Az oroszlán ugrásra kész. A rali országos bajnokság hétvégi, fehérvári futamán hazánkban is bemutatkozik a Peugeot 208 T16 – a Turán Frigyes, Zsiros Gábor kettős irányításával. Az autó nem csupán itthon, világszinten is új – 2014-es fejlesztésű versenygép fut a 2014-es magyar bajnokságban, ami már önmagában is különleges. S hol máshol mutathatták volna be ezt a gyönyörű Peugeot-t a sajtó képviselőinek, mint az „őt” felépítő csapat, a Tagai Racing Technology műhelyében?!
„Számunkra ez ugyanolyan nagy esemény, mint egy modellbemutató, hiszen a 208-asnak egy új modellváltozatáról beszélünk – nyilatkozta Bálint Zsófia, a Peugeot Hungária marketing és PR igazgatója. – A raliautó bemutatkozása lehetőséget ad arra, hogy újra felelevenítsük a Peugeot 208 dinamikus menettulajdonságait, aerodinamikus, kompakt méreteinek és formájának előnyeit – így két évvel az utcai változat bevezetése után újra előtérbe kerülhet. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy ha a Peugeot a technikai sportokban szerepet vállal, azt tényleg a profizmus és a csúcsminőség jellemzi. Éppen ezért nem is volt kérdés számunkra, hogy a magyar közönségnek is megmutatjuk a Peugeot 208 T16-ot, és a hazai szurkolók számára is kézzelfoghatóvá tegyük a versenygépet. Magyarország azon kevés országok egyike a régióban, amelyben importőri szinten is bemutatkozik a 208 a versenypályákon. Büszkék vagyunk rá, hogy sikerült megtartanunk azt a hagyományt, vagyis importőri támogatással versenyezhet itthon egy magyar versenyzőpáros.”
Nos, ez a versenyzőpáros pedig nem más, mint a Turán Frigyes, Zsiros Gábor kettős, amely a bajnokság eddigi futamán a Peugeot 207 S2000-essel versenyzett, s alig várja, hogy a hétvégi Fehérvár-ralin kipróbálja a 208-ast is, amit Bocsi Attila tervezett.
“Engem nagyon régóta érdekel a rali, anno raliversenyző is voltam, és a formatervezés is mindig vonzott, talán ezért is talált meg engem a Peugeot, hogy készítsem el az új, 208 R5 modellt. Korábban már több autót terveztem, a folyamat itt is hasonló volt, elkészítettem a látványtervet, amit elfogadtak, ezt követően különböző szabályokra támaszkodva összerakták az autót, ami most már életnagyságban áll itt előttünk. A munka rendkívül gyorsan zajlott, mert mindenkinél előbb szerettük volna bemutatni az új modellt. Az autó elején több változtatást is végrehajtottunk, sarkalatos pont lett a hűtőberendezés, és gyorsult is a kis oroszlán. Reméljük, hogy Friciék ki tudják majd használni a járgány előnyeit, ha minden klappolni fog, akkor megnyerhetik a Székesfehérvár Rallye-t.” – mondja Bocsi Attila, a Peugeot 208 T16 R5 formatervezője.
„Mindenki azt kérdezgeti, hova várjuk magunkat a mezőnyben – árulta el Turán Frici. – Erre csak azt tudom mondani, hogy a célok nem változtak, szeretnénk az esélyesek között lenni minden futamon, de mivel nincs mögöttünk túl sok versenykilométer, nehéz a pozíciót pontosan meghatározni. Eddig negyven kilométert tettünk meg az autóval aszfalton, és lesz majd murvás tesztünk is a verseny előtt, de alapvetően enélkül is optimisták vagyunk, hiszen egy 2014-es autóval megyünk a 2014-es bajnokságban, ami azért nagy szó.”
A kérdésre, vajon segít-e, hogy vegyes talajú a hétvégi futam, Frici elmondta, a murvás első nap talán több szabadságot biztosít – hiszen ott egy-egy esetleges túlcsúszásért (ami az ismerkedés fázisában azért lássuk be, előfordul) nem kell drágán megfizetni.
„Az aszfaltos teszten is hamar kiderült, hogy a jóhoz könnyű hozzászokni, az első két-három kilométer után már úgy tudtunk menni az autóval, ahogyan szerettünk volna. Remélem, a murvás beállítások is legalább ennyire fekszenek majd a vezetési stílusomnak” – mondta Turán Frigyes, akinek szép emlékei vannak a Fehérvár-raliról. Példának okáért itt teljesítette pályafutása első murvás futamát (nem ma volt, 2002- ben), rajtolt többféle WRC-vel, nyert gyorsasági szakaszokat, reméli, a bemutatkozó Peugeot 208-assal is gyarapítja majd a szép emlékeit.
A CSAPAT: TAGAI RACING TECHNOLOGY
Folyamatosan haladni kell, de az irány jó
Az észt Karl Kruuda vezette először azt a Peugeot 208 T16-ost világbajnoki futamon – méghozzá a múlt hét végén, Szardínián. De ami magyar szempontból ennél sokkal, de sokkal fontosabb: az ominózus Peugeot a Tagai Racing Technology műhelyében épült fel, és a csapat „üzemelteti”. Vagyis Tagaiék adták a technikai hátteret a mindössze 21 éves pilóta első szárnypróbálgatásaihoz az új típussal, amely ezen a hét végén a hazai pályákon is bemutatkozik majd.
