Formula Student Hungary (FSH) 2013

Mi az a Formula Student (FS)?

A Formula Student egy nemzetközi mérnökverseny, amelynek célja egy olyan formula autó tervezése, kivitelezése és képzeletbeli piacra dobása, amelyet egyetemi hallgatók építenek meg. A csapatok nemzetközi versenyek keretében mérkőznek meg egymással.

 

Az FS-sorozat még az 1980-as években indult el az Egyesült Államokból. A helyi autóipari vállalatok felismerték, kevés szakmai gyakorlatot szereznek a műszaki egyetemeken a leendő mérnökök, így ez a sorozat hozzásegítheti őket gyakorlati tudásuk fejlesztéséhez. Ma már mintegy háromszáz állandó csapat működik a világon. Észak-Amerika mellett Dél-Amerikában, Ázsiában, Ausztráliában és Európában is szerveznek FS versenyeket. Hazánkban 2010 óta Győr ad otthont a Formula Student Hungary-nek.
A FS versenyautói álló helyzetből 3,5–3,8 másodperc alatt érik el a 100 km/órás sebességet, ami csak kevéssel marad el a valódi Formula 1-es gépekétől. Talán ezért is követi figyelemmel a versenysorozatot több nagynevű F1-es szakember is (pl. a Mercedes GP csapatfőnöke, Ross Brawn, vagy a BMW-sportigazgatója, Mario Theissen).
A Formula Student Hungary (FSH)
2010. Az első Formula Student Hungary
A belső égésű motorok versenyén 14 csapat állt rajthoz, a Continental megfigyelőként vett részt a versenyen.
2011. A második FSH főszervezője és egyik főtámogatója már a Continental volt.
32 csapat (2 magyar) vett részt a világ minden pontjáról. Az augusztusi eseményre csaknem kétezren voltak kíváncsiak.
2012. A hazai FS történetében először villanyautók is versenyeztek.
A belső égésű motoros versenyautók kategóriájában 31 (2 magyar), az elektromos versenyben pedig 10 (1 magyar) csapat állt rajthoz. A Continental 13 – köztük 1 magyar – csapatot támogatott. . A versenyhétvégére mintegy háromezren látogattak ki. A tavalyi FSH főszervezője és főtámogatója szintén a Continental volt.
Az idei Formula Student Hungary
Idén negyedszer rendezik meg a Formula Student Hungary-t Győrben, a Győr-gönyűi kikötőben, ahol 16 országból 39 belső égésű motoros, illetve elektromos meghajtású járművel versenyző csapat méri össze tudását. Kiállítóként egyéb, az autóversenyzésben érintett csapatok, szervezetek is részt vesznek az FSH-n.
A világ számos egyeteméről érkező, leendő mérnököknek egy évük volt arra, hogy önállóan megtervezzék és megépítsék együléses prototípusaikat, amelyeket autóipari szakértők bírálnak el három tervezői kategóriában (konstrukció, gyártási- és költségterv) és öt menetdinamikai szempont (gyorsulás, oldalirányú terhelés, üzemanyag fogyasztás, autocross/egykörös teszt és hosszú távú terhelés) szerint. Az idei zsűribe 10 tagot delegál a Continental (9 magyar és 1 románszakembert).
39 csapat közül 2 magyar színekben indul: budapesti és kecskeméti egyetemisták, főiskolások csapatai állnak majd rajthoz a gönyűi  versenypályán.
A Continental sokéves tapasztalatával és technológiai hátterével idén a Budapesti Műszaki Egyetem (Formula Racing Team) és a Kecskeméti Főiskola (KEFO Motorsport) csapatait támogatja. A magyarországi Continental valamennyi csapatot gumiabroncsokkal, akkumulátorokkal, érzékelő rendszerekkel, valamint speciális alkatrészeket tartalmazó csomaggal segítette, míg a BME csapata anyagi támogatásban is részesült.
Fontos kiemelni, hogy az FSH-n résztvevő mérnökök rendkívül keresettek a hazai autóipari és -elektronikai munkaerőpiacon,  a versenyek után általában állásajánlattal keresi meg őket valamelyik hazánkban vagy akár külföldön működő autóipari vállalat.
A verseny menete
A Formula Student verseny négynapos, ebből kettőn a technikai és biztonsági szabályoknakkell megfelelni. A versenyző csapatok ezek teljesítésével vehetnek részt a további két napon, a gyakorlati értelemben vett versenyen. A pontokat a motorsport és az autóipar szakembereiből álló zsűri adja, a statikus és a dinamikus versenyszámokban mutatott teljesítmények alapján.
Az első megmérettetés a gépátvétel. Ekkor ellenőrzik a bírák, hogy az autók megfelelnek-e a Formula Student által előírt műszaki és biztonsági szabályoknak. A gépátvétel után következnek a „statikus” és „dinamikus” versenyszámok. A végeredmény 40%-át a statikus részben elért pontszámok adják, míg a versenypályán mutatott teljesítmények 60%-ban számítanak.
A statikus versenyben az értékesítési tervet, a műszaki megoldásokat, a költségtervet és az értékesítési prezentációt nézi a zsűri, de különböző környezeti viszontagságok között is ellenőrzik az villanyautókat. (Korábban például vízpermetben áztatva vizsgálták az autók szigetelését, míg a benzinesek tömítettségének megbízhatóságára is kíváncsiak voltak negyven fokos szögben megdöntve a járműveket.)
A szintén látványos, és a Forma-1-es hangulathoz leginkább hasonlító, dinamikus versenyben gyorsulási és sprintversenyek követik egymást. Ezt követően kerül sor váltott pilótákkal az úgynevezett tartóssági próbára: egy 22 kilométeres endurance szakaszon a sebesség mellett az autók káros anyag kibocsátását és az üzemanyag-fogyasztását is mérik. Minden csapat négy sofőrt nevezhet, bár a versenyben nem a pilóták szerepe az elsődleges.
