Ahogy a világháló videójából értesülhetünk róla, Hajdu Szabolcs rendező és Török-Illyés Orsolya színésznő „a magyar film legmenőbb szerelmespárja”, hiszen húsz éve együtt vannak, ők aztán tudják, „hogyan születik művészet a két ember közti érzékenységből, vonzódásból”, az ő esetükben „egységbe fonódik a magánban megélt boldogság az alkotás örömével”. És ez így is volt 2017-ig, amikor a jubileumi összeállítás készült. Aztán…
Hajdu nem véletlenül ragaszkodik ahhoz, hogy a nagyrészt kapcsolatukról szóló színházi- és filmtrilógiája közönség elé kerüljön, még azon az áron is, hogy a volt felesége szerepét más színésznő játssza. Saját bevallása szerint gyászol, és addig nem képes új projektbe kezdeni, amíg ennek az időszaknak minden szálát el nem varrja.
Az Ernelláék Farkaséknál színházi- és filmbemutatója után március 14-én kerül a hazai mozikba a kapcsolati trilógia második darabja, a Kálmán-nap. A címszereplő a rendező. A felesége szerepére Tóth Orsit kérte fel, akit nagyon izgalmas és örömteli újra látni filmben annyi hazai és nemzetközi sikert elért alakítása után.
Ha valaki Hajdutól csak ezt az egy filmet látja, azt hiheti, hogy a színész-rendező-forgatókönyvíró a kapcsolatok elemzésének professzionális szakértője. Minden rezdülésnek, hangsúlynak, mozdulatnak, mimikának jelentősége van a történetmesélésben. Hajdu és csapata elég időt hagyott arra, hogy mindent alaposan kidolgozzon. Egy mindannyiunk által ismert szituáció a kiindulópont, ám a névnapi köszöntésre összefutott két baráti házaspár italozás közben egyre több dolgot tud meg egymásról. Mindezt Hajdu úgy „adagolja”, hogy a nézők figyelmét egy pillanatra sem engedi lankadni.
Szabó Domokos és Földeáki Nóra, a vendég házaspár szerepében remekelnek, mintha csak a mi ismerőseink lennének, de ugyanez mondható el a vendégfogadók „aranykezű” szakijáról, Gelányi Imréről is. (Arany keze olykor női melleken nyugszik.)
Hajdu életének ezt a szakaszát – nyilatkozataiból tudhatjuk – 2019 őszén lezárta. Teljesen érthető, sőt üdvözlendő, hogy igyekszik pontosan megfogalmazni a magánéleti hullámvölgyéből adódó tanulságokat. Talán nekünk is sikerül okulnunk belőle.
Kíváncsian várjuk hát a trilógia harmadik, befejező részét, az Egy százalék indiánt, amelynek a bemutatója ez év végén várható.
Horváth Gábor Miklós