Október 25. és 27. között Lyonban, a Sens Interdits nemzetközi színházi fesztiválon három alkalommal látható a PanoDráma Szóról szóra című dokumentumszínházi előadása.
A lyoni Théâtre des Célestins 2009 óta kétévenként rendezi meg a Sens Interdits (a kifejezés jelentése: Behajtani tilos!) nemzetközi színházi fesztivált, amelyre az emlékezés, az identitás és az ellenállás kérdéseit kutató művészeket, előadásokat hív meg a világ minden tájáról. A meghívott produkciók a színház segítségével küzdenek a felejtés és a tabuk ellen; állást mernek foglalni, fel merik tárni a múltat és szembe mernek nézni fájdalmas igazságokkal. Ezek a színházak a szó mély, igazi értelmében politikai színházak, de távol áll tőlük bármiféle ideológia és propaganda. Idén a szervezők Kambodzsából, Egyiptomból, Szlovéniából, Horvátországból, Chiléből, Oroszországból, Lengyelországból, Németországból, Magyarországról, Libanonból, Spanyolországból és Argentínából hívtak előadásokat a fesztiválra, melynek programján közönségtalálkozók, konferenciák, szakmai beszélgetések, eszmecserék is szerepelnek.
A PanoDráma – melynek alapítója és vezetője Lengyel Anna dramaturg, fordító és kreatív producer – tevékenységének fókuszába 2010-től az a fajta társadalmi-politikai színház került, melyet meghatározó történelmi korszakokban épp olyan megkerülhetetlennek érzett a német 68-as nemzedék, mint a Haider-vezette Szabadságpárt Ausztriájában a Nobel-díjas Elfriede Jelinek vagy ma többek között a moszkvai dokumentarista teatr.doc, a nálunk is gyakran látható Gianina Carbonariu, vagy a „hétköznapok szakértőivel” színpadra lépő, világhírű Rimini Protokoll.
A Szóról szóra óta készült előadások, a hazai oktatás visszásságait bemutató Tanulni, tanulni, tanulni illetve a nagy kritikai és közönségsikert arató Az igazság szolgái (174/B), amely a sajóbábonyi eset tárgyalásán keresztül a magyar igazságszolgáltatás rasszizmusának és abszurditásának tart tükröt Melis László zenéjével, decembertől a Jurányiban lesznek láthatók, míg a PanoDráma új bemutatója január 22-én kerül a közönség elé a Trafóban Éhség címmel.
A 2011-ben bemutatott – és már több nemzetközi fesztiválon sikerrel játszott – Szóról szóra a magyarországi 2008-2009-es romák elleni támadássorozat tényeiből kiindulva vizsgálja a magyarországi többségi társadalom reakcióit és felelősségét a mai hazai légkör kialakításában. Mert két állítás igaz egyszerre: A gyilkosságokat egyértelműen elítéli a magyarországi fehér lakosság 90%-a. Ugyanakkor több mutató szerint is ugyanezen csoport 95%-a kisebb-nagyobb mértékben rasszista, ha a cigányokról van szó. Az alkotók az utóbbi adattal próbálják meg szembesíteni önmagukat és közönségüket. Az előadásban elhangzó szövegek a verbatim munka elveinek megfelelően eredeti anyagok, melyek hosszát és sorrendjét az alkotók határozzák meg anélkül, hogy e szövegeket a legcsekélyebb mértékben is stilizálnák vagy átírnák. Az előadás létrehozói interjúztak túlélőkkel, hozzátartozókkal, ügyészekkel, rendőrökkel, a helyi kisebbségi önkormányzat vezetőivel, polgármesterekkel , a tettesek munkaadójával, egyikük szerelmével Galgagyörkön, Piricsén, Tarnabodon, Tatárszentgyörgyön, Nyíradony-Tamásipusztán, Lakon, Sajóbábonyban, Debrecenben, de nagyban támaszkodnak a közszereplők publikus megnyilvánulásaira és a médiavisszhangra is, és megkérdezték az utca emberét.
„ (…) Egy nő beszél arról, hogy a férjét épp most gyilkolták meg, és hogy van nyom a hóban, a ház előtt. A rendőr nem válaszol, hanem előveszi a … micsodáját, és lepisili a bizonyítékot. A PanoDráma Word for word-je (…) gyöngysora az ilyen fájdalmas jeleneteknek, a szövegkönyv szó szerint a 2008–2009-ben a romákat érő, hat halálos áldozattal járó támadássorozatra vonatkozó autentikus közlésekből áll. A színrevitel telibe találja a kétségbeejtő jelent, amikor Magyarország nagyságrendben harmadik pártja az ország „cigányparazitáinak” kifüstölésére szólít fel, és zsidókról akar listát készíteni.” (Kristina Lindquist, Dagens Nyheter, 2013. március 12.)
„A Szóról szóra (…) nyers és leleteiben sokkoló este, melynek során sötét társadalmi panoráma rajzolódik ki a szöveganyag alapján, melyet számtalan interjúból és hivatalos nyilatkozatból gyűjtöttek össze.” (Ester Slevogt, www.nachtkritik.de, 2013 március)
„A Trafóban fontos dolog történt. Valakik beszélni kezdtek. Olyasmiről, amiről színházban egyáltalán nem szokás, és úgy, ahogy nem szokás. Mások szavaival, szóról szóra ismételtek mondatokat, mondattöredékeket, nyögéseket, talán képeket is. Kimentek a valóságba, fogták és behozták, mert mi, nézők, nem megyünk oda, Galgagyörkre vagy Tatárszentgyörgyre és még ki tudja hová. Egy szelet rétegzett valóságot adnak át, egy szép, telített egy órában, észre sem venni, hogy megtelt az idő és gazdagabbak lettünk egy fájdalommal. Hol élünk, milyen a hazánk, milyenek embertársaink, netán mi magunk.” (Tompa Andrea, www.szinhaz.net, 2011. március)
„A Szóról szóra (…) jól kimért pofon a kollektív struccpolitikának, (…) vagány beszéd a társadalomról, a társadalomhoz: közbeszéd a közbeszédről és a mellébeszélés vagy nem-beszélés következményeiről, (köz)felelősségéről. A közéleti bevállalósság és a politikai szókimondás hiánycikk, a PanoDráma pedig fórumot nyit, beszédmóddal, attitűddel kínál meg.” (Kristóf Borbála, Magyar Narancs Online, 2012. március 6.)
Előadják: Bánki Gergely, Feuer Yvette, Hárs Anna, Orsós Róbert, Ördög Tamás, Schermann Márta, Szamosi Zsófia, Urbanovits Krisztina
Fénytervező: Vida Zoltán
Hangtervező: Keresztesi Zoltán
Videó: Korán Gabriella, Bíró Dénes
Dramaturgia: Bíró Dénes, Garai Judit, Hárs Anna, Merényi Anna
Koncepció és kreatív producer: Lengyel Anna