Az újjászületett MINI két évtizeddel ezelőtt, 2000 szeptemberében ünnepelte világpremierjét a Párizsi Nemzetközi Autószalonon. A hagyományokkal átitatott brit márka sikeres felélesztése vadonatúj járműkategóriát teremtett, lefektetve a végtelenül sokszínű, folyamatosan fejlődő modellpaletta műszaki alapjait. Az első MINI Cooper volánjánál megtett utazás húszévnyi vezetési élmény emlékét hívja elő.
A prémium kisautó-szegmens úttörője történelmi mérföldkőhöz érkezett. Húsz év telt el azóta, hogy a MINI első ízben bemutatkozott a nagyközönség előtt a Párizsi Nemzetközi Autószalonon. A BMW Group a MINI One és a MINI Cooper piaci premierjével olyan sikerrel élesztette fel a tradicionális brit márkát, amely egyedülálló az autóiparban. A néhány nappal több, mint 41 évig gyártott klasszikus Mini utódjaként debütált második generáció valósággal forradalmasította a kisautók mezőnyét, hiszen az újkori MINI a szegmens első prémium képviselőjeként érkezett meg az utakra. Műszaki alapjául szolgáló, úttörő koncepcióját mind a mai napig módszeresen fejlesztik a mérnökök, egy modellbe sűrítve a vezetési élmény, a hatékonyság, a kényelem, a biztonság, a járműkapcsolati megoldások és a sokoldalúság esszenciáját.
A MINI Cooper legelső példányainak egyikével megtett időutazás ideális lehetőséget teremt arra, hogy a márka rajongói visszatekintsenek a második generáció által képviselt, iránymutató karakterre. Az emléket egy olyan modell segít feleleveníteni, amely 2001 októberében, hat hónappal az Oxfordban beindított sorozatgyártás után gurult le a gyártósorról, három tulajdonosa pedig azóta összesen 175 000 kilométernyi vezetési élményt köszönhet neki. És ahogy minden MINI, ő is egyedi elnevezést kapott: a négykerekű kedvenc „Sunny” nevét a ritkaságként fújt Liquid Yellow karosszériafényezés ihlette. Németországban az újkori MINI értékesítésének első évében csupán minden tizenötödik modellt kérték az ügyfelek ezzel a fényezéssel, a feketére fújt tető és külső visszapillantó-házak színkombinációja pedig emellett még ritkábbnak számított.
Az újkori MINI fejlesztési munkálatai már 1994 júliusában megkezdődtek. A tervezőmérnökök elsődleges célja az volt, hogy az olyan egyedi stílusjegyek mellett, mint a rövid túlnyúlások, a hatszögletű hűtőrács és a kerek fényszórók, a klasszikus Mini által képviselt hamisítatlan értékeket is átörökítsék a kisautó-szegmens új korszakába. Az is elvárás volt ugyanakkor, hogy az újkori MINI egyedi legyen, helyet adjon négy embernek és csomagjaiknak, hatékony utazási formát kínáljon és olyan vezetési élménnyel kecsegtessen, mint egyetlen másik autó sem a piacon. Fontos volt a kényelem és a maximális biztonság kettősének megteremtése is, mígnem végül egy forradalmi kisautó gurult le a gyártósorról – minden tekintetben megfelelve a kor elvárásainak és a prémium autókkal szemben támasztott minőségi követelményeknek.
1997 őszén néhány kiváltságos újságíró lehetőséget kapott arra, hogy idő előtt betekintést nyerjen az újkori MINI koncepciójába, a márka felélesztéséről és a sorozatgyártásban készülő újdonság kvalitásairól szóló hírek pedig folyamatos lázban tartották a rajongókat. A párizsi világpremierrel egy időben elindultak a MINI brit és nemzetközi weboldalai is, amelyek az újkori MINI iránt rövid idő alatt több mint 100 000 leendő tulajdonos érdeklődését regisztrálták.
Az Egyesült Királyságban 2001. július 7-én, Németországban pedig két hónappal később kezdődött meg a MINI értékesítése. Hogy teljesíteni tudják az ügyfelek nagyszámú megrendeléseit, a brit gyártó már az első percben bevezette Oxfordban a hétvégi sorozatgyártást, fennállása során először. A modell nemzetközi karrierje pedig még csak ekkor indult. Japánban, ahol a klasszikus Minit mind a mai napig óriási rajongói kultusz övezi, a második generáció is elsöprő népszerűségnek örvendett. A szigetországban a modell értékesítésének kezdetét 2002. március 2-ára tűzték ki, hiszen ezt a dátumot a japán nyelvben „MI-NI”-ként ejtik. Az Egyesült Államokban az újkori MINI első példányai 2002. március 22-én értek partot. A tengerentúli márkakereskedők ekkorra már mintegy 20 000 darab új MINI modellre vettek fel rendelést.
