A megjelent sajtóhírek nyomán tisztázni kívánjuk a különbséget a nemrég elfogadott taxirendelet értelmében személytaxi-szolgáltatást nyújtó társaságok és azon szolgáltatók között, amelyeket a cikk félreérthető módon „luxustaxiknak” nevez, és amelyek valójában valamely vállalkozás – hotel, egyéb gazdasági társaság stb. – számára és megbízásából végeznek gépkocsival személyszállítási szolgáltatást. Alábbiakról a taxis érdekképviseleti szervezeteket a legutóbbi széles körű egyeztetésen Tarlós István főpolgármester részletesen tájékoztatta szeptember elején. A főpolgármester által elmondottak lényege, hogy aki az „elit taxisok” közül taxizni is akar, és nem csak szállodai szolgáltatást ellátni, arra vonatkozik a taxirendelet minden eleme, beleértve a jármű színét is.
A 2013. szeptember 1-jén életbe lépett taxirendelet pontról pontra meghatározza, hogy a személytaxi-szolgáltatást nyújtó társaságok milyen tarifával szállíthatnak utasokat, és autóiknak milyen külső-belső paramétereknek kell megfelelniük. Ezekről a feltételekről a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is beszámolt részletesen, több alkalommal. Röviden összefoglalva a lényeget: a budapesti taxik szeptember 1-je óta egyetlen, meghatározott hatósági viteldíj (450/280/70) alkalmazásával, csak a tarifatáblázat előírt módon jól látható feltüntetésével szolgáltathatnak. 2014. szeptember 1-jéig fokozatosan, az engedélyek megújításának üteme szerint ezen felül minden taxi gépkocsinak sárgának kell lennie és mindegyikben lesz lehetőség bankkártyás fizetésre, tilos lesz a dohányzás, az autóknak működő klímaberendezéssel, téligumival kell rendelkezniük, valamint a rendelet csökkentett értékű károsanyag-kibocsátást is előír. A Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatósága, a Budapesti Közlekedési Központ, valamint Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelősége a rendelet hatályba lépése óta folyamatosan ellenőrzi és ellenőrizni is fogja, hogy a szolgáltató társaságok és maguk a taxik megfelelnek-e a rendeletben előírtaknak.
Arra ugyanakkor, hogy egy személyszállító társaság tetszőleges áron sofőrrel végzett személyszállítási szolgálatot adjon valamely intézménynek – hotelnek, egyéb gazdasági társaságnak stb. – továbbra is lehetőség van, ugyanakkor ez a szolgáltatás semmilyen módon nem összetévesztendő, és nem is összetéveszthető a taxikkal, hiszen az ilyen szolgálatok autói:
- nem használhatják a TAXI jelzést;
- az utcán bárki által nem leinthetőek és nem használhatják a taxiállomásokat sem;
- azokban a járművekben nem lehet taxaméter, azaz taxióra;
- nem kötelezően sárga színűek, valamint nem használhatják a többi, rendeletben meghatározott, taxiknak kötelező arculati elemet, tehát nem tévesztik meg a taxival közlekedni kívánó utasokat;
- szolgáltatásuk csak az adott intézmény által meghatározott módon, a szolgáltatóval kötött megállapodás alapján vehető igénybe.
Tehát: a szállodák előtt a hotelek vendégeit szállító speciális szállítószolgálatok továbbra is működhetnek fekete autókkal, de ez esetben azok az autók nem lehetnek a továbbiakban taxik, rájuk nem vonatkozik a taxirendelet, leintésre nem állhatnak meg, taxiállomáson utast nem vehetnek fel. Az itt felsorolt feltételek alapján annak a járműtulajdonosnak vagy társaságnak, amely eddig taxiszolgáltatást nyújtott, döntenie kell: vagy taxiként, a jogszabály minden pontját betartva, sárga színnel és fix tarifát alkalmazva, vagy egy speciális személyszállítási szolgáltatóként, a fent leírtak szerint működik a továbbiakban. Mindez ugyanúgy vonatkozik az Index cikkében nevesített szolgáltató cégre, mint bármilyen más, személyszállítással foglalkozó személyre, társaságra.
Budapest, 2013. szeptember 17.
Fővárosi Önkormányzat
Budapesti Közlekedési Központ