Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt húszmillió forint bírságot szabott ki a Tesco Global Zrt.-re a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), a társaság ugyanis egy, a saját márkanevét viselő hitelkártyára vonatkozó hirdetéseinél a hitel számos, kötelezően feltüntetendő jellemzőjét nem tette közzé. A Tesco reagálásában hangsúlyozta, hogy a PSZÁF a kártya egyik kondícióját sem kifogásolta, és anyagi hátrány sem érte a fogyasztókat.
A célvizsgálat fogyasztói jelzés alapján indult. A PSZÁF szerdai közleménye szerint a Tesco a hirdetésekben a hitelkártya THM-értéke mellett annak kamatát is közzétette. Ám a törvény szerint ha egy szolgáltató a hirdetéseiben a THM mellett egyéb, a hitelt jellemző számadatot is megjelöl, akkor reprezentatív példával be kell mutatnia egyebek mellett a hitelért fizetendő teljes díj mértékét, a fogyasztó által fizetendő teljes összeget, a törlesztőrészletek összegét, illetve a hitel futamidejét is. A Tesco azonban a reprezentatív példát hiányosan közölte, egyes lényeges paramétereit tekintve “nem értelmezhető” jelöléssel látta el katalógusaiban. A felügyelet kiemelte: a reprezentatív példa alkalmazását a jogalkotó azért írta elő, hogy segítse a fogyasztókat a számukra legmegfelelőbb hiteltermék kiválasztásában. A hiányos közlés akadályozta a fogyasztókat abban, hogy a különböző hiteltermékeket objektív szempontok alapján összehasonlíthassák, és ennek eredményeképpen döntsenek arról, melyik hitelt kívánják igénybe venni. A PSZÁF a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatt kiszabott húszmillió forintos fogyasztóvédelmi bírság megállapításakor figyelembe vette, hogy a társaság a jogsértő állapotot huzamosabb időn át, országos szinten tartotta fenn. A hitelkártya hiányos hirdetései 2011 áprilisa és 2012 májusa között összesen 172 lapszámban jelentek meg, így a jogsértés a fogyasztók széles körét érintette. A társaság tavaly március-áprilisi hirdetéseiben a banki hirdetményektől eltérő, annál magasabb THM-értéket tüntetett fel a hitelkártyára vonatkozóan. A fogyasztók viszont a banki hirdetmények szerinti alacsonyabb THM-értékű hitelt kapták, így anyagi hátrány nem érte őket. A PSZÁF megtiltotta a jogsértő gyakorlat folytatását. A Tesco-Global Áruházak Zrt. az MTI megkeresésére hangsúlyozta, hogy a PSZÁF a Tesco Pénzügyi Partner kiemelt termékének, a vásárlóknak számtalan előnyt kínáló Tesco Vásárlókártyának egyik kondícióját sem kifogásolta, és – ahogyan ezt a PSZÁF közleménye is kiemeli – anyagi hátrány sem érte a fogyasztókat. A Tesco Pénzügyi Partner jelenleg is megfelelően tájékoztatja a vásárlókat a hitelkártyákhoz kapcsolódó lehetőségekről, és kiemelt figyelmet fordít arra, hogy ügyfelei minden kondícióval tisztában legyenek – tették hozzá. A Tesco egy tájékoztató füzetet is ad a hitelkártya használatról, ebben taglalva, hogyan lehet jól és okosan használni a hitelkártyát (például a kamatmentesség szabályai, az ATM-használat feltételei stb.). “A Tesco Vásárlókártya pénzügyi szolgáltatója, a Budapest Bank Zrt. meg kívánja jegyezni, hogy az elmarasztalt gyakorlat megfelel az általánosnak mondható piaci eljárásnak, amelyet eddig a PSZÁF nem kifogásolt. Felelős hitelintézetként a bank felveszi a kapcsolatot a PSZÁF-fal a jogértelmezési kérdések tisztázása érdekében, hogy a jövőben a szolgáltatás kommunikációja teljes mértékben megfeleljen a felügyeleti elvárásoknak” – olvasható a reagálásban.
Forrás:MTI