A MINI a világ minden pontján agilis vezethetőségével nyűgözte le a rajongókat, erre pedig „Sunny” is ékes példaként szolgál: a tizenkilenc esztendős autó kétséget sem hagy afelől, hogy a lendületes vezetés és az extrém agilis kanyarodás szempontjai szerint tervezték. A MINI Cooper motorházteteje alatt dolgozó erőforrás 85 kW / 115 lóerő maximális teljesítménye magával ragadó gyorsulási élményt is garantált. Olyannyira, hogy a legendás sportautó-tervező, John Cooper – aki mérnöki szaktudásával megalapozta a klasszikus Mini motorsport-sikereit – még két évtized távlatából is elismeréssel beszél a típusról. „A MINI Cooper mosolyt ragaszt az arcodra” – mondta a róla elnevezett, ikonikus modellel megtett első tesztkör után. Az első generáció összetéveszthetetlen stílusjegyeit az új nemzedék is maradéktalanul megörökölte, az elsőkerék-meghajtással és a keresztben beépített négyhengeres motorral együtt. A kisautó-szegmensben egyedülálló vezetési élményt azonban az első tengelyen MacPherson, míg a hátsón többkaros kerékfelfüggesztés, mindegyik kerék mögött tárcsafék, alapfelszereltségként pedig blokkolásgátló (ABS) garantálta, kanyarodás közbeni fékerő-szabályzással (CBC – Cornering Brake Control) és elektromos fékerő-elosztással.
A MINI egyediségének másik fő összetevője már a kezdetekben is a végtelen lehetőséget kínáló személyre szabhatóság volt, amelyet páratlanul egyedi felszereltségi tételek tettek lehetővé. Az utastér sokszínűségét és prémium minőségét ugyancsak átfogó extrafelszereltségi opciók fokozták, az ülésektől és a kárpittól kezdve, a dekorbetétek és a kormányok megannyi verzióján át, egészen az olyan exkluzív tételekig, mint például az automata légkondicionáló, a fűthető ülések, a panoráma üvegtető és a navigációs rendszer. Az eredeti MINI tartozékok között kiegészítő fűtés, fehér hátsó lámpák, aerodinamikai csomag, számtalan tetőfényezési és műszerfal-színezési lehetőség, valamint autóba épített telefon is megtalálható volt.
2003 elején bemutatkozott a MINI dízelmotorral szerelt második generációja, egy évvel később pedig az első MINI Cabrio. 2006-ban a MINI harmadik nemzedékének piaci premierje ezt követően a márka valaha kínált legszélesebb modellportfólióját hozta el, a MINI Clubman, a MINI Coupé és a MINI Roadster bevezetésével. Nem sokkal később a brit márka a prémium kompakt szegmensbe is sikeresen megérkezett, ahol ma is a MINI Countryman és az új MINI Clubman váltja valóra a vezetés gokartos, ám eggyel nagyobb méretű élményét. A MINI negyedik generációjával a brit prémiummárka egy újabb célcsoportot is meghódított, hiszen a paletta az ötajtós MINI-vel bővült.
A MINI második nemzedékének utastere azt is tökéletesen példázza, hogy a klasszikus Mini stíluselemeinek átörökítése a technológia kormány mögötti fejlődését is elhozta. „Sunny” egyedi műszerfalának közepén büszkén trónol a kör alakú, nagyméretű kilométeróra, a kormány mögötti műszeregység helyét pedig kijelzővel szerelt fordulatszámmérő váltotta fel. A MINI legkorszerűbb, negyedik generációjában már – felszereltségtől függően – MINI Head-Up kijelző vetíti a vezető látómezejébe a vezetéshez kapcsolódó legfontosabb információkat. A műszerfal közepét díszítő kör alakú műszeregység azonban még ma is a modell egyik legfontosabb stílusjegye, amely a navigációs rendszert, az információ-szolgáltató megoldásokat, a kéz nélküli telefonálási lehetőséget és számos járműfunkciót egyesítő, központi kijelzőnek ad helyet.
Az elmúlt húsz év során a MINI érezhetően egyre érettebb és fejlettebb lett, karaktere azonban mit sem változott. Az élénk karosszériafényezési árnyalat pedig, amely „Sunny”-nak is mind a mai napig tökéletesen áll, ma már a brit prémiummárka legkorszerűbb fejlesztéseit fémjelzi, hiszen a sárga szín a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) egyik látványos karosszéria-kiegészítője. A modellé, amely elhozta a jelenbe a vezetés károsanyag-kibocsátástól mentes élményét.
Az átlagos üzemanyag-fogyasztásra és kombinált károsanyag-kibocsátásra vonatkozó értékeket a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint számolták ki, majd az adatokat a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) megegyező értékei szerint konvertálták át. Az adatok a gumiabroncs-típusoktól is függnek.