A Rali Világbajnokságban egy hónap pihenő után ismét munkába lendülnek a csapatok. A hétvégén ugyanis Finnországba, egy tradicionális helyszínre érkezik meg a mezőny. Ezzel hivatalosan is kezdetét veszi a szezon második fele. Ez a skandináv verseny nagyon kedvelt a pilóták körében. Egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagy sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől.
Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de jött Sebastien Loeb és trónfosztást végzett kétszer is egymás után. Miután azonban Loeb átigazolt a WTCC-be, honfitársa, Sebastien Ogier kaparintotta meg a hőn áhított győztes trófeát a Finn Ralin. 2014-2015-ben ismét finn uralom volt hazai földön, hiszen mindkétszer Jari-Matti Latvala vihette haza a győztes trófeát. Tavaly Ogier-nak azért még sikerült megszereznie a második helyet, miközben a bronzérmes helyen a norvég Mads Östberg ért célba. Idén is sokan fenik a fogukat a finnországi győztes trófeára, de a Volkswagen pilótái idén is nagy eséllyel szállnak harcba a dobogós helyekért.
Nagyon szeretnek itt versenyezni a pilóták. Olyannyira népszerű ez a rali, hogy 20 World Rally Cart is neveztek a versenyre, amire nem volt példa a 2013-as Svéd Rali óta. Azelőtt pedig a 2008-as Német Rali volt ennyire kedvelt. Akkor 23 WRC is rajthoz állt.
Az egyéni ponttáblát hatalmas előnnyel vezeti Sebastien Ogier. A francia pilóta uralma eddig töretlen, pedig csak az első két futamot tudta megnyerni. Szerencséjére azonban szinte mindenhol dobogós volt, csak az előzőn, a Lengyel Ralin nem. A rajtolási sorrendből eredő hátrányát nem tudta ledolgozni a kelet-európai ralin, s így csak a hatodik helyet tudta megszerezni. Szerencséjére rajta kívül senki nem tudott kétszer nyerni idén, így történhetett meg, hogy az eddigi hét versenyen hat versenyzőnek is sikerült felállnia a dobogó legfelső fokára. S ez az, amiért még mindig ő vezeti a tabellát a versenyzők között.
Az egyéni ponttábla második helyén álló Dani Sordo nem túl szerencsés. Tesztbalesetet szenvedett ugyanis a csapat által július elején tartott tesztelés során. Előnyét a ponttáblán nehezen tartja meg így a spanyol pilóta, különösen akkor, ha a lengyelországi győztes Andreas Mikkelsen át tudja menekíti jó formáját Finnországba. A norvég pilóta ugyanis csak egy ponttal lemaradva áll Sordo mögött a harmadik helyen a pilóták között. A Hyundai spanyol pilótája nagy sebességnél szenvedett balesetet és ekkor elrepedt a csigolyája. Helyette a Hyundai tesztpilótája, Kevin Abbring kap lehetőséget Finnországban.
Drámai véget ért a Lengyel Rali azután, hogy a sokáig az élen álló és a versenyt vezető Ott Tanak defektet kapott és elvesztette az elsőséget. Ezzel az addig a második helyen autózó Andreas Mikkelsen ezüsttálcán kapta a győzelmet. A harmadik helyen az a Hayden Paddon állhatott dobogóra, aki az előző két ralin célba sem tudott érni.
A hétvégi lesz az a rali, ahol az autók állandóan a levegőben vannak, s ez nagy látványosságot ígér a nézőknek. Az Ouninpohja szakasz mind közül a legismertebb. Ez a gyorsasági szakasz a szezon egyik leggyorsabbja. Sebastien Ogier is a kedvencei között tudja. „Ha megkérnének arra, hogy állítsam össze a világbajnokság legjobb gyorsasági szakaszainak listáját, az Ouninpohja biztosan szerepelne rajta.” – nyilatkozta korábban a címvédő világbajnok. A francia tisztában van azzal, hogy ki az úr Finnországban. „A finnek általában erősek hazai versenyükön. Azt gondolom, hogy a csapattársam, Jari-Matti Latvala különösen nagy kihívást fog jelenteni. Ő az, akit le kell majd győznie mindenkinek.”
A rali
A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak.
A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn Ralin őrült mód hajtott a mezőny, az átlagsebesség 122,86 km/óra (!) volt. A főhadiszállás Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is. A Paviljonki szervizpark a központban várhatóan ezúttal is nagy tömegeket vonz majd.
A rali a tavaly bevezetett csütörtöki esti Harju utcai gyorsasági szakasszal nyit. Most is a pénteki nap lesz a rali leghosszabbja, amikor is a mezőny nyugat felé veszi az irányt Keuruu felé. Ott olyan klasszikus erdei gyorsaságikon halad keresztül a rali, mint a Mökkipera vagy a Jukojarvi.
Szombaton a csapatok délnek tartanak majd, Jamsa régióba, ahol a mezőny kétszer is áthajt a híres 33 km-es Ouninpohja szakaszon. Ez a nap kihagyhatatlan élményt nyújt majd a nézőknek és hatalmas kihívást a résztvevőknek. Vasárnap olyan területekre „téved” a mezőny, ahol a 2000-es években még nem járt raliautó.
A skandináv rali négy napon át tart, s a 24 gyorsasági szakasz 333,99 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja: 1370,66 km.
Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:
2015 Jari-Matti Latvala (VW)
2014 Jari-Matti Latvala (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 S Loeb (Citroën)
2011 S Loeb (Citroën)
2010 J-M Latvala (Ford)
2009 M Hirvonen (Ford)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 M Grönholm (Peugeot)
2004 M Grönholm (Peugeot)
2003 M Märtin (Ford)
2002 M Grönholm (Peugeot)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 M Grönholm (Peugeot)
1999 J Kankkunen (Subaru)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi)
1997 T Mäkinen (Mitsubishi)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi)
1995 T Mäkinen (Mitsubishi)
1994 T Mäkinen (Ford)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 D Auriol (Lancia)
1991 J Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása a Lengyel Ralit követően:
Egyéni
- Sebastien Ogier (FRA) Volkswagen Motorsport 132 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai Motorsport 68 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Volkswagen Motorsport 67 pont
- Mads Östberg (NOR) M-Sport WRT 58 pont
- Hayden Paddon (NZL) Hyundai Motorsport 57 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Volkswagen Motorsport 56 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai Motorsport 48 pont
- Ott Tanak (EST) DMACK WRT 34 pont
- Kris Meeke (GBR) Abu Dhabi WRT 26 pont
- Eric Camilli (FRA) M-Sport WRT 22 pont
Gyártók
- Volkswagen Motorsport 178 pont
- Hyundai WRT 108 pont
- M-Sport WRT 90 pont
- Hyundai Motorsport N 78 pont
- Volkswagen Motorsport II 74 pont
- DMACK WRT 40 pont
- Jipocar Czech National Team 18 pont
- Yazeed Racing 4 pont
(Forrás: Amber PR)