Kategóriagyőzelem a Tatry Rally-n

Beszélgetés Jobbágy Ákos autóversenyzővel az 51. Tátra Rally után, amit megnyertek.

Jobbágy Ákos – Maricsek Miklós
51. LIQUI MOLY Slovakia Rallye Tatry 2024
2024.05.23-25.
Roger Racing Kft.

Milyen versenyen vetél részt, milyen autóval mentetek és ki navigált neked?
– 2024-ben a szlovák bajnokságban fogunk részt venni, öt állomáson. Ez a verseny az 51. Tátra Rallye volt. Maricsek Mikivel az oldalamon megyünk, és a Roger Racing készíti fel a kocsit. Az autó egy Ford Fiesta R1-es versenyautó.

Most a bal vagy a jobb oldalon ültél?
– Vezetek, hál Istennek. Pár éve maradt ez a szerep, úgyhogy sofőrként.

Adrienn után, még mindig a jobb oldalon ül a Miki?
– Igen. Próbálom a versenyzői tapasztalatát használni. A sok-sok év tapasztalata az Ő kis fejecskéjében benne van, úgyhogy a pályafelírásban, és a gumiválasztásban aktívan részt vesz. Nagy segítség a Miklós!

Mit kell tudni az autónak a felépítéséről, az az R1-es, vagy az R5-ös kategória?
– Én azért hívom R1-esnek, mert amikor ez az autó megjelent, akkor még ez a szabályzat volt érvényben. A homológ lapján is ez van: ez egy Ford Fiesta R1-es, amit az M-Sport fejlesztett, gyári autó. Ha karosszériája megegyezik teljesen a mai regnáló mai R4-es Fiestával. Ha kicserélnénk néhány alkatrészt, futóművet, turbót, féket, meg pár apróságot, akkor ebből lehetne Rallye 4-es autót építeni. Annyira kompatibilis néhány alkatrész. Szekvenciális váltóval van ellátva Ő is. Egy picit szerényebb pár dolog, például egy érdekesség, hogy állíthatatlan gátlókkal kell menni, mert az R1-es szabályzatban ez van. Furcsa nem állítható lengéscsillapítóval menni, például: amikor vannak murva betétek, ugratók, vagy különböző úthibás szakaszú aszfaltversenyek, akkor nem úgy működik, mint egy profi autó. Hozzáteszem, ahhoz képest nagyon jól ki van találva, abszolút simulékony.


Milyen motor hajtja?
– 998 köbcentis motor hajtja, és a Rallye 4-es Fiesta, olyan 204-206 LE körül van, Ő pedig csak 150. Szerényebb a turbó.


Hány henger?
– Hát ez egy csodás 3 henger, ami az új technológia.

Ez a Wartburg új fejlesztése?
– Igen-igen. Sajnos az új irány a Rallye-ban, ez a Down Faising motor csökkentéses, de a komputer nagyon jól van megírva, mert minden váltásnál szépen elrobban egyet, így legalább ez az apró élmény megmarad.

Pályabejárás: Magyarországon 3, ha jól tudom, van olyan ország, ahol 2 a maximalizált. Elég-e? Hány pályabejárást mehettetek, ezen a Tátra Rallyen?
– Alapvetően Szlovákiában három van, de olyan szűk az időterv, hogy életem első Tatra Rallye-ján, ez volt a második. 2021-ben mentünk az elsőn, ott egyszerűen nem is tudtuk az időbe beilleszteni. Szépen lassan elkezdtük felírni aprólékosan és nem is maradt idő a harmadikra, úgyhogy kettőből mentünk. Azóta én megszoktam, hogy kettőből- háromból, de jellemzően, ha jól sikerül a felírás, és nincs sok hiba a visszaolvasáskor, és úgy ítéljük meg, hogy jó, én meg is szoktam állni. A Miki forszírozza, hogy a lehető legtöbbet menjünk, amit lehet. Ő szereti jó aprólékosan feldolgozni a pályát, én meg mivel a tereprallyeból érkeztem, hát engem már néha zavar a három, úgyhogy olyan kettő-háromból megyünk.

