Május 19-én kezdődik a IX. Nemzetközi Természet- és Környezetvédelmi Filmfesztivál a gödöllői Királyi Kastélyban. Hazai ősbemutató, az idei Cannes-i Filmfesztivál versenyprogramjába beválogatott új magyar alkotás is szerepel a programban közvetlenül a világpremiert követően. A háromnapos fesztivál kiemelt témája ezúttal a víz. A fesztivál célja, hogy minden korosztályhoz közelebb hozza a természetet és a természetvédelem fontosságát. Interaktív kiállítások, workshop-ok várják továbbra is ingyenesen a családosokat.
A 105 országból közel 1.400 nevezett filmből a fesztivál előzsűrije 50 művet válogatott a versenyprogramba és a nyilvános vetítésekre. Világ- és hazai sikerek mérkőznek a díjakért a nemzetközi és a Kárpát medencei szekcióban. Az időjósok szerint kellemes három nap alatt három vetítő várja a nézőket például a sokszorosan díjazott Matthieu Le Lay Fehér álom című filmje, amely egy természetfotós nem mindennapi kalandjaiba ad betekintést. Látható lesz majd a világsikert aratott Kaktusz Hotel, Yan Sochaczewski műve, valamint a fesztivál tavalyi díjazottjának, Dan Dinunak a Maros ártér című lenyűgöző munkája. Szendőfi Balázs filmje, a Volt egyszer egy vadvízország a leginkább megcsonkított Kőrösök élővilágának maradékával ismerteti meg nézőit. Hazai ősbemutató Végh Attila az Erdő titkai című filmje, amelyet az idei Cannes-i Filmfesztivál versenyprogramjába válogattak ezernél is több, a világ minden tájáról nevezett rövidfilm közül.
A professzionális filmkészítők alkotásai mellett ismét szerepet kapnak az amatőrök is. Az eseménnyel párhuzamosan rendezik meg a Diákfotó pályázatot, amelynek két kategóriájába – Ember és víz, általános természetfotó – április 30-ig még beküldhetők művek. A szervező Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány szándéka szerint az iskolások különösen fontos célközönsége a rendezvénysorozatnak.
Megelevenednek a kastély termei is: a Kék Bolygó Akadémia a vízhez kötődő szakmai előadások terepe. A Kék Bolygó Stúdió a természetfilmesek és fotósok munkájáról ad képet, gyerekeknek és felnőtteknek a greenbox technika használatáról, az animáció készítésről és a filmezés egyéb titkairól. A Kék Bolygó Laborba érkezők az elméleti tudásukat kísérleti gyakorlattal igazolhatják, például vízminőség vizsgálattal. A Kék Bolygó Akvárium vizes tárlói a folyók, tavak, tengerek világát idézik. A Balatoni Limnológiai Kutatóintézet segítségével két ökoszisztémát vizsgálhatnak meg az érdeklődök, az egyik az ember által érintett, a másik mindenféle emberi behatástól mentes. A Kék Bolygó Media és Információs Központban az érdeklődők interaktív kiállításon ismerkedhetnek meg a vizek élővilágával, az árvizek következményeivel, a vízszennyezés hatásaival.
A fesztivál sajtótájékoztatóján részt vett ifj. Vitray Tamás, operatőr, biológus, szakíró, a National Geographic magyarországi főszerkesztője, a nemzetközi szekció zsűrielnöke és Széll Antal, környezetvédelmi szakember, fotós, operatőr, a Kárpátmedencei szekció zsűrijének elnöke. Ifj. Vitray Tamást a megmérettetés szempontjairól kérdeztük. „Nyilván nagy a kísértés, de igyekszem nem az operatőri munkák minősége felől, tehát a technikai megoldások alapján rangsorolni a filmeket. A tavalyi különdíjas például háziipari eszközökkel fogott meg egy olyan témát, olyan magával ragadó közlési módon, hogy remekül működött a film. Idén egy halászmesterségéről valló, rokonszenves riportalany bizonyította, hogy nem kell hozzá csinnadratta, leszámítva a drónnal felvett képsort, hagyományos módon is lehet fontos filmet készíteni. A lényeges dolgokat nem a technikai oldal hangsúlyozásával, előtérbe helyezésével szerencsés kiemelni. Figyelni kell arra is, hogy a film képi világához illő zenét válasszon a rendező. Az egyik szép animációs filmet például kifejezetten idegborzoló, repetitív zenével voltunk kénytelenek látni-hallani. A rossz zeneválasztás sajnos képes elrontani az élményt, amit a látványnak köszönhetne a néző.”
Horváth Gábor Miklós