Szabad és zöld, élő és élhető Budapestet ígért szombati kampányindító rendezvényén Karácsony Gergely, az MSZP és a Párbeszéd közös főpolgármester-jelöltje, olyan várost, ahol jobb minőségben és tovább élhetnek a lakosok.
Én nem erős vezető szeretnék lenni, hanem egy erős város vezetője – jelentette ki, hangsúlyozva, a közösség erejébe vetett hite miatt ragaszkodik az előválasztáshoz és ahhoz is, hogy a budapestiekkel együttműködésben határozzák meg programjának prioritásait.
Elképzeléseit bemutatva Karácsony Gergely többször is a mintegy száz éve progresszív polgármester vezette Bécs példájára hivatkozott, például akkor, amikor erős közösségi bérlakásprogramot szorgalmazott, valamint célnak nevezte, hogy az éves bérletet váltók legfeljebb napi száz forintért használhassák a közösségi közlekedést.
Egészségügyi elképzelési között említette olyan szűrőprogamok bevezetését, amelyekkel elkerülhető, hogy valaki megelőzhető ok miatt haljon meg.
Elmondta, zöld céljainak egyike, hogy ne csupán számukban, hanem hatásukban kelljen pótolni a kivágott fákat, emellett a Margitszigettől a Hajógyári-szigeten át a Római-partig húzódó “zöld korridort” ígért, valamint azt, hogy megakadályozzák a szükségtelen beruházásokat, a “lopakodó olimpiai projektet”.
Tiszta, rendezett és biztonságos városra van szükség – mondta Karácsony Gergely, aki a rendőröknek fővárosi pótlékot adna.
A főpolgármester-jelölt arra is kitért: a rászoruló gyerekek tanulásának támogatásával a tudásipar, a kulturális turizmus fejlesztésével pedig a kreatív ipar regionális központjává kell tenni Budapestet.
Tervei anyagi hátteréről szólva elmondta: legalább ezer milliárd forintot lehetne e célokra fordítani abból a pénzből, amely különben a Fidesz számára kedves, de a fővárosiak többsége által nem támogatott projektek finanszírozását szolgálná.
Karácsony Gergely hangsúlyozta: azért is le kell váltani Tarlós István főpolgármestert, amit tett és azért is, amit nem, soha nem olt ennyi szemét és patkány a városban. Véleménye szerint a főpolgármester ugyanakkor “a NER fogságába juttatta” Budapestet, például azzal, hogy nem védte meg a várost az iskolák, kórházak elvételétől, lakosait pedig a légszennyezéstől, a fakivágásoktól, az elszabadult ingatlanáraktól és lakbérektől.
Szavai szerint Tarlós István “elvesztette főpolgármester-jellegét” és annak a Fidesznek vált a “helytartójává”, amelynek Budapest-politikáját leginkább az jellemzi, ami a Várban történik, ahol rengeteg közpénz elköltését csak néhány fideszes élvezheti.
Arra szövetkeztünk, hogy Budapest legyen Magyarország megváltoztatásának első lépése – jelentette ki, arra utalva, hogy a történelmi változások mindig a fővárosból indultak ki.
Horváth Csaba szocialista párti fővárosi közgyűlési képviselő az eseményen arról beszélt: Budapest minden gondját a szabadság, a függetlenség és a pénzügyi önállóság hiánya okozza. Kormányoldalon “végletekig gyötörhető fejőstehénnek” tekintik Budapestet, “Magyarország aranytojást tojó tyúkját”, holott a városból érkező költségvetési befizetések tizedének visszaadásával minőségi életet lehetne itt teremteni – tette hozzá.
Kukorelly Endre író, korábbi LMP-s parlamenti képviselő szerint akkor lesz a fővárosban jobb világ, ha minél több embert sikerül felébreszteni mostani “kómájából”, és rávenni, hogy legyen a közélet részese, mondja el és képviselje saját álláspontját.
Misetics Bálint szociálpszichológus a lakhatási jog eszméje köré csoportosította mondanivalóját, e kérdést említve a szociálpolitika egyik legelhanyagoltabb területeként. Kifogásolta egyebek mellett a rendelkezésre álló bérlakások számának apadását és a meglévők rossz állapotát, a rezsitámogatások radikális csökkentését.
Ámon Ada, az Energia Klub vezetője azt hangsúlyozta beszédében, hogy fontos odafigyelni a környezetre, megjegyezve, “egy 21. századi metropolisz zöld, mert klímatudatos és egészséges”, a károsanyag-kibocsátás visszafogása mellett pedig érzékeny az új problémákra és a megoldásukra.
Arra fogjuk kényszeríteni a budapestieket, hogy rakják le az autójukat – jelentette ki, elismerve, komoly feszültséget fog okozni, hogy a következő években az autókból tömegközlekedési eszközökre kívánják terelni a főváros forgalmát.
Forrás:MTI