2014-ben öt év kihagyás után tért vissza a Rali Világbajnokság Lengyelországba, valószínűleg Robert Kubica hatására. A volt Forma-1-es pilóta, aki balesete óta a Rali Világbajnokságban versenyez a Forma-1 helyett, nagyon kedvelt egyénisége a versenysorozatnak, így nem meglepő annak visszatérése a kelet-európai helyszínre. Miután az útvonal szinte teljesen új lesz, így ez is egyfajta ugrás lesz az ismeretlenbe a mezőny számára.
A rali szervezőit az újítás jellemzi. Tavaly a 24 gyorsasági szakaszból mindössze egy volt pontosan ugyanolyan, mint 2009-ben, a legutolsó Lengyel Rali idején. Idén hasonlóképpen változtattak az útvonalon. A gyorsasági szakaszoknak ugyanis több mint 90 %-a új lesz idén is, s ezúttal nem látogat át a mezőny a szomszédos Litvániába.
Sebastien Ogier tarolt a 2014-es Lengyel Ralin. A Volkswagen francia pilótájának – és autójának – nagyon feküdt a kelet-európai pálya, hiszen 18 gyorsasági szakaszt megnyert, és még a Super Stage győzelem is az övé lett. A második helyen Andreas Mikkelsen ért célba, őt pedig Thierry Neuville követte a bronzérmes helyen.
S mi történt tavaly a helyi hős Kubicával? Egy szép eredmény reményében vágott neki hazai ralijának, de végül a Rally2 szabályozásnak köszönhetően folytathatta csak a viadalt, miután a hatodik helyen autózva autójának egyik kerekétől megvált.
Amellett, hogy természetesen ismét Sebastien Ogier a Lengyel Rali favoritja azután, hogy az Olasz Ralin és a tavalyi Lengyel Ralin is begyűjtötte az első helyet, a Hyundai új-zélandi pilótája, Hayden Paddon is reflektorfénybe került. A fiatal pilóta behúzta a második helyezést Olaszországban és ezzel pályafutása legjobb eredményét vihette haza. Ráadásul majd két napig vezetett a versenyben a Hyundai üdvöskéje, s ha a harmadik napot is kihúzza az élen, mindjárt egy győzelemmel ünnepelhetett volna.
Paddon a hétvégével kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy nem száll el a csapat az olaszországi eredménytől. A Szardínián szerzett kettős dobogós helyezés mégis nagy lökést adhat a Hyundainak, főleg azután, hogy Thierry Neuville révén felállhatott a csapat a dobogóra a tavalyi lengyel futamon is. A csapat biztosra szeretne menni és ezért Paddon valószínűleg egy továbbfejlesztett Hyundai i20-ast kap a hétvégi ralira, nehogy úgy járjon, mint Olaszországban, amikor autójának hibás sebességváltója miatt majdnem kiesett.
A Lengyel Rali előtt látott napvilágot a hír, mely szerint Andreas Mikkelsen szerződést hosszabbított a Volkswagennel. Nem is meglepő ez az információ látván Mikkelsen idei eredményességét. A norvég pilóta jelenleg harmadik az egyéni ponttáblán egy hellyel megelőzve csapattársát, Jari-Matti Latvalát és mindössze három ponttal marad el a második helyezett Mads Östbergtől. „Nagyszerű érzés, hogy a csapat elégedett a teljesítményemmel és hogy folytatni szeretné velem a munkát. Köszönöm a lehetőséget, hogy folytathatom a fejlődést ebben a nagyszerű csapatban. Ez megerősíti, hogy jó úton haladunk és ez extra lökést ad számomra a jövőben.” – szögezte le a 26 éves pilóta, aki tavaly az egyéni ponttábla harmadik helyén zárta az évet.
A rali
A 2015-ös Lengyel Rali három napon át tart, s a 19 gyorsasági szakasz 313,53 km-t tesz majd ki. A rali teljes távja: 1192,50 km lesz.
A Lengyel Ralin murvás beállítással hajtanak majd az autók. A gyorsasági szakaszok gyorsak és látványosak lesznek. A Finn Ralihoz hasonló gyorsaságot lehet elérni majd a hétvégén, ami sokat dobhat a nézettségen. Az utak mellett magas fű nőtt, amely korlátozza a kanyarokban a pilóták rálátását az útra. Ráadásul a fű még sziklákat is rejthet, amely kockázatossá teheti a kanyarok levágását. 2014-ben a 14. gyorsasági szakasz sziklája elég hírhedté vált. Mads Östberg és Jari-Matti Latvala mellett ugyanis Elfyn Evans is eltalálta és ennek autója első felfüggesztése látta kárát.
A rali főhadiszállása idén is Mikolajkiban lesz, néhány órányira, északra Varsótól. A Mikolajki Arénából rajtol el a rali csütörtökön és itt rendeznek egy szuper speciális szakaszt is. Itt látványos csatát vívhat a pályán egyszerre versenyző két versenyautó. Ezen a helyszínen három gyorsaságit is rendeznek, s ez az egyetlen olyan gyorsasági szakasz, amely ugyanaz, mint 2014-ben is volt.
A világbajnokság állása az Olasz Rali után:
Pilóták
- Sebastien Ogier (FRA) Volkswagen Motorsport 133 pont
- Mads Östberg (NOR) Citroën WRT 67 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Volkswagen Motorsport 64 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Volkswagen Motorsport 56 pont
- Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 53 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai Motorsport 50 pont
- Kris Meeke (GBR) Citroën WRT 47 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai Motorsport 38 pont
- Hayden Paddon (NZL) Hyundai Motorsport N 32 pont
- Martin Prokop (CZE) Jipocar Czech National Team 27 pont
Gyártók
- Volkswagen Motorsport 179 pont
- Citroën WRT 115 pont
- Hyundai WRT 113 pont
- M-Sport WRT 99 pont
- Jipocar Czech National Team 34 pont
- Hyundai Motorsport N 31 pont
- Volkswagen Motorsport II 31 pont
- FWRT SRL 3 pont
(Forrás: Amber PR)