A Rali Világbajnokság második fordulója a szezon egyetlen igazi télies körülmények között zajló versenye. A szezonnyitó Monte-Carlo Ralin az észak-franciaországi változó télies körülményeknek köszönhetően a mezőny már belekóstolhatott a télies utak kihívásaiba. Ehhez képes a Svéd Rali még nagyobb megpróbáltatást hoz az extrém körülményekhez nem szokott pilótáknak. A skandináv rali egy klasszikus téli (havas-jeges) verseny szegecses gumikkal hófalak között.
A Svéd Rali, amely ezúttal is ellátogat Norvégiába, mindig is egy teljesen téli verseny volt nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon. Volt olyan év a közelmúltban, amikor komoly veszélybe került a rali a különösen enyhe télnek köszönhetően, de idén ez a veszély nem fenyeget. Hatalmas hómennyiség és cudar hideg várja a ralis csapatokat. A gumiválasztás Monacóhoz hasonlóan itt is kritikus fontosságú. A jeges utakon a szegecses gumik repítik a pilótákat, de amint aszfaltra érnek, a szegecsek miatt tapadást veszítenek az autók.
Ritka, hogy nem skandináv pilóta nyeri ezt a ralit, de azért időnként megesik. 2015-ben és 2016-ban is megesett, de nem volt másként 2018-ban sem, amikor is a Hyundai-jal versenyző Thierry Neuville vihette innen haza a győztes trófeát. A belga pilóta a rali elejétől fogva vezetett, s nem tört össze a nyomás alatt. Sikeresen behozta autóját az első helyre az északi pilóták által dominált versenyen. A második hely a Citroennel versenyző Craig Breené lett, míg bronzérmesként Andreas Mikkelsen okozott örömet a Hyundainak.
Azért nem kapta tavaly Neuville ezüst tálcán az első helyet. Először műszaki meghibásodás hátráltatta, majd kipörgött és nekicsapódott a pálya széli hófalnak, aztán meg az üldöző raj gondoskodott arról, hogy ne érezze komfortosan magát az első helyen. A 29 éves pilóta idegei azonban kötélből voltak és simán célba vitte autóját elsőként vasárnap. „Ez egy hihetetlen hétvége volt. Nem vártuk, hogy ilyen gyorsak leszünk itt idén, de a csapat és az autó lehetővé tette számunkra, hogy a győzelemért harcolhassunk. Tavaly megérdemeltük volna, s idén még inkább.” – nyilatkozta Neuville tavaly a Svéd Rali végén.
Ikonikus skandináv neveket idén is találunk az indulók között. Marcus Grönholm, Henning Solberg és egy Rovanpera, ha nem is Harri, hanem a fia Kalle, is megméretteti magát a számukra ismerős terepen. A 18 éves Kalle Rovanpera egyébként skodás színekben versenyez és a WRC 2 Pro kategóriagyőzelemre hajt.
A Hyundai nagy változtatásokat hajtott végre az idei évre, s eddig ez bejött. A kitűnő monacói szereplést követően az alzenaui csapat a konstruktőri lista élen áll, annak ellenére, hogy Monte-Carlóban az a Sebastien Ogier nyert zsinórban hatodszorra, aki idén a Citroent erősíti.
Thierry Neuville tavalyi győzelme Svédországban bizakodásra ad okot az új csapatfőnök, Andrea Adamo számára. „Izgalmasan és versenyképesen indult el számunkra a szezon a Monte-Carlo Ralin, s ezt a hullámot meglovagolva szeretnénk megérkezni Svédországba. Éhesek vagyunk első idei győzelmünkre! Svédország kedvezett számunkra a múltban, nem is beszélve a tavalyi győzelemről és a kettős dobogós helyezésről. Mindenünk megvan a győzelemhez, s bár nem becsüljük alul az ellenfeleinket, akik nagyon erősek, remélhetőleg az ambícióink jó teljesítményre sarkalnak minket.” – szögezte le a Michel Nandan helyét elfoglaló szakember.
A csapat tesztelt a verseny előtt Svédországban, de remélhetőleg nem baljós jel, hogy Sebastien Loeb megsérült a teszt során egy karambolban. Felkészülésre nagy szüksége volt az idén a Hyundait erősítő pilótának, mivel 2013 óta nem állt rajthoz Svédországban (akkor második helyezett lett!).
Mivel Sebastien Ogier nyert Monacóban, így ő fog elsőként rajtolni a hétvégén, ami hóban ugyanúgy sepregetést jelent, mint murván. A nagy hó, így számára hátrányt jelentene, mint ahogy tavaly is azt jelentett, amikor is a 10. helyre tudta célba vinni autóját. Ogier egyébként eddig háromszor húzta be a svéd győzelmet.
A rali
Idén is Svédország és Norvégia fagyott erdein halad majd át a mezőny. A rali központja 2019-re visszakerült a Torsby szervizparkba.
Csütörtök este a karlstadi ügetőre kilátogatók nagy csúszkálások szemtanúi lehetnek az esti látványos gyorsasági szakaszon. Ezt a szakaszt 48 óra múlva ismétlik (éppúgy, mint tavaly).
A pénteki hét gyorsasági szakaszból az első hatot Norvégiában rendezik meg. Ezt a napot tehát Svédországban nyitják és zárják a ralicsapatok.
Szombaton Svédországban a hagforsi klasszikus havas szakaszokon halad át a mezőny. Vasárnap pedig mindössze három gyorsaságit teljesítenek a ralisok. A ralit a Torsbynál rendezett Power Stage zárja.
Ikonikus szakasz a Colin’s Crest ugrató, amivel szerettek volna tisztelettel adózni a néhai Colin McRae előtt. Az ezen a gyorsaságin leghosszabb ugrást elérő pilóta a McRae-ről elnevezett díjat kapja meg. A rekordot 2016-ból Eyvind Brynildsen tartja 45 méterrel.
A 2019-es Svéd Rali három napon át tart, s a 19 gyorsasági szakasz 316,80 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja 1460,59 km.
Az elmúlt évek győztesei:
2018 T Neuville (Hyundai)
2017 J-M Latvala (Toyota)
2016 S Ogier (VW)
2015 S Ogier (VW)
2014 J-M Latvala (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 J-M Latvala (Ford)
2011 M Hirvonen (Ford)
2010- M Hirvonen (Ford)
2008 J-M Latvala (Ford)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 P Solberg (Subaru Impreza)
2004 S Loeb (Citroën Xsara)
2003 M Grönholm (Peugeot 206)
2002 M Grönholm (Peugeot 206)
2001 H Rovanperä (Peugeot 206)
2000 M Grönholm (Peugeot 206)
1999 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1997 K Eriksson (Subaru Impreza)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1995 K Eriksson (Mitsubishi Lancer)
1994 T Radström (Toyota Celica)
A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:
Pilóták
- Sebastien Ogier (FRA) Citroen WRT 29 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 21 pont
- Ott Tanak (EST) Toyota Racing WRT 17 pont
- Kris Meeke (GBR) Toyota Racing WRT 13 pont
- Sebastien Loeb (FRA) Hyundai WRT 12 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRT 10 pont
- Gus Greensmith (GBR) M-Sport Ford WRT 6 pont
- Yoann Bonato (FRA) Citroen WRT 4 pont
- Stephane Sarrazin (FRA) Stephane Sarrazin 2 pont
- Adrien Fourmaux (FRA) Adrien Fourmaux 1 pont
Gyártók
- Hyundai WRT 30 pont
- Citroen WRT 25 pont
- Toyota Racing WRC 25 pont
- M-Sport Ford WRT 14 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/