Javában zajlik Kern András új filmjének forgatása titokzatos budapesti helyszíneken. Így csak annyit tudhatunk, amennyi az eseményt beharangozó sajtótájékoztatón elhangzott, bár az sem kevés.
A Gondolj rám – ez lesz az új Kern-film címe – a rendező szavaival élve vidám történet a halálról egy Vámos Miklós-novella alapján. Vámos a forgatókönyv megírásában is segédkezett Kernnek (vagy fordítva), annyit azonban elárult, hogy a dialógusok túlnyomó részéért a férfi főszerepet is játszó rendező a felelős.
Kern ügyesen osztott szerepet: ezúttal az előző filmjében még csak a szeretőjét játszó Eszenyi Enikő lesz a forgatás idejére, uszkve 35 napra a felesége. Aki netán arra gondolt, hogy a rendező úr a főnöke, a Vígszínház direktornője kedvében akar járni, az valószínűleg alaposan tévedett, mert Kern a nagy nyilvánosság előtt bejelentette, hogy ha lesz még filmje, Enci abban az anyját fogja játszani…
Eszenyi szerint szerető, feleség vagy anya egyre megy, mert „Andris forgatása adomány, ahogyan az volt a 18 éve készült Sztracsatella is.” Megfogalmazása szerint karaktere rejtélyes, egy biztos, hogy a megformálni szándékozott bírónő táskájában minimum öt kiló irattal rohangál, és házassága folyamatosan romlik, pedig fontosnak tartja kapcsolatát orvos férjével, félti, szereti.
Liptai Claudia nem is olyan régen még Eszenyi komornája volt a Vígszínház színpadán, azóta a televízióból megismerte az egész ország, most viszont „tök más leszek, mint amit megszoktak tőlem, fel sem fognak ismerni a nézők” – mondta boldogan, mert hát alapvetően mégiscsak színész vér buzog benne.
Ragályi Elemér, a film operatőre a jól bevált, egyszerű módszereit alkalmazza a jelenetek fotografálásakor, igyekszik a legjobban láttatni a lényeget, amelyet a kíváncsiságára bíz. Meggyőződése, hogy ha az operatőr azt mutatja meg, amire a néző kíváncsi, amit a legjobban látni akar egy-egy jelenetből, nyert ügye van. Ragályi még mindig rajong a színészekért, pedig külföldön munkát vállalva soha nem pakolta ki a bőröndjét, hátha nem sikerül megszereznie a filmben szereplő világsztárok bizalmát. Anélkül pedig ellehetetlenül az operatőr munkája. „Szeretem a színészeket, ezért filmezem az arcokat nagy empátiával, nem feledkezve meg arról, hogy a karakter közvetítése a feladatom.”
A producer, Szekeres Dénes még mindig a pénzt várja, de úgy látszik, ezzel számolnia kell annak, aki 100 százalékban magyar anyagi háttérrel készülő filmben gondolkodik. „Kernnel már régóta rójuk együtt a filmcsinálás rögös útjait.”
A film történetéről annyit: főhőse hátborzongató vállalkozásba fog, amikor kiderül róla, hogy halálos beteg. Elhatározza, hogy gazember lesz. Mindennek, ami szép és jó a világban, esküdt ellenségévé válik. „Vadasak a dolgok, de mindig is vonzó volt számomra a fekete humor. Olvasós korszakomban, úgy 18 éves koromtól 30 éves koromig a modern amerikai próza nagy kedvelője voltam. Joseph Heller és Arthur Miller érdekelt a legjobban” – ennél többet azonban a sztoriról harapófogóval sem lehetett kihúzni a rendezőből, hogy a váratlan fordulatok és meglepetések filmje maradhasson a nézők számára. A film címe Presser Gábor egyik dala, amelyet a főszereplő nagyon el szeretne énekelni, és egyszer sikerül is neki. „Presser okosabb, mint mi, ő most Spanyolországban nyaral” – tette hozzá Kern. Zárszóként pedig arról beszélt, hogy el kellene felejteni végre ezt a két szót, hogy művészfilm meg közönségfilm. „Szerintem csak filmek vannak. Jók vagy rosszak. Mi jó mozit szeretnénk. Reméljük, hogy a Gondolj rám vetítésén nem csak heten-nyolcan fognak lézengeni a nézőtéren, ahogyan szokás manapság.”
Jövő februárban, a film bemutatóján, minden kiderül.
Horváth Gábor Miklós