A Forma-1 történetének 1000. futamát követően a mezőny a szezon első európai nagydíjának helyszínére, Bakuba érkezik meg a hétvégén. 2016 óta rendeznek Forma-1-es futamot Azerbajdzsánban és tavaly kezdődött el először itt a szezon európai része a tradicionális barcelonai helyszín helyett.
Az utóbbi két évben izgalmas, történésekkel teli bakui futamot láthattunk. Több baleset és az itt szokásos biztonsági autós fázisok váratlan eredményre vezettek. Tavaly a Red Bull párosa kiejtette egymást, Vettel kockáztatott és vesztett, amivel elvesztette kényelmes előnyét a mezőny élén és végül a győzelmet is. Bottas pedig, aki ezután jó úton haladt a győzelem felé, egy kései defekt következtében kiesett és ezüsttálcán nyújtotta az első helyet brit csapattársa, Lewis Hamilton részére.
„Ez egy igazán nagyszerű pálya. S ezen egy kissé szenvedtem eddig, főként tavaly. Az azelőtti évre nem emlékszem. Érdekes egy verseny lesz. Azzal a céllal utazok oda, hogy az előző évek teljesítményén javítsak. Szerencsés voltam, hogy győztem ott tavaly, de nem igazán tudtam gyors lenni a hétvége során. Várhatóan Valtteri gyors lesz. Úgy hiszem, hogy a Ferrari pedig különösen gyors lesz.” – szögezte le az egyéni ponttáblát vezető brit pilóta.
Az idén eddig taroló Mercedes egyébként egyfolytában azt hajtogatja, hogy a Ferrari milyen gyors az egyenesekben, s emiatt tartanak a maranellói istállótól. Mattia Binotto Ferrari-csapatfőnök viszont nem érti a Mercedes vélekedését, pláne azt nem, hogy miért várják tőlük, hogy gyorsak lesznek Bakuban. „Talán nekünk kéne megkérdeznünk őket, hogyan is tudnak ilyen gyorsak lenni. Nem hiszem, hogy jobbak vagyunk a többieknél az egyenesekben. Nem csak egyenesekből áll Baku, van ott sok kanyar is. Ez egy nehéz városi pálya.”
Azért azt még elmondta az idén kinevezett csapatfőnök, hogy a Ferrari igencsak jól felkészült a hétvégi Azeri Nagydíjra, mivel egy „fontos pillanat” elé néz. Első fejlesztéseit viszi el Bakuba, s amellett az összes eddig összegyűjtött adatot elemezték és megnézték, hogy melyek azok a területek, ahol fejlődhetnek. Az autó beállítását és motormenedzsmentjét a pálya karakterisztikájának megfelelően alakították ki. S persze mivel a biztonsági autó nagy valószínűséggel ki fog menni a pályára a verseny során, így a versenystratégia kialakításánál ezt is figyelembe veszik.
A Mercedes 27 éve az első Forma-1-es istálló, amely úgy kezdte meg a szezont, hogy az első három futamot zsinórban kettős győzelemmel zárta. Ez nagy fegyvertény, de szakértők szerint a hétvégén mégis a Ferrarinak áll majd a zászló. Ez az a pálya, ahol végre ragyoghatnak a nem túl fényes szezonkezdetet követően.
Ami pedig a helyszínt illeti, nem véletlen, hogy ez az első európai verseny a naptárban. Tavaszias időjárás fogadja a mezőnyt Bakuban. A hétvégére várható napos idő és 18 fok körüli hőmérséklet a megszokott ilyenkor a csapatok számára.
A verseny és a pálya
2016 óta rendeznek futamot a bakui pályán, kezdetben Európai Nagydíj név alatt s februárban látott napfényt a hír, hogy 2023-ig biztosan lesz Forma-1-es futam Azerbajdzsán fővárosában.
Az azeri aszfaltcsík egy ultramodern versenypálya, s a monacóihoz hasonlító utcai pálya keveréke. Ez a nyomvonal is a híres mérnök, Hermann Tilke keze munkáját dicséri. Sok a szűk rész, de sok a gyors egyenes is, amely gyorsabbá teszi ezt a helyszínt Monacónál.
Az 51-körös Azeri Nagydíj április 28.-án helyi idő szerint 16.10-kor (nálunk 14.10-kor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 6,003 km, a teljes versenytáv 306,049 km. A körrekordot Sebastian Vettel tartja 2017-ből 1:43.441-es időeredménnyel.
2018-ban Lewis Hamilton (Mercedes) nyerte meg az Azeri Nagydíjat. A brit pilóta ideje 1:43:44.291 volt. A második helyen Kimi Raikkönen (Ferrari) ért célba, míg a bronzérmes helyezést Sergio Perez (Force India) szerezte meg.
Forrás: facebook.com/amberprkft/