A versenyszámok
Statikus versenyszámok (A csapatok műszaki, gazdasági, üzleti felkészültségét pontozzák)
Üzleti terv prezentáció – A csapatok szervezettségét, szakmai felkészültségét, gyakorlatiasságát nézik. A prezentáció során egy „virtuális vállalkozást” kell bemutatni, amelynek terméke a versenyautó. Az üzleti tervvel meg kell győzni a zsűrit, mint befektetőt, hogy a csapat által kínált terméket válassza.
Költségelemzés – A költségelemzést a verseny előtt el kell küldeni a versenybíróságnak véleményezésre, amelyben számlákkal kell igazolni az alkatrészek beszerzési forrását, árát, valamint le kell írni a teljes gyártás költségét tételesen, alkatrészekre lebontva.
Műszaki tervezés – A műszaki dokumentációt is előre meg kell küldeni a bíráknak, ám a helyszíni több órás beszélgetés és értékelés során osztják ki a legtöbb pontot. Itt a tervezés alaposságát és a tervezői döntések meghozatalának megfontoltságát nézi a zsűri.
 Dinamikus versenyszámok (A versenyautók és a pilóták immár a pályán mérik össze tudásukat)
Gyorsulás – Egy 75 méter hosszú táv megtétele álló helyzetből indulva a lehető legrövidebb idő alatt. Minden versenyszámhoz tartozik egy szintidő, amelynél lassabb teljesítés esetén csak a minimális pont jár. A motorteljesítmény mellett nagy szerep jutaz autó tömegének is.
Skid Pad – Az autó kanyarodási képességeit mérik, mely során egy 8-as alakú pályán kell mindkét irányban két kört megtenni. Ebben a versenyszámban jó futóművel, megfelelő geometriát biztosító kormányművel, alacsony súlyponttal és jó gumival lehet kimagasló eredményt elérni.
Autocross – Egy rövid, 800 m-es pályán kell szlalomozni, ahol a lassú és gyors szakaszok úgy követik egymást, hogy az átlagsebesség 40–48 km/h közé essen. Ebben a számban már a jármű gyorsító és lassító képessége, illetve kanyarban való viselkedése is számít.
Endurance – Az autó állóképességét és tüzelőanyag-fogyasztását nézik az utolsó versenyszámban. A csapat két pilótájának összesen 22 km-t kell teljesítenie. A pálya felépítése az autocross versenyekéhez hasonló, viszont itt a kanyarok sugara és a bóják távolsága 2–5 méterrel hosszabb. E versenyszámban csak az a csapat kaphat pontot, amelyik autójának 100 km-re vetített fogyasztása a futam során nem haladja meg a 26 litert. A versenyszám kritikus része a pilótacsere idejére leállított motor újraindítása.
A Continentalról
A Continental Magyarországon 6 gyárral és 1 gumiabroncs kereskedelmi központtal van jelen és több mint hatezer munkavállalót foglalkoztat hazánkban. A vállalat a 2012-es 32,7 milliárd eurós forgalmával világszinten a vezető autóipari beszállítók közé tartozik. Fékrendszerek, hajtómű- és futómű-komponensek és rendszerek, műszerezés, infotainment megoldások, járműelektronika, gépjárműabroncsok és műszaki elasztomer-termékek gyártójaként és szállítójaként a Continental hozzájárul a közlekedés biztonságának javításához és a globális klímavédelemhez. A Continental emellett szakértő partner a hálózatba kapcsolt autós kommunikáció terén. A vállalat jelenleg közel 173.000 munkatársat foglalkoztat 46 országban.
A Continental minden évben több mint 1500 friss diplomást és fiatal szakembert vesz fel világszerte. A Global Engineering Excellence Initiative program keretében a vállalat nyolc világhírű egyetemmel működik együtt, melyek között megtalálható a Massachusetts Institute of Technology, valamint az RWTH aacheni és tsinghuai egyeteme is. Ezen felül a Continental – több mint 500 egyetemi képviselőjén keresztül – 250 felsőoktatási intézménnyel áll kapcsolatban szerte a világban.
A Continental Automotive Hungary Kft. összesen közel 15 milliárd forint értékben hajt végre beruházási és munkahely-teremtési programot 2009 és 2014 közötti időszakban budapesti és veszprémi gyáraiban, 7 pályázati projekt keretében. A bővítésekhez 2 milliárd forintnyi támogatást vesz igénybe Európai Uniós és kormányzati forrásból, és a két telephelyen összesen 477 új munkahely megteremtését vállalta.
A Continental számít a jövőben is a jól képzett, fiatal és sokoldalú hazai mérnökgenerációra, mivel egyre meghatározóbb technológiai munkaadója Magyarországnak. Az autóipari vállalat a jövőben is jelentősen növelni kívánja magas szaktudású munkatársainak és mérnökeinek a létszámát. A győri Formula Student verseny szponzorálása mellett a Continental évek óta sikerrel támogatja a németországi hockenheimi versenyt, és 35 nemzetközi csapatot is segít.
A Continental AG négy divíziója (Interior, Chassis & Safety, Powertrain, ContiTech) végez gyártó- és szoftverfejlesztési tevékenységet Budapesten, Veszprémben, Szegeden, Makón, Vácott, Nyíregyházán. A gumiabroncs üzletág 1991 óta képviselteti magát a magyar piacon értékesítési irodával és disztribúciós raktárral.

Forrás: Sződy Zsolt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*