 212 312 | 101 962 | 2 458 | 2 018 |
TOP Taxi-2000000 Kft. | 176 984 | 172 853 | 9 659 | 2 859 |
Royal Limousine Kft. | 172 080 | 123 823 | 42 345 | 16 654 |
Taxi-Flottakezelő Kft. | 161 893 | 111 419 | 501 | 310 |
Összesen: | 4 221 477 | 3 312 987 | 221 085 | 52 183 |
*TEÁOR 4932: „Taxis személyszállítás” főtevékenységgel rendelkező cégek
Az Opten szerint azonban a taxitársaságok nem dőlhetnek hátra: a jövőben már az olyan közösségi autószolgálatokkal is fel kell venniük a versenyt, mint az UBER. Ráadásul a verseny – a taxitársaságok szemszögéből – távolról sem nevezhető fairnek. Az utazóközönség között jelentős az átfedés, de a közösségi autószolgálatok gyakorlatilag egészen „más pályán” szállhatnak versenybe ugyanazért az ügyfélközönségért. Rájuk ugyanis nem vonatkoznak a taxitársaságokra rótt szigorú gépjárműfeltételek és adminisztrációs szabályok. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a közösségi autószolgálatok – a világszerte használt közösségi szolgáltatásokhoz hasonlóan – nem hagyományos cégstruktúrában működnek, jellemzően nincsenek magyarországi gazdasági társaságként nyilvántartva, így a hazai cégtörvény szabályai sem vonatkoznak rájuk – ellenőrzésük nem egyszerű feladat a hatóságok számára sem.