Kivetítőn és televízión Verdi Falstaff című műve Arnaud Bernard rendezésében

A nagy évadbemelegítés után hatalmas évadnyitányt tart az Opera.  Szeptember 21-én a neves francia rendező, Arnaud Bernard színrevitelében  mutatják be Verdi Falstaffját. A mű 2004 óta nem volt színen, visszatérése  a születésének kétszázadik évfordulóját ünneplő szerzőhöz  is méltó: szabadtéri kivetítéssel és kora délutántól ingyenes  programsorozattal várják a közönséget. Este először áll dobogóra  az Opera új megbízott főzeneigazgatójaként Halász Péter.

A szombati eseménysorozat 16 órakor veszi kezdetét Menotti: A  telefon című  operájának élő előadásával. A kétszereplős opera miniszínpadául  a Hajós utcai szfinx szobor mögötti terület szolgál. A félórás  előadást követően, fél öttől már kisfilmeket vetítenek a Falstaff  szabadtéri közvetítésére érkezőknek az Operaház főbejárata  előtti nagyszínpadon, amely előtt – az ismét lezárt Andrássy úti  aszfalton – kétezer fős nézőteret alakítanak ki. Pontban fél hattól, Hassay Zsófia Terézváros  polgármestere és Ókovács  Szilveszter köszöntője  után, zenés produkciókat és modern balettet láthatnak az érdeklődők.   A premier előtti szabadtéri előadás az Operaház, a Magyar Képző-  és Iparművészek Szövetsége, valamint Terézváros Önkormányzata  együttműködésében valósul meg. A színpadra a szövetség öltözéktervezői  nyolc darab, három méter magas óriásbabát készítettek – ezekből  bújnak elő a Magyar Nemzeti Balett táncművészei, akik Jellinek György koreográfiáját adják  elő. A díszlet, akárcsak az előadás, Liszt örökérvényű művészete  előtt tiszteleg. A 19 órakor kezdődő előadás előtt aztán benépesül  az Operaház is. Nemcsak a közönség igyekszik a szezonnyitó bemutatóra,  de az évadszünet után visszatérnek a művészek is, az autómentes  napon biciklin kerekeznek be az opera és a balett szentélyébe. A  vezető operaénekesek mellett két keréken érkeznek a Magyar Nemzeti  Balett szólistái is: Aliya Tanikpayeva – az Étoile -, Simon István,  Pap Adrienn, Oláh Zoltán, Felméry Lili, Leblanc Gergely, Jessica  Carulla Leon és Liebich Roland, akik jelenlétükkel a megnyíló évad  egy-egy bemutatóját képviselik.

Mindeközben a dalszínházban az esti előadásra készülnek a díszítők,  különös figyelemmel ügyelve az egyik díszletelemre: egy olyan 9  méter magas és 14 méter széles fára, amit 3D-ben láttat a tervező.  A hatalmas fa gyártása az Operaház díszletműhelyében zajlott;  a különleges – nem vetített – 3D-s forma elkészítésének csupán  előtanulmánya csaknem egy hónapot vett igénybe. A látványvilágot  maga a rendező, Arnaud Bernard álmodta meg, aki – Milánó,  Bilbao és Lausanne operaszínpadai után Budapesten – tizenharmadszor  viszi színre ezt a Verdi-remeket, amelyről így vall: „Verdi a Falstaffot  nem testamentumként, hanem operai életművének kiteljesítése, és  ezzel annak megkoronázása gyanánt komponálta. A Falstaff a Verdi  életművében elfoglalt helyét tekintve semmiképpen sem ítélhető  könnyű műnek: rendkívüli mesterségbeli tudással megalkotott,  filozofikus vígopera ez, amely feltárja előttünk derűs melankóliáját  és az időskor bölcsességét.” Bernard megfogalmazása szerint  a mű hatalmas érdeme, hogy a teljes embert fejezi ki annak összetettségével,  rejtett oldalaival és örök ellentmondásaival együtt.

A címszerepet Kiril Manolov alakítja. A bolgár bariton  előtt sorra nyílnak meg Európa színpadai, karrierje az utóbbi esztendőkben  egyre inkább kiteljesedik. Budapest után Zágráb, Lucca, majd Ravenna  operaházai várják. A darabban Mrs. Quickly szerepében ismét itthon  üdvözölhetjük nemzetközi hírű mezzoszopránunkat, Budai Líviát, akinek pályája során nemcsak  e kontinens – többek közt London, Hamburg, Róma, Firenze, Bologna,  Róma és Barcelona – operarajongói tapsoltak, hanem a New York-i Metropolitan  közönsége is, ahol Luciano Pavarotti és Joan Sutherland partnereként  debütált.

A darabot az Operaház új mb. főzeneigazgatója, a külföldről  hazatért Halász Péter dirigálja, aki kiemelte: „Az  idős szerzők gyakran melankóliába, miszticizmusba fordulnak életük  végén. Kevés példa van arra a művészetben, amit Verdi produkált,  hogy bölcs mosollyal és élettapasztalattal áthatott, de könnyed,  fiatalos mű szülessék egy hosszú alkotói pálya végén. A mester  egy halhatatlan remekművel és egy nagy, szeretetteljes, életigenlő  mosollyal ajándékozott meg bennünket.”

Az Operaház Verdi életigenlő mosolyával nemcsak  azokat várja tehát, akik jegyet váltottak a bemutatóra. A szabadtéri  eseménysorozatra és kivetítésre érkezők mellett olyanokra is gondol,  akiknek nincs lehetőségük a fővárosba utazni. Kiemelt partnere,  az MTVA együttműködésével élő adásban közvetítik a Falstaff  2013-as premierjét.

A délutáni, nagyszínpadi műsorszámokban közreműködnek az Operaházy  Borlovagok. Az Opera szezonnyitó bemutatója után folytatódik a szabadtéri  eseménysorozat: a Magyar Nemzeti Balett művészeinek produkcióját  22 óra után is megismétlik, immár a sötét égbolt alatt, az Operaházra  vetített különleges videóinstallációk előterében. A vetítés,  és a ruhaszobrokkal kapcsolatot teremtő modern koreográfia izgalmas  látványvilága méltó befejezése lesz az Opera évadnyitányának.

A ruhaszobrok alkotói: Földi Kinga, Latin Anna, Surányi Szilárd,  Simonffy Márta, Kormány Vera és Dúzs Melinda. A videóinstallációkat  Lóránt Demeter, Nagy Gábor, Gábor Éva Mária, Pál Gábor és Balogh  Zsolt tervezte.

A Falstaff nyilvános főpróbáját a Mindenki Operája sorozatban szeptember 19-én  tartja az Operaház. Az eseményre csaknem ezer határon túli vendég  látogat el, Erdélyből, Kárpátaljáról, Felvidékről, a Vajdaságból,  de még Svájcból és Németországból is érkeznek külhoni magyarok,  akik közül több, mint harmincan a Magyar Állami Operaházban, ünnepélyes  keretek között teszik le állampolgársági esküjüket.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*