„Nagy büszkeség a TRT számára, hogy a 208-as a mi csapatunkkal esett át a tűzkeresztségen, a világbajnokságon, és persze annak is örülünk, hogy a hazai bajnokságban is szerepel majd” – mondta Tagai Tamás, a Tagai Racing egyik főnöke.
No igen, a büszkeség teljesen jogos, de a csapatnak keményen meg kellett dolgoznia azért, hogy most érezhessen némi elégedettséget, büszkeséget. Egyelőre az egész világon összesen öt Peugeot 208-as áll készen a versenyzésre: kettő Olaszországban, kettő a Peugeot Akadémián, egy Dániában, és egy hazánkban, a Tagai Racing Technology műhelyében. Pontosabban mióta elkészült, azóta egészen keveset áll a műhelyben, hiszen hol tesztelnek, hol versenyeznek vele.
„Eddig az a tapasztalatunk, hogy bár a fejlesztések elején-közepén jár a Peugeot és mi is, vagyis a 208-as lesz még gyorsabb is, illetve már most versenyképes vagy gyorsabb, mint egy Super2000-es, sőt érzésem szerint gyorsabb, mint a Ford. Persze, folyamatosan haladni kell előre, de az irány jó – ez teljesen biztos” – nyilatkozta Tagai Tamás, akinek nyilván a Peugeot Sport is segít.
Szükség is van rá, hiszen egy vadonatúj versenygép esetében mindig az alkatrész-utánpótlás a fő kérdés, s nincs ez másként a 208-assal sem. Tagaiék három autót rendeltek – ezek közül egy van teljesen kész, egy pedig félig, mert hiányoznak még hozzá fontos alkatrészek. Így azután ugyanaz az autó futott két hete Lengyelországban, mint amelyik rajthoz állt a szardíniai világbajnoki futamon, utóbb pedig itthon, a Fehérvár-ralin.
„A 208-asok futottak már néhány versenyt, és minden problémáról, ami a teszteken, vagy a félhivatalos gyári csapatnál előfordult, mi tudunk. Ez nagy segítség, hiszen fel tudunk készülni az esetleges gyerekbetegségekre, amelyekből egyelőre szerencsére kevés van” – árulta el Tagai.
A VERSENYGÉP: PEUGEOT 208 T16
A 208 R2 után a 208 T16 R5-tel nyit új fejezetet a Peugeot Sport a 208 sportváltozatainak történetében. Az autó a Peugeot versenyhagyományait viszi tovább, aszfaltos és murvás futamokra egyaránt felkészült – az első versenyeit idén futotta. A vérbeli „verseny-vadmacska” a 207 Super2000 helyébe lép, amely etalonná vált a kategóriájában.
Úttörőként a 207-es megnyert mindent, amit lehetett, és felállította a kategória legnagyobb rekordját: hat nemzetközi bajnokságban diadalmaskodott, jó néhány országos bajnoki cím fűződik a nevéhez, a legendás helyszínek közül diadalmaskodott San Remóban és Monte-Carlóban is.
Az eddig eladott 107 versenyautó privát ügyfeleknél, importőröknél vagy a Peugeot leányvállalatoknál fut – olyan versenyzők mutatkoztak be a volánjánál, mint Thierry Neuville és Kris Meeke.
Mostantól a 208 T16 mutathatja meg, hogy méltó utóda a Super2000-esnek.
A versenygép építésénél felhasználták a Peugeot Sport összes tapasztalatát és tudását – születésénél a Peugeot Sport műszaki igazgatója, Alexis Avril bábáskodott, a projektvezető pedig (a 207-es projektet is irányító) Jean-Christoph Pellier volt.
„A költségkímélés érdekében a szabályzat többek között előírta bizonyos alkatrészek maximális árát, vagy a futómű és a motor alkatrészeinek minimális súlyát – árulta el Jean-Christoph Pellier. – Az autó bizonyos szerkezeti elemeinek azonosnak kell lennie, amire jó példa a kerékagy: egyforma mind a négy. Ezáltal könnyebb a beszerzés, a raktározás és a karbantartás.”
További fontos tényező, hogy a Super2000-es kategóriában megszokott kétliteres szívómotort felváltja az 1.6-os turbó. A 208-as standard motorja az EP6 CDT.
„Kicsivel nagyobb teljesítményt szeretnénk elérni, mint az S2000-essel – hangsúlyozta Pellier. – Az 1.6-os THP máris díjnyertes. Tudjuk, hogy megbízható és erős, elérhetjük vele a 280 lóerőt. Szilárd alap ez a motor, arra számítunk, hogy a futásteljesítménye 3000 és 5000 kilométer között lesz (az alkatrészektől és a körülményektől függően), ami szintén visszaszorítja az üzemköltségeket.
Érdekesség, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) 180.000 euróban rögzítette az R5-ös autók adók nélküli árát. A 208 T16 kifejlesztéséhez remek alapot szolgáltatott a sorozatgyártású 280, különösen a súlyt illetően. A 208 nyers karosszériája ugyanis körülbelül 40 kilogrammal könnyebb a típuselőd 207-esénél. Másrészt óriási előny a nagyfokú menetstabilitást biztosító hosszú tengelytáv is. A kompaktabb 208-as ráadásul agilisabb, ami kulcsfontosságú egy versenyautó esetében.