Fenn a hegyekben, igaz, hogy még nem hullik a falevél, de ott lehet még a tavaly falevél, árnyékos helyen, vizes az aszfalt. Kimész a napra ott száraz. Hogy sikerültek az első gyorsok?
– Jól látod, nagyon vegyes volt az időjárás. Az első Gyorsasági szakaszunkon fél hét után tizenegy óra harminckor rajtoltunk el. Ez egy városi szakasz, ahol autópálya felhajtókon, lehajtókon – tradicionálisan Szlovákiában ezt szeretik, ami azért is jó, mert buszokból csak csöpög egy kis gázolaj, egy kis olaj, meg a sok-sok autókból, meg a régi Tátrákból, így csúszóssá tud válni egy-egy ilyen szakasz, pláne, hogy kettő órával előtte elkezdett ömleni az eső. Egy sötét, felszáradóban lévő gyorsasági szakasz volt az első, ami 11,5 km volt, ez elég hosszú volt a városi szakasz is, ezért sem prológ volt, hanem egy első gyorsasági szakasz. A kategóriában sikerült első helyen végezni, de nagyon kalandos volt. Beforogtak előttünk, én túlcsúsztam egy elágazáson. Voltak apróbb hibák, de azért jól abszolváltuk. Másnap pedig indult a verseny, száraznak tűnt, feltettük a kemény abroncsokat, de nem működtek igazán jól. Ahogy mondod, a tavasz után itt rengeteg apró kavics por van, mert itt nem sózzák, hanem apró kaviccsal szórják télen ezeket a hegyi utakat, és nagyon-nagyon porosak voltak a pályák, úgyhogy visszaváltottunk középkemény abroncsokra, amikor ezt megtettük, akkor az utolsó gyorson leszakadt az ég, úgyhogy vidáman jöttünk le.


Ha már gumi, milyen márkával mentek?
– Pirellivel megyünk évek óta. Pirellivel dolgozunk, jelen pillanatban is azokat az abroncsokat használjuk. Ami volt még régről, illetve egy kopottabb, kopottas. Én mindig azt mondtam, azért jöttünk jól a vízen, mert a gumiban volt tapasztalat. Jellemzően ezekkel megyünk, meg egy-egy újat be tudtunk szerezni.

Hány gyors volt?
Hét gyorsasági szakasz volt. Pénteken a városi, és hat pedig szombaton.

És ez két napra volt felosztva?
– Igen, péntek-szombat, 86 km körül volt a versenytáv. Azt azért hozzá teszem, hogy imádják a csehek, megy a szlovákok. Hál istennek azt, hogy pici murva betéteket beraknak az aszfalt versenyekre. Itt is egy kicsi murváról indultunk, tehát még ez is a gumiválasztás, válassz jól gumit, hogy kicsi murva is van benne

Sógoroknál Lavantal Rallye, Rebenland Rallye, márciusban hó van az út szélén.
– Igen, ugyanez. Ezek ilyen kis nehezített pályák, de ez jó, mert, hogy mondjam: nagyon-nagyon tapadós lenne, meg száraz, akkor itt a lóerő hátrányunkból nagyon hamar igazi nagy hátránnyá lehetne átfordítani. Így meg azért, egy kicsi esélyünk van, hogy a kis különleges környezetben valahogy mi is oda tudunk evickélni.

Volt-e kalandotok a gyorsok alatt?
– Hála a jóistennek, igazából egy kalandunk volt az első gyorson a jéghideg gumival. Nagyon érdekes ez is. Tilos volt a gumimelegítés. Minden kiírásban leírják, ezt olyan komolyan vették, hogy a 4,5 kilométeres etap végén, a technikai bizottság ellenőrei gumi hőmérsékletmérést végeztek. Aki túlmelegítette, azt büntették, mert Ő nem tartotta be a szabályt, ezért pontosan tudjuk, hogy 29 fokos gumival sikerült megérkezni. Ez semmire nem jó, plusz még hat perc múlva rajtoltunk, úgyhogy szerintem akár 15 fokos abronccsal elrajtoltunk. Kint egyébként 8 fok volt, így hamar hűlt az abroncs, és akkor így egy picit túlcsúsztam az első féktávon. Hát ez ennyi, de az benne van.


