Sokéves kihagyás után a Japán Rali két éve visszakerült a világbajnokság versenynaptárába, és hosszú idő óta először itt dől el a hétvégén a világbajnoki címek sorsa. Mindkét világbajnoki cím sorsa nyitott, élre menő csata zajlik a szezon legutolsó megmérettetésén a Felkelő Nap országában. A legesélyesebb vb jelölt Thierry Neuville nem szerzett még egy világbajnoki címet sem, így a motivációjával nem lesz gond.
„A cél, hogy megnyerjük az egyéni világbajnoki címet és hozzásegítsük a csapatot a gyártói vb. címhez. Nem teszteltünk Japánban, így a Közép-Európa Raliról viszünk oda adatokat.” – nyilatkozta röviden és velős Neuville. Ez logikus, hiszen a nyári és őszi murvás ralik után csak a Közép-Európa Ralin és a most következő Japán Ralin versenyeznek aszfalton, ha kicsit más körülmények között is. Thierry Neuville nagyon domináns teljesítményt tett le az asztalra idén, bár az új pontrendszer sokszor a segítségére sietett. A szezonnyitó Monte-Carlo Rali óta vezeti az egyéni ponttáblát és mindössze öt pontra van szüksége ahhoz, hogy begyűjtse ralis pályafutása első világbajnoki címét.
A sors fintora, hogy az elmúlt két évben, amikor a Toyotával versenyző Kalle Rovanpera és csapata, a Toyota nyerte a világbajnoki címeket, egyszer sem a Toyota hazájában, Japánban szerezték meg a bajnoki címeket, hanem korábban. Idén viszont a Hyundai és élmenője, Thierry Neuville az esélyes az egyéni és a gyártói világcímre a távol-keleti rali előtt.
Az egyéni ponttábla második helyén álló és idén Hyundaijal versenyző Ott Tanak szerzett már egyéni világbajnoki címet – 2019-ben a Toyotával -, de nem lenne ellenére egy második, ezúttal az alzenaui csapat színeiben. A hátránya 25 pont belga csapattársához képest, ami azt jelenti, hogy nagyon rosszul kellene teljesítenie Neuville-nek, hogy helyette Tanak, vagy az egyéni ponttábla harmadik helyén álló toyotás Evans legyen 2024 ralivilágbajnoka. Az észt nagyon hajt a világbajnoki címre. Szardínia után a Közép-Európa Ralit is megnyerte, így magabiztosan vág neki a sorsdöntő hétvégének. Akár Neuville, akár Tanak nyer, a Hyundai eddigi legeredményesebb szezonját zárja az ázsiai megmérettetésen.
Thierry Neuville és Elfyn Evans korábbi Japán Ralin elért sikereiből meríthet erőt. A belga két éve, a walesi pilóta tavaly vihette haza a győztes trófeát a szezonzáró raliról.
A Hyundainak össze kell szednie magát a Toyota hazai raliján. 2023-ban ugyanis a finn központú csapat pilótái állhattak fel a dobogó mindhárom fokára. Evans mögött Sebastien Ogier és Kalle Rovanpera fotózkodhatott a dobogón. 2022-ben sikerült a bravúr, s a Hyundai kettős győzelmet szerzett, ezzel törve borsot a Toyota orra alá. Ezzel idén is beérné.
Az előző Japán Ralikkal ellentétben ez is egy teljesen aszfaltos verseny lesz. Korábban Hokkaido szigetén rendeztek murvás ralit, most pedig a legnagyobb szigeten, Honsún tartanak aszfaltos futamot. Az Aicsi és Gifu prefektúrák hegyei között rendezett szakaszok nehéz, technikás és szűk utakra kalauzolják a Rali Világbajnokság népes mezőnyét. A ligeteken át vezető utakon állandóan változik majd a tapadás minősége és ez nagy kihívás elé állítja a csapatokat.
A rali
A 2024-es Japán Rali három napon át tart, s a 21 gyorsasági szakasz több, mint 300 km-t tesz ki. Három teljesen új szakasz is bekerült az idei útvonalba. A Japán Rali hírhedté vált megjósolhatatlan időjárási körülményei miatt, ott tényleg bármi megtörténhet.
A rali főhadiszállásának és a szervizparknak az Aicsiben található Toyota stadion ad otthont, ami nem messze található Nagojától. Idén is Japán Aicsi és Gifu hegyi térségében versenyeznek, ahol festői látványban és kiszámíthatatlan utakban lesz része a mezőnynek. A Japán Ralira jellemző szűk alagutak, így a híres Isegami Alagút, különlegesek a versenynaptárban.
A világbajnokság állása a Közép-Európa Rali után:
Pilóták
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 225 pont
- Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 200 pont
- Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 185 pont
- Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 166 pont
- Adrien Fourmaux (FRA) M-Sport Ford WRT 146 pont
- Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 114 pont
- Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 102 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 44 pont
- Sami Pajari (FIN) Toyota Racing WRT 41 pont
- Gregoire Munster (LUX) M-Sport Ford WRT 37 pont
Gyártók
- Hyundai WRT 526 pont
- Toyota Racing WRC 511 pont
- M-Sport Ford WRT 267 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/