Cserkuti József a hegyi versenyzés és a túraautózás megkerülhetetlen alakja 76. évében hunyt el. Negyedévszázados versenyzői pályafutása során mintegy 450 serleget nyert el és 27-szeres magyar bajnok autóversenyzőként vonult be az hazai autósport történelmébe. Legnagyobb sikereit az 1970-es évek végétől a BMW modelljeivel érte el.
Az autósport berkekben Öcsi bácsiként ismert Cserkuti József a motorsporttal elsőként szerelőként került kapcsolatba bátyja, a sokszoros motoros bajnok Cserkuti László révén. Ezután következett a motorozás, melyet az autósport váltott: elsőként a navigátori ülésben bizonyított, majd 1967-ben a Taurus Ralin immár pilótaként versenyzett. A hetvenes évek elején hegyi futamokon és raliversenyeken indult, 1971-ben egy pécsi versenyen abszolút győzelmet aratott.
Öcsi bácsi NSU-val aratott sikereire a hetvenes évek végén figyelt fel a BMW akkori hazai forgalmazója, az Interág: együttműködésük számos trófea elnyeréséhez vezetett. 1979-től épített Group 5-ös BMW versenyautót, majd egy BMW 320 és a 635 CSI következett. Később az M3-sok közül a 2.3 EVO, azt követően pedig a 2.5 Sport EVO, a kilencvenes években pedig már az E36 Coupé-val szerzett versenysikerei kísérték.
1994-ben Dancsó Pállal közösen életre hívták a hazai autósport világ egyik meghatározó versenysorozatát az Opel Astra Kupát, melynek jellegzetesen jó futóművét (is) Cserkuti tervezte. Cserkuti József negyedévszázados versenyzői karrierjét több száz győzelemmel, komolyabb baleset nélkül zárta le 48 éves korában. Az autósporttól ekkor sem távolodott el, csapatfőnökként, műszaki tanácsadóként tovább segítette tehetséges fiatalok karrierjét. Mindeközben kifejlesztette saját világmárkáját, az RS5-öt, melynek segítségével az 1:5-ös méretarányú modellautókkal versenyzői – közte fia, Gábor is – számos európa-bajnoki és világbajnoki címet szereztek.
A 2000-es évek végén a BMW Team Hungary szakmai tanácsadója volt, a Palik László-Vida János-Walter Csaba-Wéber Gábor kvartett BMW 120 d-je első magyar autóként hódította meg a legendás Nürburgringi 24 órás versenyt 2009-ben, majd számos kategória győzelmet szereztek más nemzetközi endurance versenyeken is. Ezen kimagasló eredmények elérésében hatalmas szerepe volt “Öcsi” szakértelmének.
Büszke tanítványa Walter Csaba, BMW M Driving Experience instruktor, többszörös magyar bajnok autóversenyző is, közösségi oldalán megható sorokkal búcsúzott mentorától: „…Rád mindig számíthattam. Műszaki érzéked és zsenialitásod világszerte egyedülálló és elismert volt. Elég, ha az RS5 modellek megszámlálhatatlan sikerére gondolunk. Megtanítottál vezetni, autót »olvasni«, érezni és állítani. Meg nem tudom számolni azon telefonhívások számát, amikor éppen egy versenyhétvege közepén te telefonon keresztül – akár modellautóval kipróbálva – segítettél nekem a versenyautó helyes beállítását megtalálni. És 100-ból 100-szor sikerült… Folyamatosan küzdöttél az idő ellen, a másodpercek ellen. Mindig sikerrel. Eddig. Most sajnos nem. Viszont ígérem, hogy én is megpróbálom és az emlékeimben, a szívemben örökké velem maradsz…”
Ma, bár el kell búcsúznunk Öcsitől, öröksége örökre velünk marad.
Fotó: Murányi Gábor, Speedlight