Egészen különleges évfordulót ünnepel székhelyén a ŠKODA AUTO: 1905 óta immár 15 millió autó gördült le a Mladá Boleslav-i szerelőszalagról, a jubileumi darab éppen március 5-én. Ez a példány egy Arctic-ezüst metál ŠKODA ENYAQ iV. 1905-ben itt gördült ki a mobilitás úttörőinek – Václav Laurin és Václav Klement – első autója, a Voiturette A a gyárcsarnokból. A ŠKODA AUTO folyamatosan invesztál a székhelyén zajló autógyártás korszerűsítésébe, s ezzel az ottani gépjárműgyártás jövőjébe.
Amint Michael Oeljeklaus, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának termelési és logisztika területeiért felelős tagja kifejtette: „Szívélyesen gratulálnék e különleges jubileum kapcsán a Mladá Boleslav-i termelési helyszín teljes kollektívájának. 15 millió legyártott járművel ez az üzemünk a ŠKODA márka sikerének központi pillére, s főegységgyártásának köszönhetően már régóta a teljes Volkswagen Csoport számára is nagy jelentőségű. A jubileumi példány, egy ENYAQ iV, további utunk képviselője is egyben: folyamatosan digitalizáljuk gyártásunkat és következetesen végrehajtjuk elektromos mobilitási stratégiánkat. Ezzel egyidejűleg a vállalatcsoport szinergiáit is kihasználjuk, hogy különösen korszerű és vonzó járműveket készíthessünk, amelyek világszerte meghódítják ügyfeleinket.”
Az autógyártás Mladá Boleslav-i kezdetei egészen a Laurin & Klement vállalatig nyúlnak vissza, amelyből később a ŠKODA AUTO kialakult. Az alapítók, Václav Laurin és Václav Klement, 1905-ben a kerékpárgyártás beszüntetése mellett döntöttek és teljes egészében a motorkerékpárok és autók gyártására összpontosítottak. A történelmi csarnokok, amelyekből a vállalat első autója, a Voiturette A is kigördült, még ma is állnak, s néhány éve a ŠKODA Múzeumnak adnak otthont.
Mindjárt az utca túloldalán húzódik a modern autógyár, ahol jelenleg mintegy 29 100 dolgozó, összesen hat modellsorozatot gyárt: a FABIA mellett itt készül a SCALA és az OCTAVIA, valamint a KAMIQ és a KAROQ SUV-modellek, illetve a tisztán elektromos ENYAQ iV. Utóbbi számára a vállalat egy már meglévő gyártósorát tervezte át, illetve alakította ki az MEB-alapú járműveknek megfelelően. Ez a sor a teljes Volkswagen Csoportban egyedüliként teszi lehetővé a Moduláris elektromos platform (MEB) és a Moduláris keresztirányú platform (MQB) műszaki alapjaira épülő modellek párhuzamos gyártását. 2020 november vége óta az OCTAVIA és a kompakt-SUV KAROQ mellett a tisztán elektromos, akkumulátorhajtású ENYAQ iV is ezen készül.
Ez a fejlesztés jól példázza a ŠKODA AUTO termelési helyszíneinek folyamatos korszerűsítését, amely során az Ipar 4.0 eljárásai, a digitalizálási projektek és az automatizálás állnak az előtérben. Még az MQB- és MEB-alapú modellek közös gyártósorának üzembehelyezését megelőzően, például egy korszerű, akár 168 ezer karosszéria kapacitású fényezőüzem is megkezdte működését Mladá Boleslavban, több mint 650 új munkahelyet teremtve. 2021 elején a ŠKODA AUTO az előszériás járművek számára új központi próbacsarnokot (Pilot Hall), valamint új tesztjármű- és prototípuskészítő központot nyitott székhelyén.
A járművek mellett a ŠKODA AUTO motorokat, MQ100 és MQ200 manuális sebességváltókat, tengelyeket, valamint a vállalatcsoport több márkájának hálózatról tölthető hibridmodelljeihez (Plug-in Hybrid) nagyfeszültségű akkumulátorokat is gyárt Mladá Boleslavban. 2021 februárban már a százezredik hajtásrendszer-akkumulátor került le itt a gyártósorról.