Mekkora változás egy év leforgása alatt! Pontosan egy évvel ezelőtt a fiatal Peugeot csapat a két autója 8. és a 41. helyen várta a pihenőnapot, míg a harmadik PEUGEOT 2008 DKR már az ötödik szakaszban feladta a versenyt, miután egy sziklának ütközött.
Tizenkét hónappal később a Sébastien Loeb-Daniel Elena, a Stéphane Peterhansel-Jean-Paul Cottret és a Carlos Sainz-Lucas Cruz párosoknak köszönhetően a Saltában tartott pihenőnapon a ranglista első három helyét a Peugeot Total csapat foglalja el. A 14. helyen álló Cyril Despres-vel együtt mind a négy PEUGEOT 2008 DKR teljesítette az eddigi 5330 kilométert. A csapat egységét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az összetettben az első helyen álló Peugeot-t mindössze 15 perc választja el a csapat negyedik autójától.
A PEUGEOT 2008 DKR duók mindegyike nyert futamot a hat igazi szakasz valamelyikén, sőt, két ízben mind az első három helyet, míg négyszer az első két helyet szerezték meg. A gyorsasági szakaszok közül háromban Sébastien Loeb futott be elsőként. Ilyen fantasztikus Dakar-debütálást nem láttunk Ari Vatanen, a Peugeot egy másik világbajnok pilótája óta. És az 1987-ben történt.
Ez az elsöprő siker a nagyszerű jutalma azoknak az erőfeszítéseknek, amelyeket a csapat mérnökei tettek egész évben annak érdekében, hogy a PEUGEOT 2008 DKR versenygépek teljesítményét a maximumig fokozzák. Munkájukat alázattal, szorgalommal, és a győzelemre való újbóli rátalálás vágyával végezték.
A Peugeot minden idők egyik legsikeresebb gyártója a Dakar történelmében. A márka 1987 és 1990 között négyszer vett részt a legendás ralin, és négyszer győzedelmeskedett. Ám még hátravan mintegy 5000 km az idei versenyből, és ahogy Carlos Sainz és Cyril Despres esete is megmutatta, bármikor felmerülhet váratlan műszaki probléma a PEUGEOT 2008 DKR versenyutókkal. Cyril Despres több mint egy órát veszített egy turbóhiba miatt az ötödik szakaszban, Carlos Sainz pedig a másodikban vesztegelt 14 percet motorleállás miatt. Sébastien Loeb sem úszta meg: ő felakadt gázpedállal bajlódott a hatodik szakaszban.
Mindezek ellenére az első igazi gyorsasági futam óta mindig egy Peugeot 2008 DKR vezetett a versenyben: először Loeb, majd Peterhansel, majd ismét Loeb került az összetett élére. Ha nem lett volna műszaki hibája, a listavezető Carlos Sainz most a legnagyobb nyugalommal, tetemes előnnyel várná a folytatást. Így viszont hárman is a nyomába szegődtek, kevesebb, mint öt perccel lemaradva.
A változatlanul elsőkerékhajtással készült új PEUGEOT 2008 DKR alacsonyabb, szélesebb és erősebb az elődjénél, tömegeloszlása pedig lényegesen jobb. Mindez együtt járult hozzá ahhoz, hogy a csapat eddig remekül teljesített a Dakaron.
„Ez az egyik legelképesztőbb átváltozás, amit valaha láttam” – lelkendezik Stéphane Peterhansel, aki 11 győzelemmel vitathatatlan Dakar-rekorder. „Ez az autó szinte össze sem hasonlítható a tavalyival. Minden tekintetben felülmúlja az elődjét. Azt tudtam, hogy versenyképesebb lesz, de nagyon meglepődtem, hogy milyen remek autót faragtak belőle!”
Sébastien Loeb minimális tapasztalattal érkezett a Dakarra. Csak néhány tesztprogramon vett részt Marokkóban, és mindössze egyszer versenyzett az előző autóval. Ennek ellenére a francia pilóta azonnal felvette a ritmust: „Való igaz, hogy nagy segítséget jelentett, hogy a gyorsasági szakaszok többsége jellegében nagyon hasonló volt ahhoz, amit a WRC-futamokon megismertem, de arra nem számítottam, hogy én vezetek majd a Dakaron. Azért jöttem, hogy tanuljak, és nagyon örülök, hogy ennyire tapasztalt emberek vesznek körül. A jövő héten egészen más jellegű, számomra sokkal idegenebb gyorsasági szakaszok várnak rám.”
Az egyik ilyen tapasztalt versenyző Carlos Sainz, aki 53 évesen bebizonyítja, hogy mit sem vesztett maximális sebességéből; jól bizonyítják ezt az első héten futott fantasztikus időeredményei. „Eddig minden remekül ment, de a célba érkezésig nem szabad semmilyen következtetést levonni” – értékel a 2010-es Dakar győztese. „Egyértelműen mi vagyunk a leggyorsabbak, de a Dakar sarokpontja a megbízhatóság, és azért akadnak apróbb problémáink, van még mit tennünk ezen a téren. Nehéz lesz a verseny második hete. A legnehezebb még hátravan.”
Loebhöz hasonlóan Cyril Despres is tapasztalatot szerezni jött a Dakarra, ahol ötször versenyzett már – motoron. Látványos a fejlődése, a turbóhiba ellenére a legjobb öt között futott be társával, David Casterával. „Bosszantó volt persze ez a meghibásodás, de ez bármikor előfordulhat egy alapjaiból újonnan fejlesztett autóval. Tisztában voltam azzal, hogy az autóverseny felé fordulásom egy hosszú távú folyamat, de már most érzem, hogy menni fog.”
Az egész csapat büszke lehet arra, amit már eddig elért, de tökéletesen tisztában vannak a még rájuk váró nehézségekkel is. A Peugeot Sport igazgatója, Bruno Famin nyomatékosan hangsúlyozza: „Rendkívül pozitív számunkra az első hét mérlege. Először is, mind a négy autónk versenyben van. Közülük három az első három helyen áll összetettben, és a prológon kívül valamennyi futamban a mi autónk győzött, sőt kettős és hármas győzelmeket is arattunk. A PEUGEOT 2008 DKR autók versenyképességének bizonyítására irányuló célkitűzésünket tehát már elértük. Most marad a másik célkitűzésünk: minél több versenyautónk érjen célba. Ehhez meg kell küzdenünk néhány problémával, amelyek tényleg akadályozhatják versenyzőinket, ahogy azt láttuk Cyril Despres esetében: 1 óra 15 percet veszített egy meghibásodás miatt. Ráadásul a második hét egészen más jellegű lesz. Jelentősen nőhetnek a különbségek a homokban való elakadás vagy navigációs hiba következtében. Vagyis az eddig elért előnyből még bármi lehet. Az a biztos, ha továbbra is követjük a tervünket, és szakaszról szakaszra haladunk”.