Ha újra rajtolhatnál tennél-e valamit máshogyan, és miért?
– Igazából csak a gumiválasztás. Utólag könnyen okos az ember, az időjárást, ha előre tudtuk volna, akkor egy picit másképp gumiztunk volna, de olyan apróság ez, hogy azt gondolom, így is nagyon jól sikerült a verseny.

Legközelebb hol indultok?
A Presov Rallyen indulunk, ugyanígy a szlovák bajnokságban, ott nem voltunk még soha. Sem a várost nem ismerem, sem a környékét, azt sem tudom milyen jellegűek a pályák.

Este elkezdtem egy kicsi nézelődni az Interneten, milyen gyorsaságit találok. Végül találtam egyet, fehér aszfaltos szűk, inkább ilyen erdei pályák. Nem annyira fönn a hegyekben, mint a Tátrában, de azért itt is van föl, meg le.

Tehát akkor itt nem mindig az aszfalton mentek, hanem tőről-tőre, drazséról-drazséra?
– Van olyan is.

Szóval akkor az a mondás, hogy a Rallye az improvizálás felsőfokon, az odakinn még jobban működik?
– Hál istennek, én azt gondolom, hogy igen. Sokszor Miki is azt mondja, a magyarok már nagyon sírnának, ha ilyen gyorsasági darabokat látnának, hogy milyen murvás, meg milyen betétek vannak, akkor nagyon nagy felháborodás lenne. Picit már el vagyunk szokva mi ettől és egy kicsit elkényelmesedett az itteni mezőny. Ha bárki Magyarországról elmegy egy Osztrák, Szlovák, vagy Cseh versenyre, azért csodákat tud látni, milyen rossz minőségű utakat tesznek be, vagy milyen felhordásos szakaszokat. Akár egy Barum Rallyen is, tehát egy nagy EB-n is, találkoznak ez emberek olyannal, hogy úristen, ha ez otthon lenne, akkor ott meglepődés lenne.


Az a baj mi az autópályához vagyunk lassan szokva?
– Így van. Hát egy Győr Rallyen, ez a kritikán aluli végsebességgel robogás, ez jól mutatja, hogy vagyon rossz irányba megyünk. Kellenek a kanyarok a Raliba.


Sziklafal, szalagkorlát, szakadék, házfal. Most már tudjuk Mixiék révén. Van, ahol mesterséges akadályok. Ausztriában vannak a műanyaggal bevont bálák, a nagyon olyan helyeken, de falvakon, ha keresztülmész semmilyen lassító nincs. Csak a természetes, amint a természet odarakta. Ott kell ellavírozni.
– Ez, amit most mondtál, nagyon tetszik. Például a szlovák bajnokságban rendszerint átmegyünk falvakon, rengeteg nézővel. Tehát a helyiek nem utálják a rallyet. Most is kilépett egy hatvan körüli hölgy és föltett kézzel megtapsolt minket etapon. A falvakon néha robogunk át, ahogy mondod és számomra néha érthetetlen, hogy tudunk a kocsmáknál, meg a templomnál, ilyen hihetetlen tempóval menni, és mégis bevállalják, és mégis működik. Nincs belőle gikszer és jellemzően működik, és nagyon színesíti a versenyt, hogy nem egy ilyen autópálya szalagkorlátok közé bezárva, egy kétsávos valamin kell közlekedni, ha már rallye, hanem van benne falu, híd, erdő, kicsi sár. Szóval igazi rallye!

Fotó: Tibor Szabosi

– Hajósi Miklós –