JÓTÉKONYSÁGBÓL VERSENYELŐNY: KÖZÖSSÉG A TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÁSBAN

Mintegy 50 hazai vállalatvezető részvételével tartottak tanácskozást a társadalmi szerepvállalásról május 14-én, Székesfehérváron. A rendkívüli fórum második állomása volt annak a rendezvénysorozatnak, amelyet a Magyarok a Piacon Klub és a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet indított útjára 2014-ben. A szervezők azzal a nem titkolt szándékkal fogtak össze, hogy a hazánkban ma még sokak szemében a nagy nemzetközi vállalatok luxusaként látott társadalmi felelősségvállalásról (CSR – Corporate Social Responsibility) mind több magyar kis- és középvállalat kezdjen stratégiája részeként, egyfajta befektetésként, lehetséges versenyelőnyként gondolkodni. Az első alkalomhoz hasonlóan ezúttal is különböző szektorokat képviselő szakértők adták át tapasztalataikat és osztották meg gondolataikat. Ez alkalommal a Humán Erőforrás (HR) szemszögéből vizsgálták a társadalmi szerepvállalás stratégiai előnyeit, azt, hogy miként válhat egy cég által támogatott ügy a munkavállalók közösségépítő erejévé, a dolgozók közös ügyévé, és ez a folyamat milyen előnyökkel jár HR szempontból a cég számára.       

A tanácskozást ezúttal is Essősy Zsombor a Magyarok a Piacon Klub elnöke és Lehel László, a Segélyszervezet elnök-igazgatója nyitották meg, emlékeztetve a meghirdetett célkitűzésekre. Házigazdaként Dr. Móré Attila, a tanácskozásnak otthont adó Alpha-Vet Állatgyógyászati Kft. tulajdonosa, valamint Székesfehérvár Megyei Jogú Város alpolgármestere, Brájer Éva köszöntötte az egybegyűlteket.

A szakmai előadások előtt Lévai Anikó, a Segélyszervezet jószolgálati nagykövete osztotta meg nyitógondolatait. Kiemelte: „Az Ökumenikus Segélyszervezetnél újra és újra megtapasztaljuk, hogy egy jó ügy, egy közös jó cél képes közösséget teremteni. Ezt tapasztaljuk árvizek, vagy akár egy nemzetközi szolidaritást kiváltó katasztrófa,- mint az utóbbi időben az ukrajnai háború vagy a nepáli földrengés idején, mikor az egész ország képes összefogni, és ezt tapasztaljuk minden év adventjén, mikor összefogást hirdetünk, hogy a Segélyszervezet egész évben segíteni tudja a rászorulókat.”

Első előadóként az állategészségügyi szolgáltatás területén élvonalbeli állatgyógyszer gyártó és forgalmazó, állateledel kis –és nagykereskedelmi tevékenységet ellátó Alpha-Vet Állatgyógyászati Kft. tulajdonosa, a Magyarok a Piacon Klub elnök-helyettese osztotta meg tapasztalatait klubtársaival arról, hogyan jutottak el az egyszeri jótékonykodástól a stratégiai gondolkodással jellemzett társadalmi felelősségvállalásig.  Dr. Móré Attila elmondta: a cég társadalmi szerepvállalása nem áll meg a vezetők személyes elköteleződésénél. Az általuk támogatott ügyekbe a munkavállalóknak is lehetősége van bekapcsolódni, így ezek az ügyek ma már nem az ő személyes ügyei, hanem egy közösséget összekovácsoló közös célkitűzések. Példaként említette a cég által működtetett állatkórházat és menhelyet.

A multinacionális vállalatok világában az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt kap a munkavállalók bevonása a CSR tevékenységekbe. Nemzetközi és hazai színtéren is élen jár ebben a Vodafone, ahol a munkahelyi kultúra alapvető értéke és szerves része a társadalmi szerepvállalás. A Vodafone Magyarország jógyakorlatairól, és a nemzetközi trendekről egyaránt beszélt Zolnai Emese a telekommunikációs vállalat területért felelős szakértője.

Horváth Brigitta, a Segélyszervezet vállalati és közösségi kapcsolatokért felelős munkatársa a Segélyszervezet életéből vett példákkal szemléltette a vállalati együttműködésekben egyre inkább jellemző tendenciákat: a jótékonysági programok közösségalapú megközelítését, a munkavállalói kezdeményezések támogatását és a bevonódás erősödését.

Az előadások sorát Ocskay Gábor, a Fehérvár AV19 szakosztály igazgatójának beszéde zárta, melyben a sportcsapat világából hozott példákat arra, hogy egy közös jó ügy milyen módon válhat csapatépítő erővé és sarkalhat egy közösséget rendkívüli teljesítményre.

 

A tanácskozás második felében nyílt fórummá alakult az esemény, ahol a résztvevők szabadon kérdezhettek az előadóktól.

 

A rendezvénysorozat még idén folytatódik. Az őszre tervezett következő fórumon egy újabb vállalati terület, a társadalmi kapcsolatok illetve a kommunikáció szemszögéből járják körül a résztvevők a társadalmi szerepvállalás stratégiai előnyeit.