Negyed század nagy idő. Pedig éppen ennyi telt el azóta, hogy hazánkban legutóbb kamionversenyt rendeztek. Időközben megváltozott a technika (az utcai monstrumok helyett öt és fél tonnás, kifejezetten versenyzésre épített járművek száguldanak), s természetesen a mezőny is nagyrészt kicserélődött. Az érdeklődés azonban töretlen a látványos futamok iránt, ezért is jó hír, hogy a sportág jövőre visszatér hazánkba – szeptember 5-6-án a legrangosabb kamionos sorozat, az Európa-bajnokság versenyeit tartják meg a Hungaroringen. S ami még érdekesebbé teszi a viadalt, hogy Kiss Norbert személyében magyar pilóta az Európa-bajnoki cím védője, a 18 éves Major Benedek pedig a mezőny legfiatalabb pilótája. S ő is pokolian gyors, neki is van esélye a futamgyőzelmekre.
Kamionverseny a Hungaroringen – 25 év után!
A Hungaroring és a hazai verseny promótere, a Truck Race Promotion Kft. szerdán megtartotta első közös sajtótájékoztatóját a versennyel kapcsolatban, amelyen bejelentették, hogy elkezdődött a jegyértékesítés: a napijegy 4900, a hétvégi jegy pedig 6900 forintba kerül. (A 14 év alatti gyerekeknek ingyenes a belépés.)
Fotó: Dóka Attila, Juhász Melinda
Érdekesség, hogy a többi sorozattal ellentétben itt két teljes értékű versenynapot rendeznek, vagyis mindkét napon tartanak szabadedzést, időmérőt (Q1 és superpole), valamint két versenyfutamot. További bónusz, hogy a sorozat jogtulajdonosának filozófiája szerint közel kell hozni a sportágat a szurkolókhoz, így a napijeggyel mindenki betekinthet a kulisszák mögé, vagyis végigsétálhat a kamionok között a depóban.
A szervezők szeretnék, ha a rangos autósport-esemény mellett a hétvége az egész családnak jó szórakozást kínálna – ennek érdekében egyrészt kibocsátanak egy 9900 forintos családi jegyet (amellyel két felnőtt és két gyerek léphet be egész hétvégén a Hungaroringre), másrészt fesztivál-jellegű kiegészítő programokat, koncertet is szerveznek a dzsemborihangulat kedvéért. A jegyeket a Formula–1-hez hasonlóan az Ostermann Forma 1 Kft. értékesíti.
„A kamionversenyek roppant népszerűek és nem véletlenül, hiszen nagyon látványos, amikor húsz-huszonkét, egyenként öt és fél tonnás szörnyeteg sofőrje a gördülő rajtnál rálép a gázpedálra – nyilatkozta Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. – Hát még amikor előzgetni kezdik egymást… Az utóbbi évek tapasztalatai alapján nagyon jó és izgalmas versenyekre van kilátás a hungaroringi hétvégén is, s mivel a magyar nézőknek van kiért szurkolniuk, nagy érdeklődésre számítunk. A számok egyébként is azt mutatják, hogy minden helyszínen a figyelem középpontjába kerül a küzdelem: az idén a Nürburgringen 175 ezer néző szurkolta végig a versenyeket, de Le Mans-ban és Mostban is majd’ százezren voltak rá kíváncsiak. Bízom benne, hogy nálunk is nagy lesz az érdeklődés, hogy a fiúk ki tudják használni a hazai pálya előnyét, és magyar sikereknek tapsolhatunk.”
Ennek érdekében Kiss Norbert és Major Benedek tehet a legtöbbet. Az ő sikereiknek köszönhetően irányul az utóbbi években nagyobb figyelem a sorozatra hazánkban. Most pedig, hogy itt állunk a hazai verseny kapujában, nehéz lenne eldönteni, hogy ők vagy a szurkolók várják-e jobban a szeptembert.
„Évek óta arra várok, hogy hazai pályán, hazai közönség előtt versenyezhessek, s nagyon örülök neki, hogy éppen most lesz rá lehetőség, amikor a sikereknek köszönhetően még nagyobb figyelem irányul a sportágra. Remélem, a hungaroringi futamon már úton leszünk a bajnoki címvédés felé, hiszen az a célunk. Afelől nincs kétségem, hogy a verseny látványos lesz, és az eredményt illetően is optimista vagyok, mert nemcsak az én vezetési stílusomnak fekszik a Hungaroring, hanem a járművemnek is. Biztosan előnyt jelent majd a hazai pálya előnye” – mondta Kiss Norbert, s egyetértett vele ifjú versenyzőtársa, Major Benedek is.
„Én is jól ismerem a Hungaroringet, hiszen amikor 2010-ben elkezdtem túraautózni, sokat versenyeztem ott. Ez biztosan előnyt jelent majd, mivel a pályánk a nehezebbek közé tartozik, hasznos lesz itt a meglévő tapasztalat. Jó érzés, hogy a szurkolók is nagyon várják a magyar versenyt. Azok is, akik huszonöt éve átélték a nagy élményt és azóta is arról beszélnek, és azok is, akik az utóbbi egy-két évtizedben szerették meg az autósportot. Ezért is lesz jó érzés itthon versenyezni – szerintem egy sportoló életében az a legnagyszerűbb, amikor hazai közönség előtt mutathatja meg, mit tud” – nyilatkozta Major Benedek.
S hogy mi kellett ahhoz, hogy mindez megvalósuljon?
Jó sportdiplomácia, rengeteg előzetes egyeztetés, egy olyan ismert és elismert pálya, mint a Hungaroring és persze két tehetséges magyar versenyző, akik letették a névjegyüket a nemzetközi autósportban.
„Az elmúlt két évben jó néhány versenyre elutaztam, és azt láttam, hogy a kamion Európa-bajnokság nem csupán színvonalas versenysorozat és látványos sportesemény, hanem hétvégi fesztivál is, amely elképesztő tömegeket mozgat meg. Hittünk benne, hogy ez hazánkban is megvalósulhat, ezért alapítottunk egy promóter céget kimondottan erre a projektre. Sok energiát fektettünk a sportdiplomácia építésébe, és nem tagadom, sokat segített a naptárba kerülésben, hogy Kiss Norbi volt olyan kedves és megnyerte az Európa-bajnokságot. Emellett a Hungaroring neve és történelme is sokat nyomott a latban, no és az sem utolsó szempont, hogy azt tapasztaljuk, itthon hatalmas az érdeklődés a sorozat iránt. Bízunk benne, hogy fantasztikus hétvégénk lesz a Hungaroringen, s hogy a kedvező jegyárak mellett minél többen eljönnek majd a versenyünkre” – nyilatkozta Őry Tamás, a Truck Race Promotion Kft. tulajdonosa.