SZÖVEG: DÓKA ATTILA, FOTÓ: JUHÁSZ MELINDA
Bár az X-Perience gyakorlatilag a kombi Leon terepre hangolt változata, mégis külön típusként jegyzik. Így kétségtelen, hogy több figyelem irányulhat a tetszetős összkerekesre, amely magáénak tudhatja a márka legszebb felnijét és a Leon-család legmenőbb kasztniját.
A terepen is könnyedén elboldoguló kombit 2014 óta kínálja a spanyol márka, mégis, itthon ritka, mint a fehér holló. Kár érte, mert külsejét tekintve ez az egyik legjobban kinéző SEAT. Ez utóbbi persze lehetne másként is, ha a CUPRA esetében kicsit jobban kiélték volna gyerekkori vágyaikat a tervezők. Így viszont a márka utcai harcosa egy picit talán visszafogottra sikerült. Emellett tény az is, hogy az X-Perience alapjául szolgáló kombi a legszebb Leon-variáns, mivel egyszerűen izgalmasabb, mint három és ötajtós, ferdehátú társai: a hosszú, hátsó túlnyúlás miatt nagyobb a kontraszt a rövidebb orr-részhez képest, másrészt a hátul futó, oldalsó ív szintén hosszabb lehet, ami még nagyobb területen töri meg ennek megfelelően a fényt. Az X-Perience alját ezen felül a műfajnak megfelelően körbeépítették műanyag védőelemekkel, az autó hátulját pedig egy duplacsöves kipufogóvég határozza meg, ami szerencsére nem egy félig ledugózott rettenet, hanem igazi dupla: a dobig legalábbis mindkét cső eljut. Ennyi vagányság kell, még akkor is, ha az ember a tesztautóban dolgozó, tisztesen dolgozó dízelmotort dirigálja. A külső dizájn koronája pedig egyértelműen az opcionális 18 colos felni, ami tényleg sokat lendít az autómegjelenésén: talán erre lesznek a legtöbben irigyek.
Belül csökken a kalandvágy
Az a heveny irigység, amit az autó külseje alkalmasint kiválthat, a belső tér láttán már némiképpen alábbhagy: a szolidnak és minőséginek tűnő anyagokból felépített műszerfal egy picit ugyanis fantáziátlanak hat, főként a dinamikus és finom külső dizájn után. Különösen a központi, érintéssel is működő képernyő és a klíma tekerőgombjai tűnnek kissé túl egyszerűnek. A kormány viszont nagyon jó fogású és minőségi érzetet keltő darab. A narancsszínű varrás, ami visszaköszön az ülésen, a kormányon, sőt még a váltószoknyán is, szintén szép megoldás. Este pedig az ajtókon megjelenő hangulatvilágítás emeli a komfortérzetet.
Ezt a komfortérzetet a futómű sem rontja el, mely véleményünk szerint elbírt volna még egy kis feszességet. Ugyan nem elvárás a kanyarvadászat a kombi-terepesektől, de a kétliteres turbódízel nagy nyomatéka, és ereje így kizárólag a pótkocsira pakolt Jet-Ski vontatásakor kerülhet előtérbe. A kormány is túl könnyen jár, bár ezen a DSG-verzióhoz járó vezetői profil-kiválasztó gomb tud némileg segíteni. A manuál- váltósban ilyen kapcsoló viszont nincs, így marad a városbarát kormányszervó, és a visszafogottabb gázreakció. Ez persze nem vesz el semmit a terepkombi értékéből, melynek finom kasztniját feltehetőleg ritkán fogja majd sár és föld borítani. Ellenben a hegyekben lakók bizonyára nagyra fogják értékelni, hogy télen milyen magabiztosan közlekednek majd csúszkáló társaik között.
Ízlés kérdése
A SEAT X-Perience igazi aduja a nyugodtság és a nagyon jól eltalált kinézet. Hogy ez elég-e ahhoz, hogy eltérítsen valakit egy hasonló tulajdonságokkal bíró Skoda Octavia Scout megvásárlásától, az kérdéses. A két testvérmodell közül egyértelműen a dizájn billentheti a mérleg nyelvét a SEAT felé, amely egy fokkal talán finomabb és minőségibb benyomást kelt.
Szerettük:
– visszafogott, elegáns forma
– jó helykínálat
– magas minőségérzet
– erős motor
Nem szerettünk:
– túl könnyű, kissé érzéketlen kormányzás
– puha rugózás
Adatok:
Hossz/szél./mag.: 4543/1816/ 1481 mm
Motor: 1968 cm3, 150 LE/ 3400-4000, 340 Nm/1750-3000
Végsebesség: 208 km/h
Gyorsulás (0-100 km/h): 8,7 s
Alapár: 7 522 605 Ft
Tesztautó ára: 9 614 880 Ft