Pest megye és az agglomeráció egy különadót kapott a nyakába 2015-ben – értékelte Tóbiás József pártelnök az M0-s autóút és a bevezető útvonalak fizetőssé tételét csütörtökön, budapesti sajtótájékoztatón.
A szocialista pártelnök-frakcióvezető rámutatott: minden egyeztetés és érdemi párbeszéd nélkül vezetnék be az érintett területeken az útdíjat.
Hozzátette: az intézkedés felháborodást és elemi tiltakozást váltott ki. Tóbiás József szerint “a felelőtlen kormány” elveszítette valóságérzékét, kapkod és az internetadó miatt elveszített 200 milliárdot keresi, bármilyen áron szeretné betoldani a büdzsét. Ez is jelzi a költségvetés megalapozatlan voltát 2015-re – mondta.
Kitért arra is, hogy az üzemanyag árának felét adó formájában fizetik az állampolgárok azért, hogy abból utakat építsenek és azokat karbantartsák. Az e-útdíj bevezetése szintén ezt szolgálta, és 2013-tól a településeken a gépjárműadó 60 százalékát vonta el a kormány azzal a céllal, hogy autópályákat és utakat építsen.
Egy kérdés marad: melyik autópályát, utat építették hazai forrásból – vetette fel, hozzátéve, szerinte egy ilyen sincs.
Tóbiás József úgy fogalmazott: Pest megye és az agglomeráció, mely szorosan összefonódik a fővárossal mind gazdasági, mind oktatási, egészségügyi téren, egy különadót kap a nyakába jövőre.
Szentgyörgyi József, az MSZP Pest megyei elnöke, Halásztelek polgármestere kiemelte: ez az ország közepe, az ország gazdasági centruma, s közel 3,1 millióan élnek a fővárosban és Pest megyében.
Rámutatott: most arra késztetik az embereket, hogy újra a kistelepülések belső útjait használják, ami dugóval, környezetszennyezéssel, újabb balesetekkel jár majd.
Elmondta: városának az átengedett gépjárműadó 60 százaléka 40 millió forintot jelent, azaz minden lakos után négyezer forint úthozzájárulást fizettek be. Most további 5 ezer forint éves díj terhelne minden autóst.
Azt kérte, hogy a 187 Pest megyei polgármesterrel közösen tiltakozzanak az intézkedés ellen, és hogy a Pest megyei közgyűlés rendkívüli ülést tartson, és lépjen fel a kormány ilyen irányú tervei ellen.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerdán megerősítette, hogy januártól megszűnik az M0-ás általános díjmentessége: megyei matricákat vezetnek be, amelyek egy évre ötezer forintba kerülnek majd. A körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók.
Tóbiás József az elmúlt napok közvélemény-kutatásait értékelve azt mondta: “egy totális állam korrupt rendszere” törvényszerűen megbukik, ha nem figyel arra, hogy a társadalmi igények milyen elvárásokat támasztanak a kormányzással szemben. Az elmúlt másfél hónap szerinte gyökeresen megváltoztatta az elmúlt egy év három választási térképét. Az elmúlt másfél hónap korrupciós ügyei és a kormány részéről a konszolidáció hiánya a társadalmi igényekkel szemben törvényszerűen vezet oda, hogy a Fidesz elveszíti támogatottságát – értékelte az MSZP vezetője, hangsúlyozva: felelős ellenzékre van szükség és ezt pártja meg kívánja jeleníteni.